אחת ולתמיד: מה שווה יותר - תואר אקדמי או ניסיון בעבודה?

84% מהמעסיקים סבורים שהכשרה מקצועית וניסיון חשובים יותר מתואר אקדמי ■ גם הציבור לא בטוח שתואר זה הדבר הכי חשוב בחיים 4

קריירה עבודה ניהול מנהל הייטק יזמות / צלם: thinkstock
קריירה עבודה ניהול מנהל הייטק יזמות / צלם: thinkstock

בצוות של אורי פליידר, מנהל מעבדת המחקר לפשעי סייבר של RSA, חטיבת אבטחת המידע של EMC, יש עובד אחד בעל תעודת הסמכה ממוסד לימודי. האדם הזה, שהוא חוקר סייבר, הוא בעצם מתופף שלמד מוזיקה ב"רימון". לחוקרים האחרים בצוות אין תואר אקדמי, כולל לפליידר עצמו, ולאחד מהם אפילו אין תעודת בגרות.

"הידע והיכולת הם מה שחשובים לי", מסביר פליידר. "לאנשים המנוסים לא תמיד יש תואר, ואני לא מסתכל על שום הסמכה או תואר אקדמי כפרמטר לגיוס. אני מחפש אנשים שחיים את התחום ומביאים ידע מהבית. למעשה, כולם הם אוטודידקטיים וצברו את הידע בעצמם. היכולת הזו, ללמד את עצמך כל תחום חדש, היא חשובה מאוד לחוקרי סייבר שאמורים לחקור את הדבר הבא, את האיומים על העתיד. אני מאמין שדווקא המוסדות האקדמיים פוגעים בחשיבה היצירתית ובחופש המחשבתי".

השאלה האם כל אחד חייב תואר אקדמי עלתה לפני מספר חודשים במהומת ה"פחח-רתך" שעורר הוויכוח בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר התשתיות סילבן שלום, בנוגע ללימודים בבתי הספר המקצועיים. הוויכוח בהקשר הרחב יותר לא רק נוגע ללימודים בתיכון, אלא לשאלה האם לימודים תיאורטיים בצורת תעודה הם שמעידים על עובד טוב או שדווקא כישורים מקצועיים יותר או תכונות אופי הם המפתח להצלחה בעבודה.

לפי סקר מקיף שערך אתר AllJobs בנושא הכשרות מקצועיות, יותר מ-40% מהמעסיקים חושבים שהכשרה מקצועית עדכנית חשובה יותר מתואר אקדמי ממוסד מוכר (רק 16%); ו-43% מהמעסיקים רואים בניסיון המעשי את הפרמטר החשוב ביותר.

גם הציבור הרחב כבר לא בטוח שתואר זה הדבר הכי חשוב בחיים. לפי סקר שערך המרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת גן בשיתוף עם מכון המחקר "פאנל'ס פוליטיקס", סבורים רק 47% מהנשאלים כי תואר אקדמי מבטיח הצלחה בחיים, לעומת 53% שטוענים שלא. ראוי לציין שבקרב אוכלוסיית בני ה-45-59, הרוב סבורים כי תואר אקדמי הוא ערובה להצלחה (52%) ובני ה-60 ומעלה חלוקים בשאלה זו בצורה שווה (50%-50%).

בקרב גילאי הביניים 30-44, אשר חווים את הקשיים בשוק הקשה של חיפוש העבודה, 59% סבורים כי תואר אקדמי אינו משמש ערובה להצלחה בחיים.

שאלה נוספת עם תשובות מפתיעות נגעה לוויכוח בין נתניהו לשלום בעניין הפחחים. באופן מפתיע - 73% טענו כי היו מוכנים שבנם ילמד בבית ספר מקצועי לעומת 15% בלבד אשר אמרו כי יתנגדו לכך. התשובות היו כמעט זהות בקרב אוכלוסייה אקדמאית ובקרב אוכלוסייה עם השכלה תיכונית ומטה. ההסכמה ללימודים בתיכונים מקצועיים בלטה גם בקרב משפחות שהכנסותיהן גבוהות מהממוצע ובמיוחד בקרב בני ה-60 ומעלה - ש-91% מהם הביעו הסכמה לכך שבניהם ילמדו בבתי ספר מקצועיים.

יוזם הסקר פרופ' יורם מיתקי, דיקן הפקולטה למנהל עסקים במרכז האקדמי למשפט ועסקים ומומחה לתחום הניהול ופיתוח משאבי אנוש, טוען כי "התואר הסטנדרטי והגנרי הופך להיות לבלתי רלוונטי לצרכים ולאתגרים אשר מציב שוק העבודה של ימינו. מערכת ההשכלה הגבוהה חייבת לפתח ולהציע תוכניות לימודים אטרקטיביות ורלוונטיות לצרכים ולדרישות המשתנות של התעשייה והשירותים. הקורסים באקדמיה, בנוסף לידע התיאורטי שהם מקנים, חייבים לפתח כישורים ולהקנות מיומנויות שיאפשרו למקבלי התואר להשתלב בשוק העבודה ולתרום לאורך זמן למקומות עבודתם".

לדברי מאשה דשקוב, מנהלת AllJobs College, "השכלה אקדמית נותנת תשתית ובסיס, מרחיבה אופקים, מלמדת לחשוב ומגדירה אותנו כאנשים בעלי שאיפות, רצינות ויכולת התמדה - זה מאוד חשוב, אבל בעולם של היום לא תמיד פרקטי. מעסיקים מסתכלים על תואר אקדמי כמו שלפני עשור הסתכלו על תעודת הבגרות. זה פרט חשוב, אבל לא מבדל, לא מעניק יתרון יחסי על פני מועמדים אחרים. מעסיקים יודעים הכי טוב מה הם רוצים שהעובדים שלהם יידעו. הם מבינים שידע מקצועי מתעדכן ומשתנה כיום במהירות גבוהה, וששיטות עבודה וכלים נרכשים או במסגרת ניסיון בפועל או במסגרת הכשרות מקצועיות קצרות וממוקדות. כמובן, השילוב האידיאלי הוא הכשרה פרקטית ועדכנית שמשלבת פרקטיקום והתנסות בפועל. התנסות כזאת יכולה לפצות על היעדר ניסיון. ואם מחפש עבודה עושה 'שיעורי בית' לפני הגשת מועמדות למשרה זו או אחרת, ומעדכן את הידע שלו, הוא בהחלט מקבל יתרון יחסי בקרב המעסיקים".

הכשרות במקום העבודה

לפי הסקר של AllJobs, 84% מהמעסיקים סבורים שהכשרה מקצועית עדכנית וניסיון חשובים יותר מתואר אקדמי ו-82% מהם אפילו היו מוכנים להשתתף במימון של הכשרה כזו. 43% מהם ענו כי הם היו מעוניינים לשלוח את עובדיהם להכשרה בתחום אמנות המכירה, 41% להכשרה בתחום הגישור וניהול מו"מ, ו-32% היו רוצים להכשיר את עובדיהם בתחום השיווק והפרסום באינטרנט, או בתחום של מערכות המידע (BI). ההעדפות של העובדים שונות רק במעט. 41% מהמשיבים היו רוצים לעבור הכשרה בתחום מערכות המידע, 40% בתחום השפות, ו-36% בתחום הגישור וניהול מו"מ.

בפילוח של ענפי תעסוקה, קיים שוני ברצונות של כל עובד ועובד. על פי נתוני הסקר, עובדים מתחום האדמיניסטרציה וההנהלה ועובדים בתחום הכספים והכלכלה היו רוצים לקבל מהמעסיקים שלהם קורס הכשרה בתחום מערכות המידע. לעומתם, עובדי אחזקה והוראה רצו הכשרה בתחום הגישור וניהול מו"מ, ואילו עובדי ההיי-טק התעניינו בהכשרה מתחום הקואוצ'ינג.

השכלה והכשרה מקצועית
 השכלה והכשרה מקצועית

עובד מעסיק
 עובד מעסיק