תעמולת בחירות? פרסומות של אופטיקה הלפרין נפסלו

בתשדירי הפרסום פונה יעקב הלפרין לפוליטיקאים בבקשה להוריד את המכס על משקפיים ■ הרשות השנייה: "חשש לתעמולת בחירות אסורה" ■ הלפרין: "זה תשדיר שלא מוכר כלום אלא נועד לטובת הציבור"

יעקב הלפרין / צילום: אמיר המאירי
יעקב הלפרין / צילום: אמיר המאירי

באופטיקה הלפרין לא מפספסים הזדמנות לרכוב על גל אקטואלי, והפעם יעקב הלפרין, מנכ"ל ובעלי הרשת המוביל גם את כל הפרסומים שלה, מכוון את החיצים אל חלק מבכירי הפוליטיקאים המתמודדים במערכת הבחירות הקרובה.

תשדירי הפרסום שצילמה הרשת המשיכו בקו המגדיר את המשקפיים כמוצר צריכה בסיסי, וכללו פנייה ישירה של הלפרין אל פוליטיקאים ספציפיים, שיוקר המחיה הוא חלק מרכזי באג'נדה הפוליטית שלהם. בין היתר צולמו פרסומות הפונות למשה כחלון, יצחק (בוז'י) הרצוג, בנימין נתניהו ויאיר לפיד.

הטקסט המלווה את הפרסומת קבוע, ובכל פעם הפוליטיקאי משתנה, למשל: "כחלון, אתה נלחם ביוקר המחיה? תוריד את המכס על משקפיים - זה מוצר צריכה בסיסי".

במועצת הרשות השנייה לא את אהבו שרבוב שמם המלא של פוליטיקאים לתוך ברייק הפרסומות, ולא אישרו לאופטיקה הלפרין להעלות את התשדירים במתכונתם הנוכחית: "התסריט מעביר מסר לטובת שינוי הדין הקיים והורדת 'יוקר המחיה', ולפיכך עומד לכאורה בניגוד לכללי הרשות (אתיקה בפרסומות) ועוסק בנושא השנוי במחלוקת ציבורית".

עוד נכתב במכתב מטעם הרשות השנייה להלפרין כי "אזכור שמו של מתמודד בבחירות, בצירוף הקריאה לשינוי הדין הקיים והורדת יוקר המחיה, מעלים חשש לתעמולת בחירות אסורה".

אין זו הפעם הראשונה שבה בוחרים באופטיקה הלפרין לצאת מחוץ לקונצנזוס, כדי לייצר בולטות באמצעות פרסומות שבסיסן פשוט, ההפקה שלהן פשוטה, והמסר ישיר. הסיסמה "משקפיים הם מוצר צריכה בסיסי" הפכה ל"קאלט", עם אמירה שחרגה ממקבץ הפרסומות וזכתה לטייק-אופים ולאזכורים בתוכניות בידור וסאטירה.

רשת אופטיקה הלפרין הייתה בין היחידים שהקפידו להמשיך לפרסם באופן קבוע במהלך מבצע "צוק איתן", כשכמעט כל המפרסמים הגדולים בחרו שלא להיראות על מסך הטלוויזיה.

יעקב הלפרין מסר: "יוקר המחיה בישראל הוא בעייתי, וקטונתי מלבוא ולפתור אותו. אני חושב שכל אחד צריך לעשות את המרב בסביבה המקצועית שלו. חורה לי שזקן שלא רואה טוב, או ילדים ששליש מהם עניים לפי דוח העוני האחרון, צריכים לשלם למדינה מכס על משקפיים לראייה. זה מעוות, חסר היגיון ולא צודק.

"לפני כשבוע הפקתי על חשבוני תשדיר טלוויזיה שמתריע על העיוות ומבקש לתקן אותו. זה תשדיר שלא מוכר כלום, לא משקפיים ולא שום דבר שמכניס כסף לקופה של אופטיקה הלפרין. פשוט קמפיין לטובת הציבור שתוכנן להיות משודר על חשבוני. הוא לא ישודר, כי הרשות השנייה, לתדהמתי, לא מאשרת אותו לשידור בגלל איזה סעיף של נושאים במחלוקת. מה פה במחלוקת? יש מישהו נגד? זה הרי נובע מחוסר תשומת-לב של מישהו באוצר".