נדחו ההתנגדויות לתוכנית הדולפינריום בת"א

התוכנית להקמת מגדל מגורים ומלון ברחוב הרברט סמואל קיבלה תוקף, אך טרם הוכרע כמה מזכויות הבנייה יקבל היזם יוסף בוכמן וכמה מהן יקבלו עיריית תל אביב והמדינה

מתחם הדולפינריום בתל אביב / צילום: תמר מצפי
מתחם הדולפינריום בתל אביב / צילום: תמר מצפי

למרות ההתנגדויות הרבות שהוגשו, תוכנית הדולפינריום קיבלה תוקף: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דחתה לאחרונה את ההתנגדויות לתוכנית ואישרה אותה למתן תוקף. יחד עם זאת הטענות שהושמעו לגבי חלוקת העושר מהפרויקט, שאת רובו יגרוף היזם היהודי גרמני יוסף בוכמן, יוסדרו בתוכנית חדשה שתחלק את זכויות הבנייה בין בוכמן, עיריית תל אביב ורשות מקרקעי ישראל. זאת באמצעות הכנת תוכנית חדשה לאיחוד וחלוקה של הקרקע.

כזכור תוכנית מתחם הדולפינריום כוללת הפיכת המקום שבו פעל שבמשך שנים מבנה הדולפינריום בטיילת בתל אביב לשטח ציבורי פתוח שימשיך את רצף הטיילת, כאשר בעל הקרקע יוסף בוכמן, שייפרד מהקרקע, יקבל בתמורה קרקע חלופית בין הרחובות הירקון, הכרמלית, הכובשים והרברט סמואל. על הקרקע הזו, קודמה תוכנית להקמת 46 אלף מ"ר שמחציתם יועדו למגדל מגורים בין 250-300 דירות, ומחציתם למלון בן 450 חדרים.

לתוכנית שהופקדה להתנגדויות הציבור הוגשו התנגדויות רבות, הן מצד בעלי נכסים המתגוררים בסמוך לתוכנית, ובעלי עסקים, שטענו כי יש פגמים תכנוניים בתוכנית, והן מצד עמותות כמו אדם טבע ודין והתנועה לאיכות השלטון, שטענו כי היזם יוסף בוכמן, שהזניח במשך שנים את מבנה דולפינריום זוכה מהעירייה לפרס בשווי למעלה ממיליארד שקל בעסקת חילופי קרקע המעניקה לו מגרש בבעלות ציבורית, עתיר זכויות בנייה, על חשבון הקופה הציבורית.

הוועדה המחוזית שמעה את ההתנגדויות והחליטה לדחות את מרבית הטענות לפגמים תכנוניים ולאשר את התוכנית למתן תוקף במספר תנאים. בין התנאים שגובה המגדלים לא יעלה על 25 קומות, 20% מהדירות יהיו דירות קטנות, שני המגדלים יכללו יחד 300 מקומות חנייה לציבור, ולתוכנית יתווספו 900 מ"ר שטחים עיקריים לצורכי ציבור שיירשמו על שם עיריית תל אביב.

מנגד, קבעה הוועדה המחוזית כי הטענות בדבר התעשרותו של בוכמן והזכויות שמגיעות לקופה הציבורית, כי תבוצע תוכנית חדשה של איחוד וחלוקה בסמכות וועדה מקומית, שתחלק את זכויות הבנייה בין הגורמים בעסקה המשולשת: בוכמן, עיריית תל אביב ורשות מקרקעי ישראל, אז יוכרע מי מהגורמים יקבל איזה נתח מזכויות הבנייה בקרקע. גם לתוכנית זו צפויות להיות מוגשות התנגדויות רבות על רקע זכויותיו של כל אחד מהצדדים בקרקע.

את תושבי שכונת כרם התימנים ובעלי עסקים באזור שהגישו התנגדות לתוכנית ייצגו עורכי הדין איל מאמו ודנה פריד ממשרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות'.