מיני מבחן דרכים: סיטרואן C1 החדשה - שגרירת תרבות

אלטרנטיבה אופנתית לקוריאניות התכליתיות ב-67 אלף שקל

על המיסוי הירוק מגיע צל"ש לאוצר ולרשות המסים. הרפורמה, שנכנסה לתוקף לפני כחמש שנים הפכה לסוג של "מהפכה חברתית סלקטיבית". רוב המכוניות החדשות עדיין לא נגישות, אבל נישת מכוניות המיני העירוניות - שהמיסוי הירוק הוריד את מס הקניה עליה לכ-30% - מאפשרת לרבים לרכוש כיום רכב חדש בכ-60 אלף שקלים פלוס-מינוס, עם מעט מאוד הון עצמי ומימון נוח.

המכוניות הללו מתאימות מאוד לישראל. הן חסכוניות, זריזות בעיר ובפקקים, מוצאות חניה בקלילות ועונות על רוב הדרישות של נהגים, שנוסעים בגפם ו/או עם ילדים מאחור. על פי הסטטיסטיקה, רוב הנסיעות בישראל הן כאלה.

עד לאחרונה למכוניות בפלח היה חסך בתחום התדמית והסטטוס, בשל העיצוב שהזכיר "מכוניות צעצוע". גם הפינה הזו נסגרת כיום עם דור חדש של מכוניות מיני, שמעוצבות כדי להיראות כמו "מכוניות אמיתיות". הקוריאנים הובילו את השינוי וכיום גם האירופאים מיישרים קו.

סיטרואן C1 החדשה היא דוגמה טובה. זו עדיין מכונית של 3.6 מ' מקצה לקצה, שמבוססת על הפלטפורמה של קודמתה, שנראתה כמו מכונית לונה-פארק. בדור החדש היא רחבה, מוצקה ונמוכה יותר, ועם מאסה דומה לזו של מכונית סופר-מיני. במיוחד לוכדים את העין עיצוב החרטום המודרני בעל הפנסים המפוצלים והזנב עם הפנסים המושחרים. גם תא הנוסעים צועד צעד גדול קדימה. את מקום מערך הפיקוד הדל תופס מסך מגע צבעוני רחב, ששולט על רוב פונקציות המשנה ומסונכרן עם הטלפון החכם. הוסיפו לכך עיטורי פלסטיק מושחרים וקיבלתם מראה שיוצר רושם עשיר.

מבט בוחן יותר יגלה, שזו עדיין מכונית 'לואו-קוסט'. משטחי הפלסטיק נוקשים וזולים למגע, מערכת האקלים דלה באפשרויות, מושב הנוסע לא מתכוונן לגובה והחלונות בדלתות האחוריות נפתחים רק החוצה בזווית של כמה מעלות. לטעמנו, זה חיסרון לא קטן לעומת הקוריאניות המתחרות, שכבר מזמן מספקות חלונות אחוריים כהלכתם. התחושה בתא נוסעים מרווחת למדי, אך המושב האחורי, שהגישה אליו מתבצעת דרך דלתות זעירות, מתוכנן בעליל עבור ילדים/בני נוער או לצורך הרחבה של נפח תא המטען הקטנטן. מבוגרים ירגישו בו דחוקים.

במקום השלדות הכבדות מהכביש שרווחות בימינו, יש ל-C1 שלדה קלילה ומדויקת עם היגוי חד ומהיר, שמעניק לנהג מידע מלא וישיר על מצב הגלגלים. ספיגת הזעזועים על מהמורות ישראליות קופצנית אך משוככת היטב. מנוע השלושה צילינדרים בנפח 1 ליטר של רכב המבחן הידני נמרץ באופן מפתיע. מי שלא יתעצל להשתמש בידית ההילוכים ולסחוב לסל"ד גבוה, יפתיע את עמיתיו לכביש. בשיוט על כביש מהיר המצב פחות אידיאלי בשל רעש המנוע והרגישות לרוחות.

ב-67 אלף שקל לפני מבצעים והנחות, מציעה ה-C1 אלטרנטיבה אופנתית, צעירה ומענגת לקוריאניות התכליתיות ששולטות בפלח, ותחושה אסקפיסטית קלה (אך מבורכת) של שייכות לתרבות מוטורית אירופאית הגיונית ומתקדמת.