משה אשר: נגבה השנה מעל 3.5 מיליארד שקל מעבר לאומדן שלנו

רו"ח דודי גולדברג, נשיא לשכת רואי החשבון: "איך אפשר להיאבק בהון השחור כששיעורי המס כל-כך גבוהים וכשלרשות המסים אין את המשאבים הנדרשים?" ■ ח"כ מיקי לוי: "היקף ההון השחור מפשיעה מגיע לכ-20 מיליארד שקל"

משה אשר / צילום : אוריה תדמור
משה אשר / צילום : אוריה תדמור

מנהל רשות המסים, משה אשר, אמר היום במהלך פאנל שעסק בחובת דיווח ומאבק בהון השחור, בכנס ירושלים לכלכלה וחברה של לשכת רואי החשבון בראשות רו"ח דודי גולדברג, כי "אנחנו צפויים לגבות השנה מעל 3.5 מיליארד מעבר לאומדן שלנו, כחלק מהמאבק בהון השחור".

אשר הוסיף ואמר כי בשנה שעברה גבתה רשות המסים 6 מיליארד שקל מעבר לאומדן המקורי.

עוד ציין אשר כי "בתחילת 2014 שר האוצר יאיר לפיד קיבל החלטה שהוא לא מעלה מסים בהיקף של 3.5-4 מיליארד שקל בגלל עודף הגבייה, ובשנה שעברה קיבלנו 300 עובדים, מתוכם 100 מפקחי מס הכנסה שהכניסו מעל 800 מיליון שקל לגבייה".

נשיא לשכת רואי החשבון, רו"ח דודי גולדברג, אמר בכנס: "כיצד אפשר להיאבק בהון השחור כששיעורי המס כל-כך גבוהים וכאשר אין לרשות המסים את המשאבים הנדרשים? בעוד כשבועיים רשות המסים הייתה אמורה לקבל כוח-אדם נוסף, וההכרזה על הבחירות טרפה את הקלפים".

גולדברג הוסיף: "לדעתי, נכון שתהיה חובת דיווח אחיד, גם אם לא מלאה, במטרה להרחיב את בסיס המס ולהוריד את שיעורי המס בהתאמה. אני מקווה שמשרד האוצר יגדיל בסופו של דבר את כוח-האדם לרשות המסים".

ח"כ מיקי לוי אמר בדיון: "כל מספר שייזרק לגבי היקף ההון השחור בישראל יהיה נכון. אני התמקדתי בהון השחור מפשיעה, ואנחנו מעריכים שכרגע יש כ-20 מיליארד שקל מפשיעה - סחר בסמים, סחר בנשים, השתלטות על קרקעות ועוד; וכ-10 מיליארד שקל מחשבוניות פיקטיביות. אם היינו גובים מסים מההון השחור הזה, היינו מגיעים להערכתנו לכ-20 מיליארד שקל. היינו אמורים להוסיף כ-640 תקנים לרשות המסים ליחידה שתיאבק בהון השחור. חבל שלא נשארנו בממשלה עוד שבועיים, כדי לסיים לתת את התוספת הזו".

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, קרא להנהיג חובת דיווח כללית, על מנת לצמצם את היקף ההון השחור. "אם הציבור יודע שאין חובת דיווח כללי, שיש עסקים שמרוויחים כסף בלי לדווח, אז למה שאנשים ירצו להיות הפראיירים היחידים? אם האזרח יידע שכולם צריכים לדווח, אז הוא יקטין את ההעלמה שלו. חובת הדיווח צריכה להיות כללית, לא 5% או 20% אלא 100%".

מנהל רשות המסים, משה אשר, ציין כי המחסור בכוח-האדם מקשה על יישום חובת דיווח כללית. "אנחנו עושים שורה של צעדים שבסופו של יום יביאו יותר כסף, אבל שולחים את רשות המסים להילחם בלי חיילים", אמר.

לדברי אשר, "זו לא בעיה לדרוש חובת דיווח כללי אלא בעיה של ביקורת - כמות מפקחים, העומס בבתי המשפט - האם הם יוכלו לטפל בתוצרים של הדיווח ובאכיפה של חובת הדיווח. להערכתנו, הרוב המוחלט של ההון הלא מדווח בישראל זה מעסקים רשומים שלא מדווחים על הכול".

על כך השיב המבקר שפירא: "רשות המסים שלחה ל-107 אלף איש דרישה להגיש דוחות, וזה הצליח. אין ספק שצריך להוסיף מאות תקנים, אבל זו לא סיבה לא לממש את הדרישה לחובת דיווח כללי. ניקח למשל את חוקי התעבורה. כל שנה יש עוד תקנות, תמרורים. אפשר לומר - למה צריך כל-כך הרבה חוקים ותמרורים אם אין מי שיאכוף את זה? מתי ראיתם פעם אחרונה שוטר בפינת הרחוב? ועדיין, יש להם משמעות. נכון שצריך עוד כוח-אדם, אבל אפשר להתחיל לעשות".