הקרבות העסקיים בין רמי לוי לאושר עד הופכים אלימים מאוד

מתיחות חריפה בין רשת רמי לוי לאושר עד ■ פשקווילים שמתפרסמים מאשימים את לוי בלא פחות מרצח בגלל "הרעלת דגים" לכאורה לאחר שנקנו אצלו ■ ברמי לוי מפנים את האצבע לפעילי ארגון להב"ה ולמתחרים באושר עד

רמי לוי ואברום משה מרגלית / צילום: איל יצהר תמר מצפי
רמי לוי ואברום משה מרגלית / צילום: איל יצהר תמר מצפי

העלייה במתיחות בין האוכלוסייה הערבית והאוכלוסייה היהודית על רקע הפיגועים האחרונים, מתבטאת גם בעלייה במתיחות בין רשתות השיווק, ובעיקר במתיחות בין רשת רמי לוי שיווק השקמה לרשת אושר עד.

אחרי שתי הפגנות שנערכו מול הסניף של רשת רמי לוי בגבעת שאול בירושלים, הנמצא לא הרחק מסניף של רשת אושר עד, ועקב פוסטים שהועלו נגד רשת רמי לוי בפייסבוק, ההסתה הולכת ומחריפה.

פשקוויל שהופץ בירושלים, פורסם בפייסבוק ועובר בווטסאפ, מאשים לכאורה את רשת רמי לוי בלא פחות ולא יותר מאשר רצח. תחת הכותרת "רצח בבית הרב המקובל בניהו שמואלי שליט"א בחסות רשת המזון הזולה והמגעילה שיווק השקמה רמי לוי", נכתב בפשקויל: "כידוע, בכל ליל שבת נערך שיעור אצל המקובל הרב בניהו שמואלי שליט"א עם עשרות משתתפים. בערב שבת קודש פרשת תולדות, החליט אחד המשתתפים לתרום דגים לסעודה שנערכת אחר השיעור. היהודי התמים הלך לשיווק השקמה רמי לוי, וקנה במעדניה דגים לכבוד שבת קודש. הדגים בושלו והוגשו לאחר השיעור אצל הרב בניהו שמואלי. העובדים הנבלות הרצחניות של רמי לוי, הרעילו את הדגים וכתוצאה מזה בן תורה, בן 18, עלם חמודות, כמה שעות לאחר מכן נפטר (נרצח)".

עוד מצוין בפשקוויל, כי "השב"כ והמשטרה הטילו צו איסור פרסום, ודעת תורה הטילה צו חיוב פרסום".

"היו הרבה הסתות", אומר לוי ל"גלובס" בהתייחס לדברים, "אמרו שאני מעסיק ערבים עם דם על הידיים. יש עכשיו עוד הסתה שהעובדים שלי הרעילו את הבשר והעופות. כל ההסתות לא היו ולא נבראו. חלק מהן הן המצאה של מתחרים שלי ושל ארגון להב"ה, והכול בטיפול המשטרה. אין לי בכלל מעדניית דגים ואני לא מוכר דגים טריים. נראה לך שמישהו רצח מישהו ומשאירים את זה בצורה כזאת ולא חוקרים? יש כל הזמן הסתות נגדי. זה לא חדש".

לדברי לוי, הוא שוחח עם הרב בניהו שמואלי. "דיברתי עם הרב. הוא מזועזע מהדבר הזה. הוא אמר שהוא ראה בכל מיני מקומות פשקווילים ושלח את האברכים שלו להוריד אותם".

אלא שההסתה הזאת לא נשארה רק על גבי הנייר. חלק מלקוחותיו של לוי ביקשו לברר אם אכן מוכרים ברשת דגים מורעלים. הם הושבו שכלל לא מוכרים ברשת דגים טריים. עובדים ברשת רמי לוי שיווק השקמה מוטרדים. לדברי אחד מהם, "יכול להגיע מטורף לרמי לוי עצמו ולתת לו מכה בראש". רמי לוי אומר, כי "עלינו על מי שעשה את זה והמשטרה חוקרת את זה".

הפגנות אלימות

זו, כאמור, לא הפעם הראשונה שבה מתחוללת הסתה פרועה נגד רשת רמי לוי שיווק השיקמה. בפעמים הקודמות הועלו פוסטים ברשת עם הכיתוב "רמי לוי שיווק השקמה" שהוצבו בחזית תמונת מסגד אל אקצה בהר הבית בליווי תמונות מחבלים, וכן פוסטים עם כיתובים שנעשו על בסיס צבעי ולוגו הרשת, שבהם נכתב "גם לכם מגיע למות בזול. ראמזי לאוי, שיווק השקמה".

כחלק מההסתה נגד הרשת נערכו בשבועות האחרונים שתי הפגנות מול סניף רמי לוי בגבעת שאול בירושלים. הראשונה נערכה יומיים לאחר הפיגוע הרצחני בבית הכנסת בירושלים, והשנייה לפני כשבוע וחצי. בשתי ההפגנות השתתפו פעילי ארגון להב"ה, שראשיו נעצרו השבוע על-ידי המשטרה. היערכותה המוקדמת של רשת רמי לוי להפגנה השנייה עם אבטחה מוגברת, לא עצרה את הידרדרות ההפגנה לאלימות פיזית בין הצדדים, שגם הביאה למעצר של חלק מהם לחקירה על-ידי המשטרה. שתי ההפגנות, ראוי לציין, נערכו ברישיון המשטרה.

לדברי לוי עצמו, "חלק מהמפגינים היו עובדים של רשת אושר עד ואנשי להב"ה". כתימוכין לכך מציג לוי תמונה של קופאית ברשת אושר עד, הלובשת סווטשריט של ארגון להב"ה. "אני אראה לך את התמונות ותסיקי מסקנות", אומר לוי. תימוכין נוסף שמציינים ברשת לכך, הן הקריאות של המפגינים לעוברים ושבים ללכת ולקנות באושר, עד שתועדו במצלמת וידיאו.

האם יש קשר בין ההפגנות ברשת רמי לוי למתיחות העולה בין שתי הרשתות - רמי לוי ואושר עד? על כך אומר אחד המקורות ל"גלובס", "ברור שיש קשר. למה הם לא הפגינו בשוק מחנה יהודה? למה לא הפגינו במוסכים? בשופרסל? במגה? הרי גם שם מעסיקים ערבים. למה באו לכאן וצעקו לכו לאושר עד? למה לא צעקו לכו ל'יש חסד' או לשופרסל, שהסניפים שלהן מאוד קרובים לרמי לוי?".

באושר עד דוחים את ההאשמות בתוקף. לדברי אברום משה מרגלית, מנכ"ל ומבעלי רשת אושר עד: "זה שקר וכזב לומר שיש לנו חלק כזה או אחר בהפגנות האלה. רמי לוי יודע את האמת שאין לנו קשר לזה. כל שרבוב שמנו בזה הוא עוד ספין תקשורתי מבית יוצר הספינים התקשורתיים של רמי לוי".

- ומה לגבי תמונת הקופאית הלובשת סווטשריט של ארגון להב"ה?

"אין לנו שום קשר לזה".

התחרות בין רמי לוי לאושר עד הידרדרה בינואר 2011 לתקרה אלימה, שבהמלכה אף נורו יריות לאוויר. התגרה האלימה, שבה נטלו חלק עובדים רבים של שני הסניפים, כללה מכות תוך שימוש באלות. מאז נשמר השקט.

התחרות הסלימה

ההאשמות המוטחות עכשיו ברשת אושר עד הן על רקע התגברות התחרות בין הרשתות. לדברי אחד הספקים, "התחרות בין אושר עד ורמי לוי הסלימה. אושר עד הגיעה לרמי לוי לבית. הסניף שאושר עד פתחו בתלפיות הוא באזור שבו לרמי לוי יש שלושה סניפים. התחרות הביאה לירידת הרווח הגולמי בשל ירידת המחירים במתחם כתוצאה מהתחרות. אושר עד תמיד סימנו את רמי לוי כמתחרה העיקרי שלהם. היום רמי לוי הבין את זה - שאושר עד הם היחידים שיודעים להציג הוצאות תפעול ותקורה שמתחרות במערכת שלו".

בענף אומרים ל"גלובס", כי "התחרות בין שתי הרשתות חזקה מאוד ופתיחת הסניף הבא של אושר עד בירושלים בעוד כמה ימים, תעלה את הרף עוד יותר גבוה".

בינתיים, התחרות הזאת באה לידי ביטוי בהורדת המחירים, הן במתחם תלפיות והן במתחם גבעת שאול בירושלים. עשרות מוצרים נמכרים במחירי רצפה, כשהרשתות סוקרות האחת את השנייה מספר פעמים ביום. כך לדוגמה, בסניף רשת רמי לוי בגבעת שאול מוכירם היום מבחר ירקות (עגבניות, מלפפונים, תפוחי אדמה בצל) ב-1.8 שקל לק"ג למרות שמדובר בירקות שנת שמיטה. בסניף תלפיות נמכרים הירקות ב-1.3 שקל לק"ג.

דוגמאות נוספות הן דגני בוקר צ'יריוס 370 גרם ב-4.90 שקלים, ליטר שמן קנולה ב-3.8 שקלים, רביעיית טונה של המותג (160 גר' כפול 4) ב-9.90 שקלים, נייר טואלט 48 גלילים של סנו ב-22 שקל ועוד. באושר עד לא נשארים חייבים ומשיבים קרב במחיר: רביעית פתיתי טונה של פיל טונה נמכרת ברשת ב-9.90 שקלים, שלושה ליטר שמן קנולה ב-11.5 שקל ועוד. שתי הרשתות מציעות מבחר רב של מוצרים נוספים כמו 3 ק"ג קמח תופח ב-10 שקלים, מרכך כביסה מרוכז או 4 ליטר ב-9.90 שקלים, 8 ק"ג אבקת כביסה אריאל ב-48 שקל ועוד.

רמי לוי טוען, כי "לא שינינו את האסטרטגיה שלנו להיות זולים בכל מקום שבוא אנחנו נמצאים. כל הסקרים הוכיחו שאני זול יותר מהמתחרים ב-15%-20%. המחירים שלנו בגבעת שאול ובתלפיות זהים, פרט למחלקת הירקות בשל ההכשר של העדה החרדית לשמיטה. אנחנו הולכים לבדוק מחירים באושר עד כמו שאנחנו הולכים לבדוק את האחרים. מאז שהוא בא לתלפיות, אנחנו רק עלינו במכירות".

עוד אומר לוי, "בחודשים האחרונים מתחרים ואנשים רעים משמיצים בשקרים ורמאויות את רשת רמי לוי שיווק והשקמה ואותי באופן אישי על דברים שלא היו ולא נבראו מעולם. בית המקדש חרב אך ורק בגלל שקרים, רמאויות ושנאת חינם".

חומר הסתה / מתוך פייסבוק
 חומר הסתה / מתוך פייסבוק

התחרות מורידה את המחירים לרצפה
 התחרות מורידה את המחירים לרצפה