עובדים ועדיין עניים

מה שהפוליטיקאים לא מספרים לכם על העוני בישראל

עוני עניים דוח העוני/ צלם תמר מצפי
עוני עניים דוח העוני/ צלם תמר מצפי

1. עזבו לרגע את הנתונים והאחוזים שמספרים לכם כמה משפחות עניות יש בישראל, כמה קשישים וכמה ילדים. תכף תבינו למה זה לא רלוונטי. כנסו לאתר המוסד לביטוח הלאומי וקפצו היישר לעמוד 8 בדוח העוני לשנת 2013. שם תמצאו טבלה קטנה שמגדירה מיהו עני. למשל, אדם יחיד כבר אינו מוגדר עני אם הכנסתו גבוהה מ-2,989 שקל בחודש. הוא בכלל לא חלק מהדוח הזה או מהכותרות הזועקות. גם לא זוג שהכנסתם מעל ל-4,783 שקל בחודש, וגם לא זוג עם שני ילדים שהכנסתם עולה על 7,653 שקל בחודש. תחשבו רגע על המשכנתא, על הארנונה, על החשמל, על הצהרון לילדים, על הקניות הכי בסיסיות בסופר. חיזרו שוב למספר הזה ונסו לצייר בעצמכם איפה צריך לעבור קו העוני. ניחוש שמרני: בהגדרה שלכם יש הרבה יותר עניים בישראל.

2. את המילים הבאות מתוך הדוח, עליהן חתום דניאל גוטליב, סמנכ"ל תכנון במוסד לביטוח לאומי, לא בטוח שהייתם יכולים לקרוא אם שר הרווחה הממונה עליו, מאיר כהן, לא היה מתפטר יחד עם כל מפלגתו ("יש עתיד"): "על אף הצורך להגדיל את קצבאות הבטחת ההכנסה ואת קצבאות הילדים, כפי שביטא זאת הביטוח הלאומי בהזדמנויות שונות, החליטה הממשלה באמצע 2013 לקצץ בקצבאות הילדים, כשקצבת הבטחת הכנסה נותרה ברמתה הנמוכה. מוטב היה לשקם 'עקב לצד אגודל' קצבת קיום מרכזית זו ואת קצבת הילדים האוניברסלית, כך שהפגיעה בתמריץ לעבודה, אם בכלל, תהיה מינימלית. ככל שמערכת הרווחה מצומקת יותר ורווחת המשפחה תלויה אך ורק בהכנסות מעבודה - אי-העלאת קצבאות לרמה סבירה יותר מעלה את הסיכון של היווצרות נורמה לא רצויה של התרחבות תופעת העבודה הפוגענית, דהיינו, תופעה של עבודה 'בכל מחיר' - נוער שעובד במקום ללמוד, קשישים שנאלצים להמשיך לעבוד גם מעבר לגיל העבודה ועובדים שנאלצים להיכנע לתנאי עבודה לא הוגנים".

3. גוטליב יודע על מה הוא מדבר. לא רק שבשנת 2013 נמשכה מגמת העלייה בתחולת העוני בקרב משפחות עם שני מפרנסים, לא רק שהגברים החרדים לא נהרו אל שוק העבודה בעקבות הקיצוץ בקצבאות הילדים (העוני בקרבם רק התחזק), אלא שיותר ויותר ישראלים נדחקו לעבודה בשכר מינימום לא ראוי וגם זה במקרה הטוב. כך כותבים מחברי הדוח: "המשך קיום ממדי עוני גבוהים למרות הגידול הרב בתעסוקה מחייב בחינה של מדיניות השכר, שכן הגדלת התעסוקה היא תנאי הכרחי אך לא מספיק לשיפור מצב העוני".

שימו לב לנתונים הבאים, שמופיעים בעמוד 54 בדוח: "כ-62% מהשכירים הנמנים עם המשפחות העניות מועסקים במשרה מלאה. עם זאת, אפילו בקרב המועסקים במשרה מלאה ישנם כ-40% שהכנסתם נמוכה או אינה עולה על שכר המינימום, מתוכם פחות ממחצית שהכנסתם אינה עולה אפילו על מחצית שכר המינימום, ולכן הם כנראה חשופים לאי-ציות לחוק של מעסיקיהם. 55% נוספים מועסקים בשכר הגבוה משכר המינימום אך נמוך מהשכר הממוצע".

אתם הבנתם את זה? חברת הוט מקבלת קנס של 1.6 מיליון שקל כי הלקוח חיכה יותר מדי זמן בהמתנה לשירות לקוחות, כל זה בהחלטה של רגולטור בלי בתי משפט ובלי יותר מדי בעיות, אבל מעסיקים בישראל מרשים לעצמם לשלם מחצית משכר המינימום והסיכוי שהם ישלמו על זה כל כך קלוש שזה כנראה משתלם להם. ככה נראה שוק עבודה מופקר, כך נראית מדינה שמעודדת עבריינות וככה הגענו למקום השלישי בממדי העוני אחרי צ'ילה ומקסיקו.

4. במפלגתו של לפיד כבר מיהרו לשגר הודעות לעיתונות המברכות על הירידה בשיעורי העוני, המיוחסת לגידול בתעסוקה ולעלייה בהכנסה של בעלי השכר הנמוך. בפועל, מי שאחראי לגידול בתעסוקה הוא המגזר העסקי שהמשיך לייצר מקומות עבודה למרות (ולא בזכות) הביורוקרטיה והקשיים שמטילה המדינה. מי שאחראית לגידול בשכר, למשל זה של עובדי הניקיון, היא ההסתדרות שנלחמה על כך גם מול לשכת התיאום של ארגוני המעסיקים ובעיקר מול התנגדותה של המדינה.

במקום לפזר היום ברכות, ראוי שהמתמודדים בבחירות הקרובות יספרו לנו איך הם מתכוונים לשפר את שוק העבודה, לייצר סביבה עסקית נוחה ליזמים ותנאי שכר ראויים לעובדים.