מצפון (קוריאה) תיפתח הרעה

בקרבות הסייבר המתחוללים בעולם טרם נפלו חללים. בינתיים

חיילי צפון קוריאה / צילום: רויטרס
חיילי צפון קוריאה / צילום: רויטרס

אתרי החדשות בעולם מלאו אמש בכותרות דרמטיות: רשת האינטרנט של צפון קוריאה קרסה למשך שעות ארוכות, ופרשנים רבים מיהרו לייחס לארצות-הברית מתקפת סייבר על התשתיות המקוונות של המדינה, כתגובה על המתקפה הדיגיטלית נגד חברת סוני, המיוחסת לקוריאנים. נכון לשעות הבוקר היום, ארצות-הברית מסרבת לאשר או להכחיש. כזכור, עקב התקפת סייבר מסיבית וגניבת חומרים מביכים מתוך הארכיונים של סוני, האשים נשיא ארצות-הברית את צפון קוריאה במתקפה והודיע כי אמריקה תגיב בעוצמה, בדרך שתראה לנכון. אבל, הנשיא אובמה גם טרח להדגיש כי הוא לא רואה במתקפה הזו אקט של מלחמה למרות שהיא הוגדרה על-ידו כמעשה של "סייבר ונדליזם".

קרבות הסייבר הנוכחיים מעמיקים באופן חד את התובנה, שתוקפנות דיגיטלית יכולה להיות בעלת משמעויות נרחבות ביותר. המערכה הנוכחית התחילה כהתקפה על מאגרי המידע של חברה מסחרית, בהמשך היא התפתחה לאיומים ולסחיטה ובסופו של דבר גם לכניעה המבישה של סוני ורשתות בתי הקולנוע בארצות-הברית, שגנזו את תוכניות ההפצה של סרט, הלועג למשטר הטוטליטרי בצפון קוריאה. ייתכן, שהכניעה הזו מהווה גם מסר עקיף לממשל האמריקאי: אנשי עסקים בתעשיית הבידור לא סומכים על כך שהמעצמה הגדולה בעולם ובראשה אובמה יוכלו להגן עליהם כנדרש ומוכנים לשאת בהפסדים של מאות מיליוני דולרים, רק כדי שלא להיות חשופים לאיומים.

לכן, לא מפתיע שאישים בכירים במפלגה הרפובליקאית, ובראשם המועמד לשעבר לנשיאות ג'ון מקיין, תקפו את הנשיא האמריקאי על תגובתו המינורית ועל מה שהגדירו כהפגנת חולשה מסוכנת מול המתקפה האלימה של צפון קוריאה, מדינה שכבר מזמן הפסיקה לשחק בהתאם לכללי המשחק המצופים ממנה.

למען האמת, קרב הסייבר בין צפון קוריאה לבין ארצות-הברית עשוי להיטיב עם חברות הסייבר הרבות שקמו בישראל בשנים האחרונות. על-פי הערכות פועלות היום בארץ כמאתיים חברות סייבר המטפלות בהיבטים השונים והרבים של עולם אבטחת המידע. מצגות המנהלים של החברות האלו מתחילות תמיד בדוגמאות מסמרות שיער של מתקפות סייבר על אתרי אינטרנט מפורסמים, על מוסדות פיננסים ידועים ועל תשתיות כאלו ואחרות. המצגות מציינות את הנזק שנגרם לגופים המותקפים, נזק שתמיד משלב הפסדים כספיים משמעותיים עם פגיעה קשה במותג המותקף.

אירועי השבוע האחרון העניקו ללוחמי הסייבר הישראלים את ההוכחה האולטימטיבית לנזקים האפשריים הכרוכים במלחמות דיגיטליות. אני כבר יכול לדמיין בעיני רוחי את השקפים המעודכנים של חברות הסייבר: תמונתו הזועפת של הנשיא אובמה תוצב בצד ימין של שקף הפתיחה וציטוט מוחץ מפיו בעניין ה"סייבר ונדליזם" יימרח על פני כל המסך. בשקף הבא תופיע תמונת השליט העריץ מצפון קוריאה ומתחתיו יצוטטו דברי ההאקרים שקראו לסוכני ה-FBI שחקרו את ההתקפה על סוני אדיוטים. אחר-כך יגיע השקף המתאר את אומדן הנזקים ומשמעויותיהם לטווח ארוך. ואז כמובן יגיע הפתרון: חברת הסטארט-אפ הישראלית הקטנה, זו שממוקמת בבניין משרדים אי-שם בפתח תקווה או בבאר שבע, החברה הזו יכולה היתה לפתור את המשבר הבין לאומי המתפתח בעודו באיבו, משום שהיתה מאתרת את ההתקפה על סוני, עוד בטרם התרחשה, מנטרת את התקדמות הביטים העוינים לאורך זמן, מדווחת על האיום המתפתח ובסופו של דבר מנטרלת אותו לפני שגרם נזק כלשהו.

איומיים עתידיים

ככל הנראה יש בישראל כל מה שנדרש על מנת להגן על העולם מפני כל איומי הסייבר הידועים עד כה וסביר להניח שהידע המקומי חוזה היטב גם את האיומים העתידיים אליהם יש להתכונן. הבעיה היא לאחד את כל רסיסי הידע הרבים שהתפתחו בהיי-טק הישראלי, במסגרתם של מאות מיזמים, לכלל פתרון מערכתי כולל בחזית הסייבר. נכון לעכשיו זוהי בעייה המונחת לפתחם של לקוחות מסוגים שונים ברחבי העולם, שמנסים להגדיר את צרכי ביטחון הסייבר שלהם ולהצטייד בהתאם, תוך שהם צריכים לבחור מתוך אלפי מוצרי אבטחה מגוונים ותפיסות אבטחה שונות את הפתרון המתאים להם. לפחות על-פי תוצאות המתקפות הרבות שהתגלו רק בשנה האחרונה, נראה שיש עוד דרך ארוכה עד למציאתם של פתרונות סייבר נכונים ומותאמים ללקוחותיהם.

התכתשות הסייבר הבין לאומית בין ארצות-הברית לבין צפון קוריאה מוכיחה גם דבר נוסף: קשה להסתמך על שירותי ההגנה של מדינה, עוצמתית ככל שתהיה, בתיכנון הגנת הסייבר של אירגון כלשהו. בעלי רשתות הקולנועים בארצות-הברית יכולים כנראה לסמוך על הצבא האמריקאי שימנע פלישה של כוחות קומנדו צפון קוריאנים ליבשת באישון לילה, אבל בכל הקשור למתקפת סייבר מתוחכמת - כאן הם כבר צריכים לדאוג לעצמם.

ומכאן שנושא לוחמת הסייבר דורש חשיבה מערכתית כוללת ולא רק התייחסות טכנית. כי כניעה לסחיטה בריונית, כזו שחזינו בה בשבוע החולף, איננה מלחמת סייבר אלא כשל במדיניות והפסד נוסף במלחמה על מעמדה הבין לאומי המידרדר של ארצות-הברית. למרבה המזל בקרבות הסייבר הקשים המתחוללים בעולם בימים אלה טרם נפלו חללים. בינתיים.

יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל