בגלל הגז מתמר: עלות ייצור החשמל ירדה בעשרות אחוזים

חברת החשמל: "הוצאות הדלקים של חברת החשמל חזרו לנורמה לאחר שנתיים הודות לאספקת הגז הטבעי ממאגר תמר, וכתוצאה מירידה משמעותית במחירי הפחם"

"הוצאות הדלקים של חברת החשמל חזרו לנורמה הודות לאספקת הגז הטבעי ממאגר תמר, וכתוצאה מירידה משמעותית במחירי הפחם" - כך נכתב במצגת המשקיעים האחרונה של חברת החשמל שהתפרסמה לפני ימים ספורים. הוצאת הדלקים מהווה החלק העיקרי מעלות ייצור החשמל, ותעריף החשמל, כפי שהבטיחו משרד האוצר ורשות החשמל, אמור לרדת במספר דו ספרתי.

בשנת 2012 עמדה הוצאת הדלקים של חברת החשמל על 20 מיליארד שקל, ובשנת 2014 עמדה ההוצאה על 6.1 מיליארד שקל - כלומר ירידה של 70%. הוצאת דלקים זו היא הנמוכה ביותר זה 10 שנים. ב-2004 עמדה הוצאת הדלקים על 7 מיליארד שקל.

עוד עולה מהדוח כי תעריף החשמל בישראל ממוצע ביחס למדינות ה-OECD. מתוך 30 מדינות שנבחנו, עולה כי תעריף החשמל הממוצע בישראל לצרכנים ביתיים עומד על 11.5 סנטים אירו לקילו-ואט שעה (קוט"ש). לבולגריה תעריף החשמל הנמוך ביותר העומד על 7.4 סנט לקוט"ש, ולקפריסין המייצרת את כל החשמל שלה באמצעות דלקים יקרים, תעריף החשמל היקר ביותר, של 20.3 סנט לקוט"ש.

ברקע הדברים, לפני שבוע שלחה רשות החשמל מכתב לראש הממשלה ושר התשתיות הלאומיות בבקשה להתערב בחוזי הגז שעליהם חתמו שותפויות תמר, בטענה כי הסכמים אלו צפויים להשפיע על תעריף החשמל בישראל בעשורים הבאים. עוד צירפה הרשות במכתבה את חוות הדעת של בכיר במשק החשמל האיטלקי סרג'יו אסקארי, שטען כי מחירי הגז בישראל נמצאים בעלייה מתמדת, ללא קשר למציאות הכלכלית במשק הגז הטבעי, וכי הם מגולגלים על הצרכנים.

על חוות הדעת של הרשות, מגיב היום מקורב לשותפויות הגז וטוען כי רשות הגז משווה את ישראל למדינות כמו ונצואלה, איראן וקטאר, וטוען שזו תרמית של רשות החשמל שמעידה על מגמתיות: "להם אנחנו רוצים להידמות? למדינות שבחרו להלאים את משק הגז שלהם? זה המודל הכלכלי שהרשות רוצה לקדם?".

עוד הוא הוסיף: "הנתונים של חברת החשמל מוכיחים חד משמעית מה שכל אדם סביר מבין - הגז מתמר הוריד את עלות ייצור החשמל והיה צריך להפחית רק את תעריף החשמל ואת יוקר המחיה. מחירי הגז בישראל הם מהנמוכים בעולם, למרות מס ששינסקי בגובה 60%".

התפתחות ההוצאות על דלקים
 התפתחות ההוצאות על דלקים