מכה נוספת ללפיד: עיכוב באישור פרויקט "דירה להשכיר"

כך, פרויקטים ל-350 דירות להשכרה בתל אביב, 600 דירות בירושלים, ותכנון של 5,000 דירות להשכרה בשוהם, גן יבנה ורמת גן - תקועים ■ ח"כ איתן כבל: "היו שנתיים לאשר את הפרויקט. דווקא בתקופת בחירות נזכרים שזה כל כך חשוב"?

יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי
יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי

דיון על העברת 38 מיליון שקל לחברה הממשלתית "דירה להשכיר" לא התקיים היום בוועדת הכספים, בשל התנגדות ועדת ההסכמות בין הקואליציה לאופוזיציה בראשות זאב אלקין (ליכוד) ואיתן כבל (העבודה), לדון בנושא זמן קצר לפני הבחירות.

החברה הממשלתית דירה להשכיר, שהקמתה אושרה בקבינט הדיור אמורה היתה לטפל בתוכניתו של יאיר לפיד עליה הצהיר עוד טרם מונה לתפקיד שר האוצר לבניית 150 אלף דירות להשכרה ארוכת טווח ברחבי הארץ בעשור הקרוב. זאת במטרה לשכלל את שוק ההשכרה שאינו מפותח בישראל, שיהווה אלטרנטיבה למי שאינם מסוגלים לרכוש דירה.

הבוקר היתה אמורה לדון ועדת הכספים בהעברת תקציב של 38 מיליון שקל לחברה על מנת להניע את תחילת עבודתה. אלא שזמן קצר לפני תחילת הדיון שיגר יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין מכתב לוועדה בו ביקש להסיר את הנושא מסדר היום. בוועדת הכספים מסרו כי הנושא ירד מסדר היום, מכיוון שוועדת ההסכמות (בין הקואליציה לאופוזיציה) לא אישרה לדון בכך עתה ועל כן הוועדה לא יכולה לדון בנושא. זאת כאשר בתקופת בחירות כל נושא שעולה לסדר היום בכל ועדה בכנסת מחייב את אישור ועדת ההסכמות.

רק לאחרונה פורסם כי החברה היתה אמורה לקדם מכרז ל-350 דירות להשכרה בתל אביב, 600 דירות בירושלים, ובתכנון של 5,000 דירות להשכרה בשוהם, גן יבנה ורמת גן. החברה היתה אמורה לצאת לדרך עם התוכנית לאחר אישור התקציב, ואף שכרה משרדים ועובדים. כעת קידום הפרויקטים האמורים תקוע. מדובר בתוכנית נוספת שקידם שר האוצר לשעבר לפיד לפתרון מצוקת הדיור שאישורה הסופי נתקל במכשולים, לאחר גניזת תוכנית מע"מ אפס.

חברי הכנסת אלקין (ליכוד) וכבל (עבודה) העומדים בראש ועדת ההסכמות התנגדו לקיום הדיון בשל העיתוי הסמוך לתקופת הבחירות. "לא יכולים להטיל בפתחנו נושא שכרוך בהעברת כספים כה משמעותית בתקופת בחירות", מסר כבל ל"גלובס". "היו לממשלה שנתיים כדי להקים מהלך בסדר גודל כזה, ופתאום כולם נזכרים שעכשיו זה דחוף לאשר את המהלך. אנחנו נבחן בימים הקרובים את אישור התקציב הנדרש, ואם נשתכנע שאין פה מהלך פוליטי ניתן את הסכמתנו".