וילה עם בריכה בהתנחלות ופאטימה שמנקה ב-50 ש' ליום

צפו: איך מוכרים יישוב חילוני בהר חברון? קוראים לזה "קדמת הנגב", מציירים שמש זורחת על הכפר הערבי הקרוב מרחק מטקות ומאיידים את גדר ההפרדה

הישוב אשכולות, דרום הר חברון / צילום: וידאו
הישוב אשכולות, דרום הר חברון / צילום: וידאו

קשה היה לפספס בשבוע החולף את הפרסום האינטנסיבי של חברת הנדל"ן ארזים, שהבטיח וילה על חצי דונם עם בריכת שחיה פרטית מ-1.39 מיליון שקל בלבד בישוב אשכולות. איפה זה אשכולות, אתם שואלים? "אשכולות הוא ישוב קהילתי בקדמת הנגב, צפונית לבאר שבע", כך לפי הפרסום. מי שנכנס לסרטון של הפרויקט ישמע זוג תושבים חילוניים ומקסימים עם שני ילדים מדברים על המרחבים הירוקים, על הביטחון האישי שמאפשר להותיר את הבית והרכבים פתוחים לרווחה, על החינוך הנהדר ועל כך ש"שכנות היא ערך, לא רק כתובת".

שכנות היא אכן ערך חשוב, אלא שאנשי השיווק של ארזים בחרו למחוק כליל את הקיום של השכנים הכי צמודים לאשכולות, תושבי הכפר הפלסטיני ראמדין. במפה שמופיעה בסרטון של הפרויקט מסומנים ישובים מרוחקים יותר כמו מיתר, עומר, להבים, קיבוץ להב וההתנחלות סנסנה, אבל לראמדין אין זכר במפה אף שאפשר לשחק מטקות בין חצרות הכפר לחצרות של אשכולות או סתם להתעורר מהמואזין ("מתרגלים לזה", מסביר אחד התושבים שפגשנו שם). במפה מסומן בדיוק איפה עובר כל כביש, אבל לקו הירוק לא נמצא מקום. גם את גדר ההפרדה שחוצה את הכפר ראמדין וצמודה לאשכולות לא תמצאו במפה הזו.

כששואלים בטלפון את איש המכירות של ארזים היכן נמצא בדיוק הפרויקט, הוא משיב "בין קרית גת לבאר שבע". כשמקשים ושואלים "אבל זה בתוך הקו הירוק, נכון?", הוא משיב: "אנחנו בתוך הקו הירוק כרגע אבל אנחנו נחשבים עדיין כאילו מחוץ לגדר כי אנחנו שייכים עדיין למועצה האזורית הר חברון". כששאולים מהו הישוב הכי קרוב, הוא משיב: "להבים, מיתר, באר שבע ועומר". רק כשמזכירים את הכפר ראמדין, הוא הופך את הכפר למחסן של כוח אדם זול עבור אצולת אשכולות: "הכפר הזה כמו משפחה אחת גדולה... בכל בית פה יש מן 'פאטימה' כזו שגם מנקה, גם מגהצת, גם עושה כביסות ב-50 שקל ליום".

מסתבר שהתיאור הזה של איש המכירות בדבר "פאטימה לכל בית", רחוק מלהיות פליטת פה. הוא חזר על הדברים במדויק גם בשיחה עם עורכת הצרכנות של "גלובס" דפנה הראל-כפיר שסייעה לנו בתחקיר, וגם בביקור שלנו במשרד המכירות. הוא אף הגדיל והשווה את מחיר העבודה ביחס לאזור המרכז, שם נשלם לדבריו 50 שקל לשעה לעומת 50 שקל ליום שלם כמו שאפשר לקבל מהנשים של ראמדין. מה שיכל היה להיות כמו עוד סיפור רגיל על ישוב ישראלי מעבר לקו הירוק שמושך אליו תושבים חילוניים בזכות קרקע זולה והטבות במס (המקום נחשב לאזור עדיפות לאומית), הופך לביטוי בוטה של כיבוש מהסוג הגרוע: וילה עם בריכה פרטית ומשרתת זולה מהכפר הסמוך.

תגובת ארזים: מי שמגיע יודע איפה הוא נמצא

מחברת ארזים נמסר בתגובה: "היישוב הינו בקדמת הנגב. למען הדיוק בצפון הנגב. מאחר והמפה השיווקית מציינת את מיקום היישוב אשכולות וקרבתו ליישובים המוכרים לא היה מבחינתו הצורך להציג את גדר ההפרדה אשר מזרחית ליישוב. לקוח שרוצה הכוונה ליישוב אשכולות או למשרד המכירות מקבל נקודות ציון של יישובים מוכרים בסביבה כגון דביר, להבים, מיתר, קרבתו לבאר שבע וכו'. הכפר ראמדין אינו מצוין בחומרים השיווקיים מאחר והוא אינו יישוב במדינת ישראל ובטח ובטח לא מהווה נקודת ציון והכוונה למי שרוצה להגיע ליישוב. אנו לא מכירים פרויקטים אחרים בישראל שמציינים יישובים, כפרים ערים או מדינות שמעבר לגבולות המדינה. בטוח שבפרויקטים באשקלון ושדרות לא מציינים על גבי המפות השיווקיות את העיר עזה. בכל מקרה, כל מי שמגיע לאשכולות רואה בעיניו את הכפר ראמדין ומי שמתעניין מקבל הסבר על טיב היחסים עם תושבי הכפר השכן שמעבר לגבול. כאמור, מי שמגיע ליישוב לא יכול שלא להבחין בגדר.

"איש המכירות התכוון בדבריו להציג את היחסים הטובים שיש לתושבי אשכולות עם הכפר ראמדין שמעבר לגבול. מעולם, ככל הידוע לנו, לא נרשמה פעילות עוינת מצד תושבי הכפר ראמדין. להפך, חלק מתושבי ראמדין המורשים לעבוד בישראל, עוברים לעיתים במעבר הגבול ומוצאים עבודות ביישוב אשכולות. מבחינתם עבודה ביישוב מסייעת ועוזרת לאווירה הטובה שיש בין תושבי היישוב אשכולות לתושבי ראמדין. אנו מצטערים על כך ומתנצלים אם מישהו נפגע מדבריו.

"חברת ארזים יוזמת פרויקט הרחבה ביישוב אשכולות ומתייחסת לפרויקט הנ"ל באותו האופן כמו בפרויקט אחר של החברה. אין אנו מתייחסים לאלמנטים פוליטיים ומדיניים בפרויקט שלנו. בפרויקט רכשו בפרק זמן קצר עשרות משפחות שחקרו, שאלו וקיבלו את כל המידע האפשרי והרלוונטי לפרויקט. יתרה מזאת, הפרויקט משווק מתוך משרד מכירות אשר נמצא ביישוב אשכולות, כך שהכל גלוי לעין ושום עובדה לא מוסתרת מקהל הרוכשים. בטיוטת החוזים שקהל הרוכשים שלנו מקבל לעיון לפני חתימתו על חוזה מופיעים כל הפרטים לרבות השייכות למועצת הר חברון באופן שקוף, ברור וגלוי לעין. לגבי הקו הירוק: אם הקו הירוק מערבית ליישוב או מזרחית ליישוב ואם היישוב מעבר לקו הירוק הינו וויכוח היסטורי ויש האומרים שהקו הירוק עובר מעל גבולות היישוב אשכולות ויש הטוענים שהקו הירוק עובר מערבית לגבולות היישוב. בכל מקרה החוזים שקהל לקוחותינו חותמים הינם חוזי 'בר רשות' עם כל המשמעות המשפטית הכרוכה בכך".