מנכ"לית משרד התשתיות: גילה יפגע במשק האנרגיה

אורנה הוזמן-בכור שלחה חוות-דעת לממונה על ההגבלים דיויד גילה ותקפה את ההחלטה שלו לפרק את מונופול הגז ■ "ההשלכות המרכזיות של הקפאת פיתוח שדה 'לוויתן' הן רבות וממשיות"

אורנה הוזמן-בכור / מצילום: רונן אקרמן
אורנה הוזמן-בכור / מצילום: רונן אקרמן

המהלך של הממונה על ההגבלים, קרי ההחלטה לסגת בכפוף לשימוע מהסדר הפשרה עם דלק ונבל אנרג'י שקבע כי יוכלו להמשיך ולהחזיק במאגר "לוויתן", עשוי לפגוע משמעותית ומהותית במשק האנרגיה בישראל. כך עולה מחוות דעת ששלחה היום (ד') מנכ"לית משרד התשתיות הלאומיות האנרגיה והמים, אורנה הוזמן-בכור, לפרופסור דייוויד גילה.

לדבריה, "שינוי עמדה זו... ומבלי שהוצג שינוי בנסיבות שיש בו כדי להצדיק את המהלך, יש בו, להבנתי, כדי לפגוע פגיעה משמעותית ומהותית במשק האנרגיה בישראל".

הוזמן-בכור מציינת כי "ההשלכות המרכזיות של הקפאת פיתוח שדה לוויתן הן רבות וממשיות, ובכללן, הקפאה ועיכובים מהותיים בפעילות בתחום הגז הטבעי במדינת ישראל; ביטול המהלכים אשר נעשו לקראת ייצוא גז טבעי, על כל המשמעויות הנלוות לכך, הגיאופוליטיות והפיסקליות, אל מול ממשלות ארה"ב, מצרים, ירדן והרשות הפלסטינית; פגיעה באמינות האספקה ומגבלות אספקה חמורות; פגיעה בשרידות מערכת הגז הטבעי; פגיעה ממשית באטרקטיביות של מדינת ישראל בתחום חיפושי הנפט והגז; העלאת טענות רבות כנגד ממשלת ישראל ע"י גופים שונים שהשקיעו סכומים גבוהים בהסתמך על פיתוח משק הגז הטבעי בישראל והמשך תשלומים בגין רכישת גז טבעי נוזלי (LNG).

הוזמן-בכור הוסיפה עוד כי "העמדה המוחלטת של כל גורמי המקצוע במשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, היא כי דחיה מהותית של פיתוח שדה לווייתן, מעבר למועד המתוכנן בשנת 2018, תסב למשק האנרגיה בישראל נזק דרמטי וחמור במידה קיצונית".