אבי ליכט: "כוח השוק שמרכזת קבוצת דלק מעורר חשש"

המשנה ליועמ"ש מזהיר מן "העוצמה הכלל-משקית" של דלק, וקורא לתיאום בין כל גורמי הרגולציה לנקוט צעדי שיגבילו את ריכוזיותה של הקבוצה בראשות יצחק תשובה

אבי ליכט / צלם: גיא אסאייג
אבי ליכט / צלם: גיא אסאייג

עוצמתה הנדירה של קבוצת דלק, והעומד בראשה יצחק תשובה, אינה בגדר חדשות. דלק חולשת בין היתר על עסקי גז, תחנות דלק, נדל"ן ונכון להיום עדיין על חברת הביטוח הפניקס. רק השבוע פרסמה הוועדה לצמצום הריכוזיות במשק את רשימת הגופים הריכוזיים תוך אזכור בולט של קבוצת דלק כאחד מן הגורמים המרכזים עוצמה חריגה, במיוחד בשל שליטתה ללא מיצרים בשוק הגז.

השבוע יצאה קריאה דומה מצמרת משרדו של היועץ המשפטי לממשלה. נייר עמדה שעליו חתום המשנה ליועץ, עו"ד אבי ליכט, מזהיר מפני ההשפעה הגדולה מדי שמרכזת קבוצת דלק בשל שליטתה הבלעדית בשוק הגז הטבעי ומבהיר - מדובר בחשש שמעבר לפגיעה בתחרות בתחום הגז, החשש הוא מן "העוצמה הכלל-משקית" של דלק.

"כוח השוק שמרכזת הקבוצה מעורר חשש ברמת התחרותיות הענפית ובהשלכה שלה על המחיר לצרכנים. אך הבעיה רחבה יותר. יש להוסיף עליה את החשש מריכוז העוצמה ברמה הכלל־משקית. זהו חשש החורג משאלות של מחיר ותחרות לעבר תחומים אחרים של יכולת השפעה על תהליך קבלת ההחלטות במשק" - כך כתב ליכט בנייר העמדה.

ליכט ציין אף כי: "נדמה כי אין עוד תחום ברגולציה הכלכלית המנקז אליו כמות רבה כל כך של אינטרסים, בעלי עניין, השפעה והיקף הכנסות - כמו תחום הגז הטבעי, כשחלק מהאינטרסים נוגדים ומחייבים איזון והכרעה".

צוות על-משרדי

ליכט אף הביע את דעתו שהדרך לטיפול בחשש העולה מעוצמתה הנדירה של דלק אינו צריך להיות בכלים הקיימים אלא בבניית כלים רגולטוריים חדשים לטיפול בבעיה. "המטרה היא לנסות ולהציע דרך פעולה אחרת, שמבוססת על ההבנה כי האירוע הרגולטורי העומד בפנינו הוא אירוע חריג שלא ניתן לטיפול בדרך הפעולה הרגילה. הוא גדול מדי, מורכב מדי וההשלכות של אי הצלחה בו ישפיעו על כלל המשק. התנהלות רגילה עלולה לקבע מצב בעייתי בענף", דברי ליכט.

למרות דבריו של ליכט, יש שיטענו שהטיפול בחשש שמעלה עוצמתה הנדירה של קבוצת דלק בכלים הקיימים, דוגמת צעדים שבסמכותו של הממונה על ההגבלים העסקיים לנקוט, טרם מוצה. ואולם, ליכט איננו מדבר בהכרח על הוספת כלים רגולטורים, אלא על ניהול הטיפול הרגולטורי בסוגיה מתוך ראיה כוללת, בידי צוות על-משרדי: "סוגיה זו מחייבת פתרון כולל ולא התנהלות פרטנית של כל רגולטור לעצמו", ציין ליכט.

בנייר העמדה מציע ליכט כי הצוות יורכב מבכירים במשרדים הרלוונטיים ומשרטט קווים לדרך פעולתו של הצוות שהוא מציע להקים. כך לדוגמה הציע כי "במקרה של מחלוקת שלא ניתנת לגישור יכריע יושב ראש הצוות. חברי הצוות יפעלו בהתאם להכרעתו, אלא אם כן יסבור מישהו מהחברים כי מדובר בטעות מהותית. במקרה של טעות מהותית לדעת מי מחברי הצוות, יועלה הנושא לדיון מהיר בוועדת שרים חדשה וייעודית לענייני הגז הטבעי. ועדת השרים תקבל הכרעה מהירה וכל המשרדים יפעלו בהתאם לה".

ליכט, שבין היתר היה חבר בשתי ועדות ששינסקי, הוא בעל היכרות מעמיקה עם שוק האנרגיה בישראל. נייר העמדה שחיבר נשלח למנכ"לי משרדי הממשלה לרבות האוצר, הגנת הסביבה ומשרד רה"מ וכן לממונה על ההגבלים העסקיים, דיוויד גילה.