הקבלן יעקב סבן החשוד בפרשה בר"ג: הורשע בחריגות בנייה

סבן, אחד מעצורי פרשת החשדות לשחיתות ברמת-גן שהתפוצצה אמש, הורשע בתחילת השנה בחריגות בנייה ובשימוש חורג, לאחר שהפעיל עסק במתחם שבבעלותו, בכפר אז"ר

הכניסה למושב כפר אז"ר / צילום: אלי יהב
הכניסה למושב כפר אז"ר / צילום: אלי יהב

הקבלן יעקב סבן, אחד העצורים בפרשת החשדות לשחיתות ברמת-גן, הוא בעלי עסק גדול לממכר ציוד בניין בכפר אז"ר, המצוי בשטח השיפוט של עיריית רמת-גן. עסקו של סבן בנוי בתוך מתחם שבבעלותו, שבו נבנו מבנים בלתי חוקיים ונעשה שימוש חורג בהיקף של כ-4,300 מ"ר.

לאורך השנים, סבן עשה מאמצים להסדיר את העניין מול הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה אונו (השטח היה בעבר בתחום שיפוטה של המועצה האזורית אונו ובהמשך המועצה האזורית אפעל), אך אלה לא צלחו. הוא הועמד לדין בשל חריגות הבנייה במתחם ושימוש חורג בשטח שבבעלותו והורשע בתחילת השנה במעשים לפי הודאתו.

בגזר הדין צוין, כי על אף צווים שיפוטיים להפסקת השימוש במתחם, המשיך סבן להפעיל את העסק במשך יותר מעשור באין מפריע. בשבוע שעבר, דחה שופט בית המשפט העליון, אורי שהם, בקשת רשות ערעור שהגיש סבן, במסגרתה ביקש לחזור בו מההודאה שמסר. כאמור, אתמול נחקר סבן במשטרה, אשר טרם פרסמה את מהות החשדות המיוחסים לו.

"לא ניתן להתעלם מהתהיות העולות... מהתנהלותם של סבן והחברה שבבעלותו, שתחת לבצע את הצווים השיפוטיים ולמלא אחר הוראות הדין בניהול עסקם, וכן ממילוי התנאים בהחלטות הוועדות הרלוונטיות, המשיכו בניהול העסק באין מפריע", כך קבע השופט יעקב שקד מבית המשפט לעניינים מקומיים כשהרשיע את סבן במרץ האחרון בחריגות הבנייה ובשימוש החורג בקשר למתחם בכפר אז"ר.

השופט גזר על סבן שתי תקופות מאסר על תנאי של שנה וחצי וקנס של 400 אלף שקל. קנס נוסף בסכום זהה הושת גם על החברה שבבעלותו, שנדרשה גם לשלם היטל השבחה של כ-530 אלף שקל בקשר לקרקע. התנאים להפעלת כל אחד משני המאסרים הם שסבן לא יעבור על עבירות חוק התכנון והבנייה או על חוק רישוי עסקים. ואולם, בין סבן לבין המדינה הושג הסדר במסגרת הערעור הראשון שהגיש בבית המשפט המחוזי, לפיו המאסר על תנאי שנגזר עליו לא יופעל. עסקו של סבן ממשיך לפעול בקרקע ברמת-גן על אף ההרשעה גם היום.

בשבוע שעבר, דחה שופט בית המשפט העליון, אורי שהם, את בקשת רשות הערעור של סבן, תוך שרמז על דעתו הביקורתית בקשר להסדר שהושג עמו: "במסגרת הסדר הטיעון, הוסכם כי המאסר המותנה שריחף מעל לראשו של סבן, לא יופעל במסגרת גזר הדין, ועל פניו, נעוצה בכך הטבה משמעותית עבורו", ציין שהם.

גורם המקורב לסבן טען היום, כי לפי מיטב ידיעתו של האחרון, החקירה אינה נוגעת להטבות כלשהן שלהן זכה כביכול בקשר לקרקע בכפר אז"ר וכי הוא נחקר במשטרה בקשר למשרדים שרכש מפקיד בעירייה. עוד טען הגורם, כי בין סבן לבין יחידת להב במשטרה קיימת יריבות, לאחר שמחשבים השייכים לו, שנלקחו לצורך חקירה בפרשה אחרת, הוחזרו לו לכאורה ללא חלקים חיוניים.