קשת ורשת לחדשות 2: קיצוץ של 10 מ' ש' ב-2015

מדובר בקיצוץ של כ-11% בתקציב החברה ■ המשמעות האפשרית: פיטורים, קיצוץ בשכר העובדים וירידת תוכניות מלוח השידורים

ערב הבחירות וההיערכות המיוחדת של חברת חדשות ערוץ 2 לסיקורן, הודיעו חברות-האם שלה - הזכייניות רשת וקשת - כי במהלך השנה הבאה יחול על החברה קיצוץ דרמטי של 10 מיליון שקל בתקציבה. כך עולה ממכתב ששלחו אבי ניר, מנכ"ל קשת, ואבי צבי, מנכ"ל רשת, לחברת החדשות.

בשנת 2014 תקציב חברת חדשות ערוץ 2 עמד על 92 מיליון שקל, ועל כן מדובר בירידה משמעותית של קרוב ל-11% בתקציב החברה.

על-פי ההערכה, הנהלת חברת החדשות, בראשותו של המנכ"ל אבי וייס, תחל במשא-ומתן מול הזכייניות על מנת להפחית את גובה הקיצוץ.

משמעות ההודעה היא שכבר בראשית השנה הבאה, בעוד פחות מחודש, עשויה חברת החדשות להודיע על פיטורי עובדים, על קיצוץ רוחבי בשכר העובדים ועל הורדת תוכניות מלוח השידורים.

זכייניות ערוץ 2 קשת ורשת חוו שנה כלכלית קשה בעיקר בשל אירועי מבצע "צוק איתן". במהלך הקיץ בו התנהלה הלחימה ירדה כמות הפרסום במדיה בכלל ובטלוויזיה המסחרית בפרט לרמות אפסיות כמעט. בד-בבד נאלצו הזכייניות להשקיע יתרות תקציב בשידורי חברת החדשות שהשתלטו על המסך.

עונת הקיץ, שהייתה אמורה להיות מוצלחת ומניבה, הובילה את הזכייניות להפסדים עמוקים ולהיערכות מחדש על המסך. הרשות השנייה, שהייתה אמורה לתת מענה בדמות פיצוי, לא הצליחה גם היום - 4 חודשים אחרי - לייצר נוסחת פיצוי שתשפר את מצבן.

על-פי ההערכות בשוק הטלוויזיה המסחרית, הפסדי ערוץ 2 בסוף השנה עשויים להגיע לכ-50 מיליון שקל.

מיד אחרי המצוקה הכלכלית שנוצרה נערכו שתי הזכייניות לקיצוצים בתוכן והוציאו עובדים לחופשות ללא תשלום. קשת גם הורידה את ההוצאה על תוכן בשידור והסתפקה בכיסוי ההוצאות ופחות במהלכים תדמיתיים ורחבי-היקף.

במצבה הנוכחי, חברת החדשות הנצפית בישראל נמצאת גם כך במצב רגיש, כאשר חוק פיצול ערוץ 2 תלוי ועומד בכנסת, למרות שנעצר על-ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו בשבתו כשר התקשורת.

במצב כזה, כששתי החברות ייצאו לרישיון בערוצים משלהן, אמורה חברת החדשות של ערוץ 2 להימכר לאחת מהזכייניות בתהליך התמחרות, ואילו הזכיינית השנייה אמורה להקים חברת חדשות משלה.

יו"ר חברת החדשות של ערוץ 2, תמי רוה, טענה במהלך דיון בנושא כי מדובר בהחלשה של חברת החדשות. גם הפחתה תקציבית כה משמעותית בתקציב חברת החדשות משמעותה החלשת כוחה של החברה.

בקשת, רשת ובחדשות 2 לא הגיבו לידיעה.