אופקו מוכרת לפייזר מוצר מוביל במאות מיליוני דולרים

תקבל מקדמה של 295 מיליון דולר ותשלומי אבני דרך, עד לאישור התרופה בילדים לאחר מכן יעברו החברות למודל של שיתוף ברווחים

שי נוביק ופיליפ פרוסט / צילום: תמר מצפי
שי נוביק ופיליפ פרוסט / צילום: תמר מצפי

חברת אופקו בראשות יו"ר טבע הפורש ד"ר פיליפ פרוסט, מוכרת הלאה לתאגיד פייזר את הזכויות לאחד המוצרים המובילים שלה, הורמון הגדילה בשחרור מושהה, בעסקה בהיקף פוטנציאלי של מאות רבות של מיליוני דולרים. מוצר זה מקורו בחברת פרולור הישראלית, שנרכשה על ידי אופקו ב-2013 בכ-560 מיליון דולר במניות אופקו.

בשלב הראשון תשלם פייזר עבור המוצר 295 מיליון דולר ותוסיף תמלוגים בהיקף של מאות מיליוני דולרים נוספים, עם אישור המוצר לטיפול במבוגרים (אבן דרך הצפויה ב-2016) ולטיפול בילדים (אירוע הצפוי על פי החברה ב-2018). מרגע שיאושר המוצר לטיפול בילדים (במידה שאכן יאושר), יסתיים שלב אבני הדרך והתמלוגים בעסקה, ויחל מודל של מיזם משותף עם חלוקת רווחים בין שתי החברות, על שני המוצרים (מודל דומה לזה שיש לפייזר עם חברה ישראלית נוספת, פרוטליקס). המוצר נמצא היום בשלב III של הניסויים הקליניים במבוגרים ובשלב II בילדים. יצוין כי אופקו תהיה אחראית על המשך פיתוח המוצר גם אחרי העסקה.

פייזר כבר פועלת בתחום הורמון הגדילה, ויש לה מוצר המוזרק באופן יומיומי, המגלגל כ-800 מיליון דולר. הורמון הגדילה של פרולור אמור להיות מוזרק רק פעם בשבוע או שבועיים. חברות נוספות בתחום ניסו לפתח הורמון גדילה בשחרור מושהה, אך לא כולן הצליחו, וגם פייזר נכשלה בתחום זה בעבר. כיום רק מתחרה אחת, חברת נובו נורדיסק, היא בעלת מוצר מתקדם בהתוויה זו. הפטנט העיקרי של המוצר תקף עד 2026, ופרולור רשמה פטנטים נוספים, אשר עשויים לדעתה להמשיך להגן עליה עוד 10-15 שנים לאחר מכן.

עסקת הרכישה של פרולור ב-2013 בוצעה כולה במניות אופקו, וזכתה לביקורת משני הצדדים, שכן פרוסט כיהן כיו"ר שתי החברות והעסקה נתפסה כעסקת בעלי עניין. מאז שנחתמה העסקה עלה מחיר מניית אופקו שבידי בעלי פרולור ב-6%.

את אופקו ליווה בעסקה עו"ד מרק כהן ממשרד פרל כהן צדק לצר ברץ.

האופורטוניזם של פיליפ פרוסט

העסקה מייצגת את הגישה של אופקו, אותה כינה פרוסט עצמו בעבר כ"אופורטוניסטית", לפיה אופקו יכולה לפעול הן כחברת "ספשיאלטי פארמה" המפתחת פרויקטים ומוכרת אותם הלאה, והן כחברה באינטגרציה מלאה אשר גם מביאה מוצרים לשוק, וזאת על פי ההזדמנויות הנקרות בדרכה. לחברה מוצר מוביל בתחום אבחון סרטן הערמונית שיצא לשוק השנה, ועוד תרופה לחולי כליות המבוססת על ויטמין D בשחרור מושהה, אותה היא מתכוונת להגיש בקרוב לאישור ונערכת לשווק בעצמה, וכן מגוון רחב של מוצרים נוספים.

מפעילותה של פרולור נותרו בידי אופקו שני מוצרים מעניינים נוספים: תרופה להמופיליה בשחרור מושהה שאמורה להיכנס בקרוב לשלב II של הניסויים הקליניים, וכן תרופה למניעת השמנה המבוססת על חומר שאינו משווק היום, שכן אינו שורד מספיק זמן בגוף, אך טכנולוגיית השחרור המושהה של פרולור עשויה להפכו למעשי. מוצר זה עדיין אינו בניסויים קליניים.

רכישת פרולור
 רכישת פרולור