בן כספית: "הדמיון בין נתניהו לארדואן מדהים"

העיתונאי בן כספית בראיון למגזין "ליברל", שיתפרסם השבוע: "באנרגיות שמשקיעים ב'ישראל היום' בבחירת התמונות של שרה נתניהו אפשר להאיר את כל רמת-גן; פראבדה? מחמאה בשבילם"

בן כספית / צילום: איל יצהר
בן כספית / צילום: איל יצהר

"נתניהו מזגזג ומתהפך כל הזמן. הוא סך כל פחדיו. בהתנהלות הוא מזכיר לי את טורקיה של ארדואן או רוסיה של פוטין. קווי הדמיון לארדואן מדהימים. מנהיג שהוא לכאורה פופולרי בקרב שכבות נרחבות, אבל יותר ממחצית הטורקים שונאים אותו. גם שם זו הקיצוניות מול הליברליות. פה עדיין אין עיתונאים בכלא, שם זו כבר תופעה אדירה. שרה אין להם, אבל מבחינת ההשתלטות על התקשורת והמרדף אחרי עיתונאים, יש כבר דמיון".

כך אומר העיתונאי בן כספית בראיון לרותם דנון, עורך מגזין "ליברל". הגיליון החדש של "ליברל" רואה אור השבוע.

כספית הוא כיום אחד העיתונאים העסוקים בישראל: "מעריב-סופהשבוע", רדיו ללא הפסקה, אל-מוניטור, הטלוויזיה החינוכית, ספרים, הרצאות והנחיות. על-פי ההערכות, כספית משתכר סכום של 6 ספרות בחודש.

בראיון הוא מותח ביקורת קשה ביותר על בני הזוג נתניהו: "אני מכיר את המוטיבציות בבית ראש הממשלה בבלפור, בעיקר בצד שלובש את המכנסיים שם, כלומר - היא. אני לא חושב שמשהו במוטיבציה של שרה להזיק לי השתנה בשנה שנתיים האחרונות. הם מהדקים את השליטה כל הזמן. גם באמצעות שלדון אדלסון, וגם באמצעות היותו של ראש הממשלה שר התקשורת. גם ארדואן לא התחיל ביום אחד".

- אתה עדיין חושב ששרה נתניהו היא האדם הכי חזק במדינה?

"אני יודע שכן. נכון שהוא לכאורה עם הידיים על כל הכפתורים, אבל היא יודעת להחליט. בכל דבר. היא נכנסת לפגישת עבודה עם ראש המוסד. נכנסת כדי לשבת. איך אמר לי מקורב אליהם, בסוף כל לילה הוא הולך לישון איתה, ושם זה נסגר... הפרדוקס הוא שהיא מנהיגה, יש לה תכונות כאלה. היא יודעת להחליט, לא מתבחבשת, היא כוחנית. יש לה עוד תכונות שהן יותר בעייתיות, אבל בקטע הזה, אין ספק שהיא האישה החזקה במדינה".

על "ישראל היום" יש לכספית דעה נחרצת: "'פראבדה' זה סוג של מחמאה לתת להם. כי ב'פראבדה' עוד היו ניואנסים, 'ישראל היום' תכליתו היא הזוג נתניהו. באנרגיה שמוציאים שם רק על בחירת התמונות של שרה, אפשר להאיר את כל רמת-גן. הם באו לסגור את 'ידיעות אחרונות'. אני מגן על 'ידיעות', למרות שאני נלחם בו כל חיי הבוגרים. 'ידיעות' זה עיתון כוחני ודורסני, ועדיין - אבל זה עיתון.

"אני בעד חוק 'ישראל היום'. בעד כל דבר שיפסיק את התופעה הזו. זו לא חקיקה נגד גוף תקשורת, זו חקיקה בעד גופי תקשורת. אם 'ישראל היום' ממשיך בקצב הזה, וזה גם הולך בקרוב לאינטרנט - בעוד 3-4 שנים לא יהיה פה כלום. הם באו להרוס את השוק.

"האיש הזה שבכלל לא גר פה ולא משלם פה מסים, משקיע פה טונות של כסף כדי להרוג את התקשורת החופשית. אותו עמוס רגב (עורך "ישראל היום") היה עורך החדשות ב'מעריב', היה חוגג על סיפורי שרה נתניהו ורקד לנגד עיניי כשפרסמנו אותם. אז הוא היה עיתונאי".

מ"ישראל היום" נמסר: "הדברים אינם ראויים להתייחסות". מלשכת ראש הממשלה לא נמסרה תגובה.

הראיון המלא - בו מתייחס כספית בין השאר גם לאהוד ברק, ניר חפץ, היועמ"ש יהודה ויינשטיין, איילה חסון ועמנואל רוזן - במגזין "ליברל".