יוזמה של עיריית ת"א: אירועי "אוהבים אמנות. עושים אמנות"

אירועי "אוהבים אמנות. עושים אמנות", שייערכו בסוף השבוע הקרוב בת"א, יוקדשו ל-6 מוקדי אירוח בהם עובדים אמנים ב"רזידנסי"

סוף השבוע האחרון של השנה מוקדש לתערוכות מיוחדות במרכזי אמנות רבים, המתחברים ליוזמת אירועי "אוהבים אמנות. עושים אמנות" של עיריית תל-אביב.

בעירייה החליטו להפנות את הזרקור הפעם ל-6 מוקדי "רזידנסי", בהם פועלים אמנים בתוכניות שהות שונות. זוהי הזדמנות לפגוש אמנות בסטודיו ומחוץ לו ולהרחיב את מושגי התרבות החזותית למחוזות נוספים, כמו פרפורמנס, מחול והתרחשויות חד-פעמיות.

המונח "רזידנסי" מתייחס בדרך-כלל לשהות אמן בארץ רחוקה, במקום ובמסגרת כלכלית המאפשרת לו ליצור ולהיות פנוי לתקופה קצובה מדאגות השגרה. הפרדוקס הטמון בחיי נדודים ממקום למקום, על מנת למצוא שלווה והשראה, לבין החופש ליצור רק כאשר אתה נמצא מחוץ לשגרה, מתיישב מעט בתוכניות הרזידנסי המקומיות. עם הזמן התפתחו סגנונות שונים של רזידנסי, ובחלקם הגדול (בגירסה המקומית) מדובר בסטודיו מסובסד.

מפת האירועים של סוף השבוע הקרוב כוללת יוזמות עצמאיות של אמנים, כמו מכון אלפרד; לצד תוכניות אירוח ציבוריות, כמו גבירול וסדנאות האמנים בקלישר 5; יוזמות פילנתרופיות, כמו ארטפורט ובית בנימיני; ואקדמיות, כמו סדנאות התואר השני של בצלאל בתל-אביב (סלמה 60).

1. יריד ההבלים / גבירול

תערוכת הווידיאו-ארט הקבוצתית "ואף על-פי כן נוע תנוע", שתיפתח ביום חמישי בגלריה במתחם גבירול, מציגה "פרספקטיבות על חופש תנועה". בתערוכה שאצרו אביטל ברק ואיל וקסלר משתתפים גם אמנים שאינם בין "דיירי" המקום, הילה בן-ארי, נבט יצחק, ניר עברון, גסטון איצקוביץ , קארין שבתאי, תמיר צדוק ועוד. במהלך סוף השבוע יתקיימו במקום מיצגים, מופעי מחול והתנסות של הקהל, מוזיקה חיה ביקורי סטודיו ורב-שיח.

מתחם גבירול, שנפתח בקיץ האחרון, הוא דוגמה לפעילות אמנותית תוך כדי תנועה. המקום הועמד לרשות העירייה בהשאלה זמנית, וממנה עברו החללים לשימוש אמנים בתשלום מינימלי, שאמור לכסות את עלויות התחזוקה ותפעול המקום. כל זאת, עד שיעברו תוכניות הבנייה של המתחם את אישור ועדות התכנון, והוא ייהרס ותחתיו ייבנו בנייני מגורים יוקרתיים.

את המקום, שהיה בעבר מרכזיית בזק במרכז העיר, ובחזיתו פועל בית הדואר באבן גבירול, רכשה קבוצת הנדל"ן BIT. החברה פנתה לעירייה בהצעה להפעיל במקום גלריה זמנית, ובהמשך הגיעו להחלטה משותפת עם העירייה להקים מודל ניסיוני של הצעת חללי סטודיו לאמנים, שישתמשו במקום עד לפינויו הסופי. כעת מסתמן שהפינוי קרוב משהיה צפוי, ויתרחש כבר בחודש מארס.

בינתיים פועלים במקום כ-70 אמנים, כותבים, קבוצות תיאטרון ויוצרי מחול, אוצרים ומעצבים. בין האמנים שיפתחו את הסטודיו לביקורים בסוף השבוע יעל פרנק, רוני קרני, אניסה אשקר, גיא און, ישי שפירא קלטר ועוד.

קבוצת אנטי מחיקון, שהקימו בוגרי המחלקה לאמנות של שנקר, מציגים בסוף השבוע "יריד הבלים", הם הופכים את חל הסטודיו רחב הידיים שלהם למעין מסע בין תחנות משחק, קליעה למטרה והגרלות שונות, ויוצרים מזכרות וחפצי אמנות שהקהל מוזמן "לזכות" בהם ולקחת. חברי הקבוצה מדמים את המפגש בין אמנים לקהל לקרקס, ואת הסיטואציה של הצגת אמנות ומכירתה לפס ייצור של ריגושים.

• רחוב אבן גבירול 106-108 תל-אביב. פייסבוק: גבירול. חמישי: 19:00- 23:00, שישי: 11:00-16:00, 19:00-23:00, שבת: 11:00-16:00

2. גוף עבודות / בית בנימיני

בתערוכה הקבוצתית "גוף עבודות" יצרה האוצרת שלומית באומן, יחד עם חמש אמניות המפסלות בקרמיקה, תמונת נוף אנושית ומכמירת לב. האמניות אורלי אלאונורה אדלביץ', נעה ארד יאירי, רונית ברנגה, בתיה מלכה ודורי שכטל זנגר, מפסלות בטכניקות שונות, בחומרים שונים ובסגנון שונה לחלוטין זו מזו. אך במקום להפריד בין גופי העבודות, הציבו אותן במקבצים היוצרים יחסים מרתקים בין הדמויות המפוסלות ובינן לבין הצופה.

הפיגורינות הקלאסיות של אדלביץ', שלכל אחת מהן מאפיין בולט המשבש את החוקיות המוכרת של בובות ויטרינה, פוגשות את תינוקות המוטציה של בתיה מלכא, המעוטרים בכפות ידיים מושטות או בראש בובה שהכפיל את עצמו - רמז לתלאות העידן הגרעיני; הפיסול האימפרסיוניסטי-אלגנטי של ארד יאירי ניצב כמתריס מול הילדים העצובים שמפסלת שכטל זנגר; ובתווך על רצפת החדר, מוטל תינוק שאך נולד, בפיסול ריאליסטי מצמרר של ברנגה. שוכב מכורבל בתנוחה עוברית, מעוטר בציור קעקוע עדין כפריחת שקדיה. האם הוא חולם או אולי נעזב ומת? כל התשובות פתוחות.

בקומת הכניסה מציג מקס אפשטיין חתולי רחוב מפוסלים בבוץ, בתערוכה שאצרה טלי כהן גרבוז. האמנים העובדים בחללי הסטודיו של בית בנימיני יציגו בסוף השבוע, לצד התערוכות, הרצאות והדגמות. ביום שישי בשעה 13:00 מופע סאונד ייחודי שבו ינגנו ניר יצקן על קלידים ועומרי בלאו על פעמוני בזלת שיוצר רועי יהלומי, מאמני הרזידנסי של בית בנימיני.

• רחוב העמל 17 תל-אביב, טלפון: 03-5182257: www.benyaminiceramics.org. חמישי: 10:00-19:00 , שישי: 17:00-10:00, שבת: 17:00-10:00

3. פיסול על הגג / אלפרד מכון שיתופי לאמנות ותרבות

בחלל הבניין יציגו גיא קניגשטיין, אפרת גל ורועי פביאן, תערוכה קבוצתית תחת הכותרת "קול העם" - לזכר מערכת העיתון ההיסטורי ששכן במקום וניהל מאבק על חופש הביטוי בשנות ה-50. האמנית הילי גרינפלד מציגה על הגג מיצב פיסולי שהקימה במיוחד למקום ואליסיה שחף מציגה וידיאו מחול עם אמנים אורחים.

בקומה הרביעית מציגים האמנים הפועלים במקום, ביניהם ליאור שטיינר, אהד פישוף, נעמי מנדל ואחרים, פרוייקט משותף שיצרו בעבודה ניסיונית, ממוקדת מטרה בתוך שבוע וחצי.

"השאיפה הקולקטיבית בפרוייקט הייתה לאחד את העבר וההווה של הבניין ולבטא את
חשיבותו ההיסטורית כמקום משכנה של המפלגה הקומוניסיטית, שיצרה את עיתון 'קול
העם'". הרעיון המוביל הוא יצירה אמנותית תחת מערכת של אילוצים וסמכויות משתנות. "האמנים פעלו בזה אחר זה, ללא חופש פעולה והיו תלויים בפעולות של הקודמים להם.
הפרוייקט בעל שלושת השלבים, התקיים בחלל המשותף לסטודיואים ונועד לבחון את שאלת חופש הביטוי והבחירה תחת מגבלות שרירותיות".

• סמטת שלוש 5 תל-אביב, www.alfredinstitute.org. חמישי: 19:00-23:00, שישי: 14:00-10:00, שבת: 11:00-22:00

4. תנועה ציבורית / ארטפורט

את תוכנית התמיכה באמנים "ארטפורט" יסד ג'ייסון אריסון במימון הקרן ע"ש תד אריסון. התוכנית מספקת לאמנים חללי סטודיו ומסגרת פעילות למשך שנה. בימים אלה מתפרסם קול קורא למחזור הרביעי של אמנים מתארחים., שייפתח ב-2015

במהלך סוף השבוע יתקיימו ביקורי סטודיו ומיצגים של האמנים הפועלים בתוכנית השנה, ביניהם רון אמיר, ציון אברהם חזן והינדה וייס. קבוצת האמנות "תנועה ציבורית", שיסדו עומר קריגר ודנה יהלומי, תציג "אימונים" במתחם.

הקבוצה היא גוף מחקר פרפורמטיבי, הלומד ומייצר פעולות במרחב הציבורי. היצירות מבוססות על "צורות של סדר חברתי, כוראוגרפיות של ציבור, טקסים פומביים וסמויים". כך למשל, באימון יציגו חברי הקבוצה "כוריאוגרפיה של חילוץ והצלה". הקהל יוכל לצפות באימון ולדבר עם חברי התנועה.

גיא גולדשטיין יציג סרט ומיצג חדש Propagation ונטליה זורבוב מזמינה את הקהל לסשן סאטירי של ציור, כחלק מבית-הספר "שמצלאל".

• דרך בן צבי 55 תל-אביב. artportlv.org. שישי: 16:00-12:00, שבת: 15:00-11:00