לשווייצרים נמאס מפרשיות השחיתות של פיפ"א

כבר לא אורחים רצויים: בפרלמנט המקומי הצביעו בעד חוק שיעביר לידי המדינה את הסמכות להעמיד לדין פלילי בבתי המשפט את עסקני הספורט הבינלאומיים

שווייץ / צילום: רויטרס

קחו חברה דמיונית שהכנסותיה השנתיות עומדות על 1.38 מיליארד דולר, מתוך זה 83 מיליון דולר על אופרציות פיננסיות נטו, כמו מט"ח, ריביות ונדל"ן - שלא קשורות באף צורה לפעילות הליבה שלה; קחו את אותה חברה דמיונית, שיתרות המזומנים בחשבון הבנק שלה התנפחו עד לרמה של 1.43 מיליארד דולר. חברה שהיא מונופול מוחלט בתחומה - ולכן הרווח התפעולי השנתי הממוצע שלה בשש השנים האחרונות עומד על 130 מיליון דולר; מה יהיה עול המיסוי השנתי על אותה חברה דמיונית סופר-מצליחה?

במקרה הממש לא דמיוני של פיפ"א, למרות כל הנתונים המציאותיים הנ"ל - עול המיסוי השנתי שלה עמד ב-2013 על סכום זעום של 17 מיליון דולר בלבד. אפילו פחות מהוצאות הייעוץ המשפטי שלה (28 מיליון דולר).

"לא סתם פיפ"א, ביחד עם 64 איגודי ספורט בינלאומיים נוספים (כולל הוועד האולימפי הבינלאומי, כולל פיב"א של הכדורסל - ש"ב) יושבים במדינה שלנו", מסבירה ורוניקה דה-וור, כתבת אתר החדשות השווייצרי swissinfo.ch. "המיקום הגיאוגרפי נהדר, כוח העבודה עובר הכשרה מצוינת במיטב האוניברסיטאות, קיימת יציבות פוליטית, יש לנו כמובן את הנייטרליות המפורסמת, יש פה ביטחון, איכות חיים. אבל מעל הכל - יש כאן את משטר המס והחוקים המשפטיים האטרקטיביים ביותר בעולם".

תחת החוק השווייצרי, זוכים איגודי הספורט הבינלאומיים להכרה במעמד של "התאחדות". מה זה אומר? ל"התאחדות", מלבד הקלות המס - יש חופש פעולה מלא להתנהל פחות או יותר איך שבא לה, תחת אכיפה מינימלית. עובדיה מוגנים וחסינים אפילו מ"חוקי הלוחמה בשחיתות" המורכבים והדורסניים, שתקפים לכל אזרח רגיל בשווייץ.

אבל עכשיו החליטו בשווייץ להתחיל לשים סוף למסיבה הפרועה הזאת. או לפחות לנסות.

***

בשבוע שעבר, ברוב של 128 תומכים לעומת 62 מתנגדים, עבר בבית התחתון של הפרלמנט השווייצרי חוק מהפכני במונחיה של המדינה השלווה: תוסר החסינות מספ בלאטר, נשיא פיפ"א, ומקביליו בכל יתר האיגודים הבינלאומיים - שמעתה יהפכו ל"אנשים חשופים פוליטית" - מונח משפטי שבמילים אחרות קובע כי אנשי האיגודים יוכלו לעמוד לדין בגין שחיתות, בבתי משפט אזרחיים. הבנקים השוויצרים יחויבו, בניגוד להרגלם, לבדוק את מקורות הכסף שאנשי האיגודים יפקידו אצלם, לפעול לניטור תנועות כספים חשודות. יש גם חלק שני להצעת החוק, שמגיע במסגרת לגליזציה נרחבת יותר שקשורה גם לפוליטיקאים בשווייץ, ועל-פיה גופי הספורט יוכלו מעתה, לראשונה בהיסטוריה - להיחקר על הלבנות הון, באמצעות כוח משימה מיוחד שהקים האיחוד האירופי לטיפול בנושא זה בפריז, צרפת.

חבר הפרלמנט השווייצרי רולאן בושאל הסביר ל"גרדיאן" כי "בדרך כלל חוקים כאלו עוברים על מנת לטפל בפוליטיקאים מושחתים או בדיקטטורים".

לרפורמות הללו אמורה להיות משמעות עצומה מבחינת גוף כמו פיפ"א, שפרשיות השחיתות שדבקו בו בשנים האחרונות יכולות למלא אוקיינוסים. אם לצורך העניין, לכאורה - חבר הוועד הפועל של פיפ"א ייחשד בקבלת שוחד בהצבעה על אירוח מונדיאל כזה או אחר - הרשויות בשווייץ יוכלו להעמידו לדין בגין שחיתות ולהכניסו מאחורי הסורגים. פיפ"א כבר לא תוכל לפטור את עצמה מהעניין באמצעות הקאתו החוצה מתוך הארגון שלה, על-ידי "ועדת אתיקה" או עלה תאנה מסוג דומה.

***

הצעת החוק עלתה על סדר היום לאחר שבשנים האחרונות השתנתה דעת הקהל הציבורית בשווייץ. בשנת 2007 פורסם מחקר שמצא כי רק בקנטון וו (Vaud) יושבים 20 גופי ספורט בינלאומיים (ביניהם ה-IOC, אופ"א וביה"ד העליון לערעורי ספורט CAS) - שלבדם מעסיקים 1,400 עובדים המזניקים את הכלכלה בשיעור שנתי של 200 מיליון דולר.

יש כאן מצד אחד תרומה פיננסית-תעסוקתית ברורה, אבל לאור כל הפרשות שצצו בשנים האחרונות, במיוחד ובעיקר מכיוון פיפ"א - רוב תושבי שווייץ מאסו באיגודים הבינלאומיים: בסקר שפירסם לאחרונה היומון "Minuten 20", קבעו 95% מהנשאלים כי לאור כל הפרשיות - ספ בלאטר (השווייצרי, נזכיר) חייב לקחת אחריות ולהתפטר מתפקידו.

"כל מה שקרה בשנים האחרונות התחיל להיות מביך", אומר בושאל. "זה כבר החל לפגוע בתדמית המדינה שלנו. העולם מתחיל לשאול אותנו שאלות קשות. אנחנו מחויבים לענות".