"מחיר מטרה" תעלה לאישור הממשלה ביום ראשון

ההחלטה התקבלה בתום פגישה עם ראש הממשלה הערב ■ משרדי האוצר והבינוי סיכמו על יחס של 1 ל-3 בהגרלה במחיר מטרה לטובת רוכשי דירה ראשונה

אורי אריאל / צילום: איל יצהר
אורי אריאל / צילום: איל יצהר

תוכנית "מחיר מטרה" תעלה לאישור הממשלה ביום א' הקרוב, כך הוחלט הערב (ד'), בפגישה של כל הגורמים הרלוונטיים יחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. מוקדם יותר הבוקר הגיעו משרד הבינוי ומשרד האוצר להבנות בכל הנוגע לתוכנית מחיר מטרה. ל"גלובס" נודע כי בפגישה שנערכה הבוקר בין נציגי משרד הבינוי, משרד האוצר, המועצה הלאומית לכלכלה ואנשי משרד ראש הממשלה בנושא תוכנית מחיר מטרה, דנו כל הצדדים בסוגיית ההעדפה של רוכשי דירה ראשונה אל מול משפרי דיור.

כזכור, הסיכום המקורי שאליו הגיעו במשרדי הבינוי והאוצר בנוגע לקהל היעד של הדירות המוזלות בתוכנית היה שמשפרי דיור יוכלו לרכוש 30% מהדירות בכל פרויקט ורוכשי דירה ראשונה יהיו זכאים ל-70% מהדירות. עם זאת, לאחר שהתוכנית קיבלה את אישור מועצת מקרקעי ישראל, החליטו במשרד הבינוי לשנות את היחס ולקבוע דרך שונה למתן עדיפות לרוכשי דירה ראשונה, וזאת על ידי עדיפות בהגרלה עצמה: משפרי דיור יקבלו נקודה אחת לזכאות בהגרלה בעוד רוכשי דירה ראשונה יקבלו שתי נקודות. כזכור, האוצר התנגד לשינוי ההסכמות המקוריות בגלל הטענה כי הדבר ייטיב עם משפרי הדיור על חשבון רוכשי דירה ראשונה.

על פי ההסכמות, מתן העדיפות לרוכשי דירה ראשונה באמצעות ניקוד גבוה יותר בהגרלה יישאר בתוקף אך יוגדל. כך, יקבלו רוכשי דירה ראשונה שלוש נקודות לעומת נקודה אחת שיקבלו משפרי הדיור. מדובר ביחס של 1 ל-3 לטובת רוכשי דירה ראשונה, שהוא יחס גבוה יותר מזה שנקבע במקור. מקור במשרד הבינוי אמר היום ל"גלובס" כי ההחלטה על הניקוד תוביל לכך שגם במקומות שבהם לא יהיה ביקוש לרוכשי דירה ראשונה או למשפרים כל הדירות יוכלו להימכר בכל מקרה, לעומת מצב שבו מראש נקבעה מכסה של 70% או 30% לכל פלח של רוכשים והקבלן לא יצליח לעמוד בה.

הסוגיה הנוספת שעמדה על הפרק הייתה כוונתו של משרד הבינוי להרחיב את התוכנית גם לאזורי הפריפריה על ידי הפחתת ערך הקרקע הנדרש לפרסום מכרז וקביעה של מינימום 10% דירות מוזלות במקרים מסוימים, לעומת קביעה קודמת שהעמידה את רף המינימום על לפחות 50% דירות מוזלות, והיא ככל הנראה לא תצא אל הפועל בשלב זה.

ברגע שהתוכנית תאושר עתידים לצאת לדרך שני מכרזים ראשונים בראש העין ובמודיעין-מכבים-רעות בהיקף של כ-4,500 יחידות דיור סך הכול. על פי נתוני משרד הבינוי ורמ"י, כ-3,300 יחידות דיור מהן ישווקו כדירות מוזלות.

לאחר סיום הפגישה אצל ראש הממשלה מסר שר הבינוי אורי אריאל כי "ראש הממשלה נרתם לסייע לקראת פרסום מכרזי מחיר מטרה לאלפי יחידות דיור בימים הקרובים. מדובר בתכנית המשמעותית והטובה ביותר להורדת מחירי הדירות שזכתה להסכמה מקיר לקיר של כלכלנים בכירים, נגידת בנק ישראל, המועצה הלאומית לכלכלה וראש הממשלה".