פיפ"א התקפלה: תפרסם דוח החקירה על ההצבעות למונדיאלים 2018 ו-2022

למרות זאת, הנשיא ספ בלאטר הודיע כי זהות המארחות (רוסיה וקטאר) בכל מקרה לא תשתנה. "הדוח עוסק בהיסטוריה, בעוד שאני מתמקד בעתיד"

ספ בלאטר נשיא פיפ"א / צלם: רויטרס
ספ בלאטר נשיא פיפ"א / צלם: רויטרס

אחרי מסע לחצים אדיר שהופעל עליה, החליטה פיפ"א לפרסם לציבור את "הדוח הסודי" שעוסק בבחירות שהובילו לזכייתן של רוסיה וקטאר במונדיאלים ב-2018 ו-2022.

מדובר בדוח אותו הכין התובע האמריקאי עו"ד מייקל גארסיה, לבקשת פיפ"א, שחקר את נושא ההצבעות הלא כשרות בבחירות שנערכו בדצמבר 2010. למרות שמאז הבחירות הודחו/הועזבו מספר בכירים בפיפ"א אחרי שהואשמו בשחיתות בהליך הבחירה, העדיפה פיפ"א שלא לפרסם את הדוח של גארסיה ולהשאיר את תוצאותיו "בתוך הבית". גארסיה, שדרש מפיפ"א להוציא לאור את הדוח המלא בן 400 העמודים, אף הודיע בשבוע שעבר על החלטתו להתפטר מתפקידו.

כך או כך, שינויים בבחירת המדינות המארחות לא יהיו גם אחרי פרסום הדוח - כך הודיע בלאטר אתמול בהודעה הרשמית. "הדוח עוסק בהיסטוריה, בעוד שאני מתמקד בעתיד", אמר נשיא פיפ"א. "לא נשנה את ההחלטה על מארחות 2018 ו-2022. אנחנו כבר נמצאים בתהליך עם ועדת האתיקה בנוגע לשיפורים בהליך הבחירה של מארחות גביע העולם, כך שכולם יכולים להיות בטוחים שהבחירה במארחת של 2026 תהיה הוגנת, אתית ופתוחה".

אחד השינויים המהותיים שעליהם כבר הודיעה פיפ"א, היא החלטתה כי את מארחת מונדיאל 2026 יבחרו 209 התאחדויות הכדורגל הפועלות תחת המטרייה שלה במקום אותה רשימה מצומצמת של חבר ועד מנהל.

הבחירות המדוברות לאירוח המונדיאלים ב-2018 ו-2022 נערכו ב-2 בדצמבר 2010 ונקבעו על-פי ההצבעה של 22 חברי הוועד הפועל של פיפ"א. בהצבעה לאירוח 2018 זכתה רוסיה, שהועדפה על-פי ההצעות של אנגליה, בלגיה/הולנד (הצעה משותפת) ופורטוגל/ספרד (הצעה משותפת). קטאר הפתיעה עם הזכייה באירוח של הטורניר שלאחר מכן, אחרי שהועדפה על-פני ההצעות של ארה"ב, דרום קוריאה, יפן ואוסטרליה.