כך ניסה עו"ד תל-צור להניא את זקן מלחתום על הסדר טיעון

בהקלטה שסיבכה את עו"ד תל-צור, ושנחשפה היום לאחר שבית המשפט העליון התיר לפרסמה, אומר עורך דינו של אולמרט לשולה זקן: "עוד לא תדלקנו את דכנר" ■ תל-צור בתגובה: "דווקא טענתי בפניה שמדובר בהסדר סביר מבחינתה"

שולה זקן / צילום: עידו ארז
שולה זקן / צילום: עידו ארז

בית המשפט העליון התיר היום (ה') את פרסומן המלא של ההקלטות שמסרה שולה זקן לפרקליטות במסגרת הסכם עד המדינה שנחתם עמה. עד כה פורסמו חלקים מן ההקלטות, אשר הוגדרו לפי החלטת בית המשפט כרלוונטיים לתיק טלנסקי. היום ניתן לשמוע את כלל הנאמר בהקלטות, לרבות הניסיונות של אולמרט להניא את זקן ממתן העדות, הבטחות לתשלום כספים עתידיים ממקורבים ומאנשי עסקים.

אחת מן ההקלטות שלא הושמעו כלל עד כה, היא הקלטת פגישה מ-2012, בה השתתפו זקן, איש העסקים אורי מנצור, נדב זקן, בנה של שולה ועו"ד נבות תל-צור, שייצג את אולמרט אך בו בזמן נתן "יעוץ", כהגדרתו, גם לזקן. הקלטה זו היא חלק מן הבסיס לפתיחת החקירה החדשה נגד אולמרט ותל-צור בחשד לשיבוש הליכים.

תל-צור: "עוד לא תדלקנו את דכנר"

בשיחה מנומבר 2012, שעה שעמדה על הפרק הצעת הסדר הטיעון הראשונה שעליה שקלה זקן לחתום, פגש תל-צור, את זקן בביתה יחד עם ידיד המשפחה, אורי מנצור ובנה, נדב.

"למה את צריכה להודות בשוחד?... את רוצה להודות בקבלת שוחד? מה יש להם - תיק שוחד על 50 אלף שקל", אמר תל-צור לזקן. בהמשך שאל: "אנחנו פה במשפחה?", שאל תל-צור את זקן. "כן", השיבה זקן. "חופשי?", שאל תל-צור. "בטח", ענתה זקן. "יהיה אפשר להגיד שהטיפש הזה (עד המדינה המנוח בפרשת הולילנד, שמואל דכנר. ג' מ') חיזר אחרייך ודחית אותו בתוקף, אבל הוא חיזר אחרייך ולא נענה", הציע תל-צור לזקן גרסה שתוכל למסור בבית המשפט, כדי להימנע מהסדר הטיעון שעמד על הפרק. "זה העניין, זאת האמת", אמרה זקן. "והמטומטם הזה שם עלייך כסף, הוא הרי חולה נפש ההוא", אמר תל-צור. "רגע, ובשביל האמת הזאת אני צריכה לשבת שלוש עד חמש שנים?", שאלה זקן. "הוא מתפרק, את לא תשבי, לא יהיה משפט", הרגיע תל-צור את זקן. "זה העיתוי - למה הם בכזאת היסטריה, הוא מתאשפז כל יומיים, עוד לא נגענו בו, עוד לא תדלקנו אותו", אמר תל-צור.

"זה עוד מוקדם שולה (להסדר טיעון), היום ובעוד חודש זה אותו דבר". "אם אני עורך דין שלך, תקשיבי לי... אני יכול לייצג אותך? אני רוצה לייצג אותך. אני לא הייתי נותן לך לסגור על שוחד, זה לא מגיע לך". "נבות, אחרי שהורשעתי בתיק לא לי...", אמרה זקן. "בסדר, אבל יצאנו בלי עונש", ענה תל-צור. לאורך כל הפגישה התעקש תל-צור כי אין ראיות כדי להרשיע את זקן בשוחד.

"נבות בוא נגיד שהוא (דכנר, ג' מ') מת?", שאלה זקן. "אז אין משפט", העריך תל-צור ובהמשך הוסיף "no case to answer, נגמר התיק". כידוע, דכנר אכן נפטר במהלך המשפט אך למרות זאת אולמרט, כמו רוב הנאשמים בתיק הולילנד, הורשע. גם זקן הורשעה במסגרת הסדר הטיעון שנחתם עמה.

שניכם בחוץ או שניכם בפנים

בהמשך אמר תל-צור: "אני אגיד לך עכשיו משהו, עכשיו גם פה במשפחה, כי זו האמת, גם כמו שצריך - כל המשפטים האלה חוץ מרשות המסים... זו מלחמה של שניכם (של זקן ושל אולמרט, ג' מ'), אין אחד יוצא ואחד נכנס. או שניכם בחוץ או שניכם בפנים. ושניכם עברתם את זה ביחד". "אני עברתי את זה לבד", טענה זקן. "את לא לבד", השיב תל-צור, ובהמשך הוסיף: "אני לא רוצה להעמיד את זה על עזרה כספית או משהו כזה", אמר תל-צור. "סליחה, דיברנו על משהו לפני שנה?", שאלה זקן בקול כועס. "ולא יצא מזה?", שאל תל-צור בקול מופתע. "יצא מזה?", השיבה זקן בשאלה. "לא יודע", ענה תל-צור. "אולי יצא ואתה יודע", האשימה זקן.

לחציו של תל-צור כמו גם הלחצים שהפעיל אולמרט אישית על זקן סייעו בידיהם למנוע מבעד זקן לחתום על הסדר הטיעון הראשון בסוף 2012, אלא שכידוע, בתחילת השנה, כשחתמה לבסוף זקן על הצעת הסדר הטיעון השניה עם הפרקליטות, נחשפו הפצרותיהם של אולמרט ותל-צור ובעקבות זאת, שניהם הסתבכו בפרשה החדשה של החשדות לשיבוש הליכים.

סופה של החברות בין ברטל לתל-צור

בועידת ישראל לעסקים של "גלובס" שנערכה בשבוע שעבר פרץ ויכוח קשה בין עו"ד אלי זהר שייצג את רה"מ לשעבר אולמרט יחד עם תל-צור לבין עו"ד של זקן, עפר ברטל.

ברטל היה עד לא מכבר חבר ותיק של תל-צור ועמד בפני דילמה קשה כאשר נחשף לחומרים המפלילים לכאורה נגד חברו, במסגרת ההקלטות שמסרה לו זקן בטרם החתימה על הסדר עד המדינה עמה, השנה. המדובר במו"מ השני לחתימה על הסדר טיעון עם זקן שנערך בתחילת 2014. לבסוף המליץ ברטל לזקן לחתום על ההסדר ולמסור את ההקלטות.

לשאלתו של כתב "גלובס", חן מענית, שהנחה את הפאנל שבו נאמרו הדברים, השיב ברטל: "אני הלכתי עם הדבר הזה בבטן מספר שבועות עד שנחתם ההסכם, הייתה דילמה אמיתית", שיתף ברטל. "מדובר באדם שהוא חבר שלי (תל-צור - ג' מ'), הוא נתן לי את התיקים הראשונים שקיבלתי בתחילת הקריירה שלי ונתן לי הזדמנות. ידעתי שהעברת הקלטות תיצור בעיות עבור נבות, אבל המצפון המקצועי שלי חייב אותי לתמוך בחתימה על ההסכם, משום שזה מה שהיה נכון ללקוחה שלי".

עו"ד זהר הגיב לדברים באיפוק מהול בזעם, כאשר כינה את מעשיו של ברטל בקשר לתל-צור "שחורים משחור". "אני לא הייתי נוהג ככה", הוסיף זהר. "אני חושב שכשיתבררו הדברים יגלו שכל מה שעובר על נבות בימים הללו לא צריך לעבור עליו כלל. פיני (עו"ד פיני רובין - ג' מ') הציע שלא אדבר על זה ולכן לא ארחיב על הנושא". בהמשך הביע זהר את התחושות הקשות שהוא חש כלפי עדי מדינה בכלל, וכלפי שולה זקן בפרט. "מדובר באנשים מגעילים", אמר זהר והמאמץ שעשה כדי שלא להוסיף עוד דברים היה ניכר.

"ייעצתי לה על פי מיטב הבנתי"

תגובת עו"ד נבות תל צור: "שולה זקן היא שפנתה אלי לצורך התייעצות ואני ייעצתי לה על פי מיטב הבנתי, משיקולים מקצועיים וענייניים, כאשר טובתה לנגד עיניי.

"במסגרת השיחות, שהוקלטו ללא ידיעתי, לא רק שלא ניסיתי להניא את גברת זקן מלחתום על הסדר הטיעון ולא הבטחתי לה דבר כנגד אי חתימתה, אלא ההיפך הוא הנכון: טענתי בפניה שמדובר בהסדר סביר מבחינתה, אם כי ניתן היה לדעתי לשפר את תנאיו.

"לאורך תקופה ארוכה נחשפתי למצוקה הכלכלית, בה הייתה נתונה הגב' זקן, כפי שהציגה זאת בפני מיוזמתה. אולם, כפי שניתן ללמוד מההקלטות, הדגשתי בפניה, כי יש להפריד לחלוטין את נושא הסיוע מאולמרט מהשיקולים אותם עליה לשקול בקשר לחתימה על הסדר הטיעון.

"ההחלטה האם לחתום על הסדר הטיעון הייתה ונותרה לאורך כל הדרך החלטה אישית ועצמאית של שולה זקן,אשר נועצה בנושא זה גם עם עורכי דין נוספים.

"ואמנם, הסדר הטיעון לא ירד מהפרק בעקבות השיחות שקיימתי עימה, וההתלבטות של הגב' זקן בסוגייה זו נמשכה זמן רב, לאחר אותן שיחות שתועדו בהקלטה.

"במסגרת זו יצויין, התקיימה במשרדי, שבועיים לאחר מכן, פגישה עניינית ומפורטת בנושא עם עורכי דינה של הגב' זקן.

"עצם הרעיון לעשות שימוש בהקלטת סתר של עורך דין שהתבקש לייעץ לנאשם, שומטת את הקרקע מתחת ליחסי האמון בין עורך-דין ללקוח וטומנת בחובה פגיעה אנושה בתקינות הליכי המשפט.

"צר לי על הניסיון להפוך את עורכי הדין לכלי משחק וניגוח בידי המעורבים בפרשה".