מניות "לוויתן" נפלו בעקבות המהלך הדרמטי של גילה

(עדכון) - פרופ' דיויד גילה בוחן מחדש את הסכם הפשרה; נתונים חדשים על הביקוש לגז גרמו לגילה לשנות עמדה ■ בעקבות הפגישה גילה מנהל בנושא דיונים פנימיים ■ מניות "לוויתן" נפלו עד 10% בבורסה

יצחק תשובה / צלם: אוריה תדמור
יצחק תשובה / צלם: אוריה תדמור

הפגישה בין הממונה על ההגבלים לנציגי קבוצת דלק בראשות יצחק תשובה הסתיימה הערב (ב'), וגילה מנהל דיונים פנימיים בעקבותיה. לא צפויה להתקבל החלטה סופית בנושא הלילה.

מוקדם יותר היום הודיעה רשות ההגבלים העסקיים בראשותו של פרופ' דיויד גילה לקבוצת דלק ונובל אנרג'י שהיא בוחנת מחדש את הצו המוסכם ושוקלת להוציא קביעה לפיה כניסת דלק ונובל ל"לוויתן" הינה הסדר כובל שלא קיבל את אישור בית הדין.

כאמור, נציגי קבוצת דלק ונובל אנרג'י נפגשו הערב עם גילה, שם התנהל דיון בנוגע לשאלה אם הסדר הפשרה בין הצדדים ייפול או לא. בעקבות כך, צנחו היום מניות "לוויתן" בבורסה - רציו , אבנר ודלק קידוחים .

כזכור, הצו המוסכם תחת הסדר הפשרה בין הצדדים כלל הוראה לדלק ונובל למכור את הזכויות ברישיונות "כריש" ו"תנין" המכילים ביחד כ-58 מיליארד מ"ק (BCM), ובתמורה להמשיך להחזיק בזכויות ב"תמר" ו"לוויתן" יחדיו, כמונופול. מאגרי "תמר" ו"לוויתן" מכילים יחדיו יותר מ-900 מיליארד מ"ק.

ההסכם, שפרטיו נחשפו ב"גלובס", היה אמור לסיים הליך שבו החל גילה לפני יותר משנתיים כשהכריז על הסדר כובל לכאורה בעסקה מ-2007, שבה רכשו קבוצת דלק ונובל אנרג'י 85% מהזכויות בהיתר החיפושים שבו התגלה ב-2010 מאגר הגז לוויתן. במסגרת הסדר הפשרה ימכרו דלק ונובל את המאגרים תנין וכריש שבשליטתם בתוך שנתיים וכמות גז נוספת מלוויתן - בהיקף כולל של 70 מיליארד מ"ק (BCM).

כעת, רשות ההגבלים העסקיים למעשה חוזרת בה; הסעד שתבקש הרשות מבית הדין הינו פיצול בין הבעלויות של מאגרי "תמר" ו"לוויתן", כלומר אפשרות לדחיקה החוצה של נובל ודלק מ"לוויתן". שתי החברות מפיקות כבר היום גז מ"תמר".

בעבר אמר גילה כי הוא חושש "לעשות משהו" עם מאגר "לוויתן" שכן הקשחת הרגולציה עלולה לגרור דיונים משפטיים שיימשכו שנים ארוכות ויפגעו בפיתוח מאגר הגז ובציבור הישראלי.

עם זאת, בחודשים האחרונים הגיעו ברשות לתובנות חדשות לגבי הנזקים שעלולים להיגרם למשק אם יוחלט ללכת לעימות חזיתי מול דלק ונובל. בין היתר שמו לב ברשות לכך שהביקושים לגז עולים בקצב הנמוך ב-10% מהתחזיות והדבר חיזק את המסקנה כי הפגיעה במשק תהיה קטנה גם אם פיתוח "לוויתן" יתעכב במספר שנים.