עמידר לא פינתה מחזיקי נכס במשך 12 שנים - ופסק הדין בוטל

ב-2002 זכתה עמידר בפסק דין נגד מחזיקי נכס ביהוד אותם הייתה אמורה לפנות, אולם רק לאחר 12 שנים נזכרה לממש אותו

פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו
פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו

12 שנים לאחר שניתן פסק דין לפינוי נכס במעמד צד אחד, הורה בית משפט שלום בתל-אביב על ביטולו, תוך שהוא מאפשר לנתבעים, בעלי הנכס, להגיש כתב הגנה.

פסק הדין החריג ניתן לגבי נכס ביהוד, לאחר שבשנת 2002 ניתן פסק דין לטובת חברת עמידר, שביקשה בזמנו, במסגרת תוכנית פינוי-בינוי ביהוד, לפנות את המחזיקים בנכס ברחוב סעדיה חתוכה 17 שבעיר.

לטענת המחזיקים בנכס, הם מעולם לא קיבלו את כתב התביעה, ולכן גם לא הגישו כתב הגנה. לכן, טענו, נודע להם על מתן פסק הדין רק בדיעבד.

במקביל, עמידר לא פעלה למימוש הפינוי, למרות שהחזיקה בפסק דן לטובתה במשך 12 שנים ולא פעלה ליישומו, דבר שהוביל את המחזיקים להבין כי אין להם כל מניעה מלהמשיך ולהחזיק בנכס.

רק בחצי השנה האחרונה התעוררה שוב חברת עמידר וביקשה להחיות את ההליכים בתיק, ולפיכך נדרשו המחזיקים בנכס לפנות לבית המשפט, ובאמצעות עו"ד רפי שפטר ביקשו לבטל את פסק הדין, גם בשל הזמן הרב שעבר וגם בשל העובדה שניתן בהיעדר הגנה.

בעלי הנכס הם אחים, המחזיקים יחד עם הוריהם בחנות ברחוב סעדיה חתוכה ביהוד מאז שנת 1964. בתחילת שנת 2001 פרסמו מינהל מקרקעי ישראל ועיריית יהוד הודעה על הכנת תוכנית פינוי-בינוי, ובהתאם לכך החלה עמידר לפעול לפינוי מחזיקים שונים במתחם. במסגרת זו הוגש כתב תביעת פינוי נגד מחזיקי הנכס.

ב-2002 כאמור ניתן פסק דין במעמד צד אחד, במסגרתו הורה בית המשפט על סילוק ידם של המבקשים מהנכס ואף חייב אותם לשלם לעמידר סך של 167 אלף שקל.

עמידר פתחה תיק הוצאה לפועל כמה חודשים לאחר מתן פסק הדין, אולם במשך 12 שנים לא פעלה כלל לביצועו. כאמור, רק לאחרונה התעוררה עמידר שוב וביקשה להחיות את התיק.

מחזיקי הנכס, באמצעות עו"ד רפי שפטר, טענו בבית המשפט כי עמידר השתהתה במשך 12 שנים מלפעול למימוש זכויותיה, דבר שהוביל אותם לחשוב כי כל מניעה מבחינתם להמשיך ולהחזיק בנכס. בנוסף, מחזיקי הנכס טענו לחזקות קנייניות המחייבות את ביטול פסק הדין.

בית המשפט קיבל את טענות המבקשים והורה על ביטול פסק הדין ומתן אפשרות להגנה. "עמידר הינה רשות ציבורית שמוטלים עליה חובות מוגברים, לפיהם עליה לפעול למימוש הזכויות הציבוריות בזריזות וביעילות ולא להתעכב שנים רבות, תוך הטעיית האזרח הפשוט, שרשאי לסבור - בצדק - כי הרשות הציבורית אינה עומדת עוד על זכויותיה", צוין בפסק הדין.