מנכ"ל מליסרון: "שוקלים פעמיים אם להתחיל ולהמשיך לבנות"

אבי לוי: "צריך לזכור שהיום גם השוכרים לא מתפתים בקלות להיכנס לכל מקום" ■ "במרכז ובצפון הדברים התנהלו כרגיל במהלך 'צוק איתן'. למעשה, בצפון היה גידול במכירות. אחרי שהסתיימה הלחימה, חזר המצב לשגרה מהר מאוד"

ההאטה ואי הוודאות הכלכלית עשויים כמובן לרסן בימים אלו את תיאבון הקניות ואת יכולת הצריכה של הציבור הישראלי, שדווקא רואה מסביב לא מעט השקות ופתיחות של מרכזים מסחריים חדשים. קבוצת מליסרון, שציינה רק בשבוע שעבר את כניסתה למדד 25 החברות הגדולות בבורסה, משמשת ברומטר חשוב להלך הרוח.

לדברי אבי לוי, מנכ"ל חברת הקניונים המחזיקה נכסים בשטח כולל של כ-674 אלף מ"ר, "אני יכול להגיד שבסך הכל מחירי השכירות יציבים, וזה אחרי עלייה מינורית בשנים האחרונות. אם מסתכלים על ת"א, שם צפוי היצע מאוד משמעותי בשנים הקרובות, ייתכן שבהמשך תהיה גם השפעה לרעה על דמי השכירות. יש מי שחוששים שההיצע הגדול עשוי לשנות את הרגלי הצריכה, ולהסיט למשל ביקוש ממרכז העיר לכיוון אזור שרונה, אבל זה עוד לא קורה וימים יגידו. במקומות אחרים לא רואים הצפה בשטחי מסחר".

- והיזמות ממשיכה כרגיל, או שההיצע הגדול משנה תוכניות?

"בת"א רואים פרויקטים ויזמויות ומחוץ לעיר פחות. גם בענף הזה שוקלים פעמיים היום אם להתחיל או להמשיך לבנות. צריך לזכור שהיום גם השוכרים לא מתפתים בקלות להיכנס לכל מקום".

ענף המסחר והקניונים ספג פגיעה לא פשוטה בחודשי הקיץ האחרון, בעקבות מבצע צוק איתן. לדברי לוי, "הקניונים בדרום סבלו מאוד. הייתה ירידה משמעותית בהיקף המכירות והיינו צריכים לפעול ולתת הנחה בשכר הדירה לשוכרים. אבל באותו הזמן, במרכז ובצפון הדברים התנהלו כרגיל. למעשה, בצפון היה גידול במכירות. אחרי שהסתיימה הלחימה, חזר המצב לשגרה מהר מאוד. גם החורף והגשמים מדרבנים אנשים לשוב לקניונים".

רכישת בריטיש ישראל לפני 4 שנים אילצה את מליסרון לממש לא מעט קניונים. "היתה מחשבה מראש על השפעות העסקה, אבל לא חשבנו שהתוצאה תהיה שנצטרך למכור כל כך הרבה. בדיעבד, נדרשנו למכור 5 קניונים, אבל גם אם היינו יודעים זאת מראש, זה לא היה משנה שום דבר".

- אבל אתם מוגבלים ביכולת הצמיחה העתידית.

"אנחנו לא נדרשים למכור יותר נכסים, ואנחנו בוחנים כל הזמן ביצוע עסקאות חדשות. הדבר היחידי הוא שכל עסקה שנרצה לבצע בעתיד תהיה כפופה לאישור הממונה. בכל מקרה, אנחנו נמצאים במצב טוב. החברה התקדמה מאוד מאז החלה לפעול ב-1989 עם קניון אחד ושווי של כ-15 מיליון שקל, לעשרות נכסים וחברה הנסחרת בשווי 4.5 מיליארד שקל. אנחנו בוחנים עסקאות וגם עומדים בפני הגדלה של מתחם המשרדים בפתח תקווה בעוד כ-20 אלף מ"ר".

- גם שוק המשרדים נמצא בתקופה מאתגרת.

"יש היצע גדול, והיתה ירידה קטנה במחירי השכירות, אבל אני לא רואה קריסה או הצפה שמשפיעה מהותית. הנכסים שלנו מלאים ואני חושב שפארקים שבהם כמה בניינים, כמו המתחם שלנו בקרית אריה בפ"ת, לא מושפעים. בניינים בודדים מושפעים יותר, ואולי שם יש קושי גדול יותר להשכיר שטחים".

- המתחרה שלכם, עזריאלי, החליטה להיכנס לתחום חדש לגמרי - דיור מוגן.

"גם אנחנו בוחנים את זה, לצד דברים אחרים".