מי באמת נהנה מ"טקס המצוינות בספורט" של הטוטו?

האירוע השנתי של הטוטו מימן לא מעט גופים: הזוכה הגדול היה "ידיעות אחרונות" שקיבל 566 אלף שקל; בסה"כ הקצה הטוטו לאירוע 1.5 מיליון שקל

הטוטו ממשיך להוציא סכומי-עתק לטובת אירועים שיווקיים. הפעם מדובר ב"טקס המצוינות בספורט", שנערך בשבוע שעבר בתיאטרון "היהלום" ברמת-גן והכתיר את הספורטאים המצטיינים של השנה. הטוטו הקצה לפרויקט 1.5 מיליון שקל מתקציב השיווק שלו.

אגב, לא מדובר בפעם ראשונה שהטוטו מוציא סכומים כאלה על אירועי יח"צ דוגמת זה - כפי שפורסם ב"גלובס", ב-2013 אושר סכום דומה לטקס המצוינות בספורט.

מי הנהנים העיקריים מהכספים שפיזר הטוטו בטקס הנוכחי? חודשים לפני האירוע התקשר הטוטו עם חברת פרומרקט, שנבחרה להפיק עבורו את הטקס ואת האירועים הנלווים שקדמו לו (פרסום בעיתונות ובאתרי האינטרנט, פעילות קד"מ וכו').

מתוך התקציב הכולל, את הסכום הגבוה ביותר קיבל עיתון "ידיעות אחרונות" - 566 אלף שקל (480 אלף ש' מע"מ), שהיה המקדם העיקרי של האירוע בתקשורת וגם שידר את הטקס ישירות באתר YNET. עיתונאי "ידיעות אחרונות" התכבדו בחלוקה של כמה מהפרסים במהלך האירוע.

ערוץ הספורט, שהעביר את הטקס בשידור ישיר בטלוויזיה, כולל משדר מקדים שארך כשעה, קיבל 65 אלף שקל.

שני המנחים של האירוע (יעל בר-זוהר ואבי קושניר), שני האמנים שהופיעו (רמי קליינשטיין ודקלה), ולהקת מחול, נהנו ביחד מסכום של 78 אלף שקל.

עבור תפאורה (עיצוב, תכנון ובינוי תפאורה ולדים) שולם סכום של 65 אלף שקל; לבמאי אבי אמבר שולמו 10,500 שקל; לקידום האירוע ברשתות החברתיות הוקצו 29 אלף שקל.

על-פי הערכות, לפרומרקט, שהפיקה את האירוע, נשארו כ-200 אלף שקל מהסכום הכולל.

תשלומים נוספים: אתר אינטרנט לרישום לטקס ועמדות רישום במקום - 15 אלף שקל, ניידת שידור מוקדם (אולפני הרצליה) - 9,400 שקל, עיצוב מודעות סטודיו - 30 אלף שקל, חדר "אוף-ליין" - 5,300 שקל, איפור - 4,900 שקל.

יש לציין כי הספורטאים עצמם לא זכו לפרס כספי, והסתפקו רק בגביעים שהוענקו להם.

בטוטו מודים כי ההחלטה לאשר סכום כזה התבססה בין היתר על ההנחה כי האירוע ישודר בערוץ ברודקאסט בפריים-טיים. חברת פרומרקט אף הציגה לטוטו כי קיים סיכום עקרוני עם ראשי ערוץ 10, ששידר את הטקס בשנה שעברה.

בסופו של דבר הודיע ערוץ 10 אין בכוונתו לשדר את הטקס. בטוטו טוענים כי ההחלטה נובעת מהחלפת המנכ"לים בערוץ וסירוב של המנכ"ל הנכנס יוסי ורשבסקי לעמוד בסיכום המוקדם שהושג בימי רפי גינת.

בפרומרקט חיפשו תחליף, פנו בין היתר לערוץ 2 שלא הביע עניין, ובסופו של דבר הודיעו לטוטו כי ייאלצו להסתפק בערוץ הספורט. בטוטו טוענים כי בתמורה הסכים ערוץ 10 לשדר תוכנית דוקו מיוחדת על ספורטאים מצטיינים, שתעלה בתקופה הקרובה. בכיר בערוץ 10 מסר בתגובה: "כמו שהטקס הזה לא היה שווה שידור מבחינתנו, לא תהיה גם תוכנית דוקו".

האם אירוע יח"צני כזה מצדיק תשלום של 1.5 מיליון שקל, בתקופה שבה הטוטו בוחן כל הסכם שיווק עם גופי הספורט? בטוטו טוענים כי "הטקס הראשון נערך בשנה שעברה, ולאור שביעות-הרצון מחשיפת המותג טוטו בתקשורת, הן בעקבות הפרסום והן בעקבות יחסי הציבור, הוחלט גם השנה לקיימו במתכונת דומה, במטרה להפוך אותו למסורת בספורט הישראלי.

"הטוטו מאמין שהספורט הישראלי ראוי לטקס מכובד המעלה על נס את הספורטאים והספורטאיות והישגיהם הרבים, תוך מיתוג הטוטו שהינו התומך העיקרי של הספורט הישראלי, בדומה לטקסים אחרים בתחום הקולנוע, התיאטרון, הטלוויזיה ועוד".