"זוגות ייאלצו למכור את דירותיהם בעתיד כדי לשרוד"

איתן רגב, ממחברי הדוח שהעיד כי 80% מהישראלים חיים במינוס בעיקר בגלל מחירי הדיור: "זה נראה כמו משהו שיכול להתפוצץ בשנים הקרובות"

 בנק / צילום: thinkstock
בנק / צילום: thinkstock

איתן רגב, אחד ממחברי דוח טאוב שעורר הדים בשבוע שעבר וקבע כי רוב מוחלט של משקי-הבית (80%) לא מצליחים לגמור את החודש, וזאת בעיקר בגלל מחירי הדיור הגבוהים, טוען כי בעתיד ייאלצו זוגות צעירים רבים למכור את הדירות שלהם רק כדי לשרוד כלכלית.

"מה שראינו זה שאם המשפחה הממוצעת לא מקבלת סיוע חיצוני, כמו למשל מההורים, בעת רכישת דירה - היא הייתה במצוקה", אמר רגב בתוכנית "הכלכלה האמיתית" עם ערן הילדסהיים ברשת א' של קול ישראל. "אנחנו לא נוכל לעזור לילדים שלנו, זה זן נכחד. הרי אם אנחנו במאזן שלילי איך נעזור לילדים שלנו?".

רגב התייחס לזינוק במחירי הדירות ובחובות משקי-הבית ואמר כי "נכון שיהיה לחלקנו נכס ששווה יותר כסף, עבור מי שההורים שלו יכולים לעזור לו, אבל בעוד כמה שנים כנראה נצטרך למכור אותו כי לא נעמוד בתשלומים".

רגב התייחס לנתוני הלמ"ס שמצביעים על תמונת מצב כלכלית ורודה יותר, עליה מתבסס גם משרד האוצר, וטוען כי אופן החישוב של הלמ"ס מטעה: "בלמ"ס סופרים הוצאות לתצרוכת, קרי צריכה שוטפת ותשלומי שכר דירה. הם לא סופרים קניית דירה וגם לא את ההפרשות לפנסיה וקרנות השתלמות בצד ההוצאות, כלומר את כל הניכויים שיורדים לנו מהמשכורת ברוטו. הם כן סופרים בצד ההכנסות את הכסף שאנשים מקבלים מפנסיה, כלומר סופרים את זה רק בצד אחד, של ההכנסות ולא של ההוצאות.

"הם סופרים גם את ההכנסות שמשקי-בית מקבלים מגורמים חיצוניים, כמו למשל סיוע מההורים, אבל לא סופרים מהצד השני את ההוצאות של אותם הורים שמסייעים לילדים ומעבירים להם כספים. זו חשבונאות יצירתית. אנחנו כן הכנסנו את זה לחישובים שלנו ורואים שסך ההוצאות מדי חודש בממוצע גדול מסך ההכנסות".

רגב הזכיר את נתוני חובות משקי-הבית לפיהם החובות גדלו ב-34% משנת 2007 לעומת גידול של 20% בתוצר: "החובות של משקי-הבית גדלים מהר יותר מהתוצר, וזה אמור להדאיג את כולנו. החובות על דיור עלו במונחים ריאליים מ-180 מיליארד שקל ל-280 מיליארד שקל".

לדבריו, הריבית הנמוכה גרמה לכך ש"אנחנו משעבדים את כל חיינו כדי להצליח לקנות דירה, וזה שם אותנו במקום מאוד רגיש ופגיע. הנגיד הקודם סטנלי פישר פחד שאם תהיה ירידה חדה מדי במחירי הדירות, כל אותם זוגות שחסכונותיהם הושקעו בקניית דירה יאבדו בבת-אחת מהערך, ומה לעשות, הם כבר שילמו על הדירה הזו. אנחנו במלכוד מאוד רציני".

רגב מציין עוד כי "זה נראה כמו משהו שיכול להתפוצץ בשנים הקרובות וצריך להדליק נורות אדומות".