כך ניתן היה לזהות מראש את הזינוק במניית אופקו

ההפסקה ברכישת מניות אופקו על-ידי פיליפ פרוסט סיפקה רמז עבה שמשהו מתבשל באופקי, בהתבסס על הפסקות דומות שביצע פרוסט בעבר

בשוק ההון נהוג לפרש רכישות מטעם בעלי עניין כהבעת אמון בחברה. מחקרים רבים הראו כי ניתוח של תנועות בעלי עניין ונושאי משרה בכירים בחברה יכולים לשמש כמדד מהימן לאיתור שינוי מגמה מתקרב במחירי השוק. ההיגיון מאחורי המחקר הוא שבעלי עניין, בדרך כלל, מכירים את העסק שלהם יותר טוב מכולם ולכן הם פשוט משקיעים חכמים יותר: הם נוטים למכור יותר כאשר השוק גבוה ולקנות יותר כאשר השוק נמוך.

אבל מה קורה כאשר בעל עניין רוכש כל הזמן, ללא קשר למחיר המניה בשוק? פיליפ פרוסט, יו"ר ומנכ"ל חברת אופקו הלת' , הוא דוגמא טובה לכך. פרוסט המחזיק בכ-34% מהחברה, ביצע בשנתיים האחרונות רכישות של מניות ענקית הביומד בסך מצטבר של כמעט 90 מיליון דולר. אמש המניה זינקה בוול סטריט לאחר שהודיעה על העסקה הגדולה עם פייזר.

רכישות בהיקפים כמו של פרוסט לא מותירות ספק בכל הנוגע לאמון שנותן פרוסט באופקו, שרשומה למסחר בבורסה בתל אביב ובנאסד"ק ונסחרת לפי שווי שוק של 15 מיליארד שקל. אבל האם ניתן להסיק מזה משהו לגבי מחיר המניה? בטווח הקצר והבינוני, לא יותר מדי, שכן הרכישות שמבצע פרוסט הן בתדירות גבוהה מדי והתבצעו ללא קשר למחיר המניה.

פרוסט רכש מתחילת שנת 2014 מניות בהיקף כספי של כ-49 מיליון דולר, בהמשך לרכישות בהיקף של כמעט 40 מ' ד' בשנת 2013. בשנה החולפת הרכישות בוצעו בממוצע כל יומיים, כאשר מניתוח הנתונים של תאריכי הרכישות ניתן לראות שרוב הרכישות (חציון) בוצעו יום אחרי יום וסטיית התקן עמדה על 1.6. המצב זהה גם בשנת 2013, למעט שני מקרים בהם הפסיק פרוסט לרכוש מניות במשך תקופה של 36 ימים, מה שהגדיל את סטיית התקן לרמה של 4 ימים.

מה ניתן ללמוד מהנתונים? ניתוח מעמיק מצביע שפרוסט ביצע הפסקות ברכישות רק במועדי חופשות, חגים ולקראת הודעה על אירוע מהותי, מה שעשוי היה לחשוף את נושאי המשרה בחברה למידע פנים (תקופה המכונה Blackout Period).

למעשה, הפערים הגדולים בין הרכישות של פרוסט בשנתיים האחרונות היו כאשר אופקו הודיעה לראשונה על רכישת פרולור ב-23 באפריל אשתקד וכאשר היא השלימה את המיזוג ב-24 באוגוסט באותה השנה. רק בתקופה זו נקט פרוסט בהפסקה חריגה בין מועדי הרכישות.

כאשר אנחנו מסתכלים על שנת 2014 אנו רואים כי מתחילתה ועד ה-21 בנובמבר לא ביצע פרוסט אף הפסקה חריגה. לכן, ככל שחלפו הימים מאז ה-21 בנובמבר ניתן היה להסיק, בזהירות הנדרשת, שמשהו מתבשל בענקית הביומד. אתמול, 24 ימים מאז הרכישה האחרונה של מניות החברה בידי פרוסט, הודיעה אופקו על העסקה עם פייזר.

אסטרטגיה שהתבססה על המידע הזה הניבה, למרות הירידות החדות בשווקים, עד 15.3% תשואה כתלות במועד הכניסה לפוזיציה ובמועד המכירה אתמול.

*** הכותב הוא מייסד חברת הסטארט-אפ אתנה פורטפוליו סולושנס, האוספת ומנתחת מידע ונתונים ציבוריים ומפעילת אפליקציית המובייל My Stock News שמספקת התראות בזמן אמת על תיקי השקעות