המדינה תלמד קבלנים על תמ"א 38

יותר משנה לאחר החלטת קבינט הדיור, השיקו משרד הבינוי והתאחדות בוני הארץ קורס שינסה לעשות סדר בתחום החם והפרוץ של תמ"א 38 ויסמן את הקבלנים שיכולים לעבוד בתחום ■ המטרה: הוצאת ה"מאעכרים" מהענף

תמ"א 38 / צילום: תמר מצפי
תמ"א 38 / צילום: תמר מצפי

זה לא סוד שהבלגן חוגג בטרנד הלוהט של תמ"א 38, התוכנית שמעניקה תוספת קומות וזכויות בנייה בתמורה לחיזוק מבנים ישנים מפני רעידות אדמה. העובדה שמדובר בפרויקטים נדל"ניים צנועים יחסית, תוספת של דירות אחדות בכל בניין, מכניסה לתחום אין ספור 'חאפרים' וסתם טרמפיסטים שבעיקר מנסים לגזור קופון מבעלי הדירות בבניין.

גם החלומות, המוגזמים לא פעם, של בעלי הדירות הישנות (שחלקם קנה את הדירות ממש לא מזמן, תחת הבטחה שבקרוב ירחיבו להם את הדירה, יוסיפו להם מעלית, וישפצו להם את הלובי), לצד הקושי של רשויות התכנון והעיריות לעכל תוספת של דירות ועומס על תשתיות בשכונות ותיקות יחסית, יוצרים סבך של אינטרסים ואי ודאות ולא מסייעים לתחום לפרוץ במלוא הכוח קדימה.

תנאי קבלה: קבלן רשום ואלף שקל

מזה זמן רב שגורמים הפעילים בפרויקטי תמ"א 38 מדברים על הצורך בהסדרה. גם בעלי דירות רבים מתלוננים על הקושי לאמוד את הידע, הניסיון והאיתנות של הקבלנים הרבים שמפתים אותם.

כצעד ראשון להסדרת הענף, נפתח לאחרונה קורס חדש לקבלניםהמדינה תלמד , שאמור להעניק את הידע הנדרש בתחום ולייצר רשימה פתוחה לציבור הרחב של קבלנים שהוסמכו.

הקורס גובש על ידי משרד הבינוי בשיתוף התאחדות בוני הארץ והוא החל לפעול בספטמבר האחרון.

חשוב לומר שלא מדובר ביוזמה של שני הגופים, כי אם ביישום החלטה של קבינט הדיור שהתקבלה ביוני 2013. בהחלטה נקבע כי במטרה להגביר את המקצועיות של כלל הגורמים העוסקים בתמ"א 38 יגבש משרד הבינוי, בשיתוף גורמים רלוונטיים כפי שימצא לנכון, תוכנית הכשרה לקבלנים בנושא בנייה בשטח בנוי ועל גבי בניין מאוכלס, שבסופה תינתן תעודה למסיימים ושמם יפורסם באתר האינטרנט של משרד הבינוי והתאחדות בוני הארץ.

במשרד הבינוי ובהתאחדות מספרים כי ההחלטה להרחיב את הידע המקצועי של קבלנים בתחום נועדה לצמצם פעילות של גורמים לא מקצועיים ולא מוסדרים, המביאים לא אחת להכשלת פרויקטים.

"קשה מאוד לחפש היום קבלן בתחום, כי אי אפשר לדעת מי רציני ומי לא", מציין בעל דירה בבניין שנמצא בתהליך לקידום תמ"א 38 בראשון לציון. "רשימה ברורה שמאחוריה עומד גוף כמו משרד הבינוי זה משהו שיעזור לשלב הראשוני של הסינון. היום אנשים מוצאים קבלנים בעיקר משמועות. יש הרבה מאכרים שעושים הופעה יפה ורק דואגים להחתים - ואחריהם המבול. רשימה שכזו תעשה סדר ותתן ביטחון לאנשים".

הקורס הראשון הסתיים, וקורס שני נפתח רק בשבוע שעבר (ויסתיים ב-25 לינואר). כל קורס כולל שישה מפגשים, 3 עד 4 שעות כל אחד. תנאי קבלה מרכזי לקורס הוא להיות קבלן רשום אצל רשם הקבלנים בסיווג 100 (בנייה למגורים). עלות הקורס לקבלנים - 1,000 שקל.

הקורס כולל הרצאות בתחומים רלוונטיים - תכנון, מימון, הנדסה, בטיחות בעבודה, התנהלות מול הדיירים, מיסוי ועוד. בנוסף, הקורס כולל סיורים בשטח בפרויקטי תמ"א 38 בשלבים שונים.

"משרד הבינוי רואה בקידום ממשי של מיזמי התחדשות עירונית פתרון משלים ומשמעותי להגדלת היצע הדירות החדשות. הדירות החדשות ממוקמות במרכזי הערים הוותיקות, תוך שימוש בתשתיות קיימות וזמינות", כך מסביר מנכ"ל משרד הבינוי שלמה בן אליהו.
"בנייה על בניין קיים ובתוך חדרי מדרגות דורשת מיומנת מיוחדת, הן מבחינת הנדסית הן מבחינה בטיחותית. כשם שאדם שיש לו בעיה בלב לא הולך לכל רופא אלא לרופא לב, כך ראוי שמי שרוצה לבנות בתמ"א 38 יעבוד עם קבלן שעבר הכשרה מתאימה".

אליאב בן שמעון, מנכ"ל התאחדות בוני הארץ, מציין כי "על החשיבות של המסלול החדש ניתן ללמוד מהעובדה שההרשמה למחזור הראשון נסגרה בתוך 12 שעות מהפרסום ומריבוי הפניות להתאחדות להרשמה למחזורים הבאים".

בלי מבחן, בלי עבודת גמר

זה צעד חשוב להתחדשות העירונית, אבל צעד קטן. תנאי הקבלה לקורס, שמעניק עם סיומו מעין אישור לעסוק בתחום מצד משרד הבינוי, אינם מחמירים ואינם דורשים ניסיון בביצוע תמ"א 38.

נוסף לכך, הקורס איננו כולל מבחן מסכם או עבודת גמר. גורמים בענף מדגישים שמדובר בתחום מסובך עם שלל דילמות בתחום המיסוי והמשפט, שלא ניתן להכניס את כולן בקורס שכולל 24 שעות לימוד.

מסיבה זו, מומלץ לבעלי דירות שנמצאים בתהליך גיבוש הסכמה לפרויקט תמ"א 38 להיעזר ברשימה המפורסמת באתר האינטרנט של משרד הבינוי, אבל גם לבדוק כמה דברים נוספים לגבי החברה, כמו ניסיון קודם ואיתנות פיננסית.