סלומיאנסקי: "היועצים של לפיד שיגעו אותו על מע"מ אפס"

יו"ר ועדת הכספים ניסן סלומינסקי מסביר את האובססיה של שר האוצר היוצא לחוק מע"מ אפס ("הוא אמר לי: 'אנחנו צריכים לעזור לזוגות צעירים'") ולא מתבייש על העברות הכספים ליהודה ושומרון בוועדת הכספים

ניסן סלומינסקי / צילום: אוריה תדמור
ניסן סלומינסקי / צילום: אוריה תדמור

אם תשאלו את יאיר לפיד, קרוב לוודאי שליו"ר ועדת הכספים ניסן סלומינסקי ישנה תרומה נכבדה בקבורת החמור שנעשתה לחוק מע"מ אפס. הפתרון המדובר כל כך של שר האוצר היוצא, חוק שעבר את אישור קבינט הדיור, שאושר בממשלה וגם אושר בקריאה ראשונה בכנסת, התעכב חודש אחר חודש בוועדה שבראשה עמד סלומינסקי, עד שהממשלה נפחה את נשמתה.

"קיבלתי את זה אלי, הסתכלתי, ואמרתי 'השם ישמור וירחם'", אומר סלומינסקי בראיון ל"גלובס". "לפיד גם ראה שאני מעכב את זה. אמרתי לו 'יאיר, אתה יודע שהבסיס של הורדת מחירי הדירות, איך שלא תסתובב את זה, הוא רק על ידי הגדלת היצע, ומע"מ אפס עושה בדיוק את הפעולה ההפוכה ומגדיל את הביקוש'. ביקשתי שיירד מזה'".

- לא היית הראשון שאמר לו את זה, אבל הוא לא השתכנע.

"הוא אמר לי 'אנחנו צריכים לעזור לזוגות צעירים'. אמרתי לו שאין לי בעיה לתת הטבות לזוגות צעירים, לתת אפליה בין יוצאי צבא לאחרים, אבל שצריך לתת את זה בצורת מענק. מע"מ אפס, חוץ מכל הבעיות שזה אנטי תזה של הורדת מחירים, גם לא יגיע לאנשים ויישאר אצל הקבלנים. זה יפתח שוק שחור ענק. אמרתי לו 'אתה רוצה לתת 200 או 250 אלף שקל, בוא ניתן מענק. יוצאי צבא יקבלו נניח 200 אלף שקל, ומי שלא היה בצבא יקבל 100 אלף שקל. ככה אתה נותן כסף לזוג, ישירות, ולזה גם החרדים היו מסכימים. הם רק לא רצו שיהיה בחוק אפליה שאח"כ תרוץ על הרבה נושאים נוספים. אבל הוא כמובן לא הסכים. לפיד הפך את מע"מ אפס לדגל. ייהרג ובל יעבור. הוא אמר לי, 'אם זה לא עובר אין קואליציה', והוא התכוון לזה. היועצים שלו שיגעו אותו".

- ואז עיכבת את החוק.

"עיכבתי את זה, כן. שבוע-שבועיים לא העליתי את החוק, ואז נפגשנו, והוא שאל אותי אם אני מתכוון לעצור את התוכנית שלו ולהפיל אותה. אמרתי לו שמאחר והוא הפך את זה לדגל שבגינו נופלת הקואליציה, אין לי סמכות לפרק קואליציה ואת זה רק ראש ממשלה יכול לעשות. אבל אמרתי לו עוד משהו. שאם הוא רוצה לקדם את זה, הוא חייב לערוך שינויים, שלפחות לא יהיה פה אסון טוטאלי. ככה הכנסנו את העובדה שזו תהיה רק הוראת שעה (לשבע שנים), את הכללת צמודי קרקע בפריפריה, ואחרי שעשינו את זה אמרתי לו שהוא מוכרח ללכת טיפה לקראת החרדים".

- הרף עלה למי שלא משרת מ-600 אלף בתחילת הדרך ועד למיליון שקל.

"אבל לפיד לא הסכים שזה יהיה דיפרנציאלי, שחרדי שקונה דירה ב-1.1 מיליון שקל יקבל את ההטבה עד לרף של מיליון שקל. אם הוא היה מסכים, זה היה נסגר מיד. אמרתי לו שאני לא אעצור את החוק, אבל שהחרדים יילחמו בו עד הסוף. ועד שזה נגמר, וכשזה סוף סוף הגיע לשולחנו של ראש הממשלה, הוא עיכב, ועיכב, ועיכב, עד שזה הפך לווטו והכל התפוצץ".

- החרדים היו הנהנים הגדולים מהחוק, גם במתכונת של לפיד.

"בסוף נוצר מצב שזו היתה הצגה. הם צעקו בוועדה ומול המצלמות, ואחרי שזה נגמר, במסדרונות, ישבו איתי ודיברו איך לקדם את זה. הציבור שלהם רצה את זה, אבל הפוליטיקאים שלו הפכו את זה לדגל שלהם. הרי הדירות שהם קונים ברוב המקומות עולות פחות ממיליון שקל. הציבור החרדי לא הבין מה הנציגים שלו מבלבלים את המוח. נוצר יותר ויותר נתק בין הייצוג שלהם בכנסת לבין השטח. החרדים לא יודעים לחיות באופוזיציה. גם בבחירת הנושאים, גם בצורת הדיבור, הם הגיעו לרמה של דיבור כל כך וולגרי ונמוך, שאפילו האדם הפשוט בשוק לא מדבר כך. ברחוב החרדי הבינו שהחבר'ה שלהם שם למעלה, בגלל ההתנהגות הברוטאלית הזאת, בגלל הרעשנות, לא מסוגלים להביא שום הישגים".

- לפיד עשה טעות שהוא הלך למקום שהוא פחות בקיא בו?

"במישור האישי אנחנו חברים מאוד טובים, על אמת. אבל הוא היה צריך להקיף את עצמו באנשים עם ראייה רחבה יותר. זו מדינה, ספינה ענקית. יש המון זרמים, תלמד אותם, תבין אותם, אחר כך תבין איך הפוליטיקה עובדת. איך שר האוצר רוצה להצליח, אם מהיום הראשון הוא יצר את הנתק הכי גדול עם ראש הממשלה שלו, כשאמר שהוא רוצה להחליף אותו?"

- הוא גם היה יו"ר מפלגה.

"אבל מרגע שאתה מתמנה לשר, בטח שר אוצר, אתה חייב להתעלות מעם. הרי במדינה, אם אתה רוצה באמת לעשות תוכניות רציניות ושינויים אמיתיים, אתה מוכרח לחשוב לטווח של 5 שנים, 7 שנים, או 10 שנים. זה לא מהיום למחר, זו ספינה אדירה שלהזיז אותה לוקח יותר מיום אחד. אבל שר שיש לו אגו אומר, 'בוא נעשה תוכניות שהפירות שלהן יהיו בעוד שנתיים או שנה, העיקר שהם יהיו בתוך הקדנציה'".

- חזרנו למע"מ אפס.

"בדיוק. השלב הבא זה שהתחילו לעשות תוכניות לפי סקרים. כל שבועיים יש סקר, ואם אתה רואה שאתה יורד בסקר, אתה רוצה לעשות תוכנית כך שבסקר הבא אתה תעלה. ככה שולפים לך כל מיני דברים מעכשיו לעכשיו, אתה מתחיל לעבוד בטווח של שבועיים, רץ מסקר לסקר. פתאום נמצאו מיליארד שקל לניצולי שואה, ועל הדרך קיצצו את כל המשרדים האחרים. מה פתאום נפלה על שר האוצר השראה כזאת? כי הוא יודע שזה דבר שמשפיע על הסקר הבא. שום תוכנית אב שתבדוק ותראה מה באמת ניצולי השואה צריכים, האם באמת הכסף הוא הפתרון שהם צריכים, וזו רק דוגמה אחת.

"לשר האוצר יש יכולות מסוימות, אבל אתה רואה שליפות ובסוף הגענו לשלב שהתחילו לעבוד מסקר לסקר, לתוכניות של שבועיים. אתה מבין מה המשמעות של זה למדינה? זה מטורף. כדי להיות שר אוצר צריך גם ידע, וגם שהאנשים שמקיפים אותך יכירו את כל המציאות. הכי חשוב לדעת לוותר על האגו".

"מה נפל על ליברמן"

עם כל הכבוד למע"מ אפס ולחוק הלאום, אף אחד עוד לא ממש מבין כיצד התגלגלנו לבחירות ולפירוק הממשלה תוך שנה וחצי. "אם היו עושים הצבעה בכנסת, 118 פתקים היו נגד בחירות", אומר סלומינסקי, "אבל נתניהו דחף לשם, ומשהו כמו חמישה ימים לפני ההצבעה על הבחירות נפל לו האסימון. פתאום הוא תפס את עצמו ונכנס לפניקה. הולכים להשקיע 2 מיליארד שקל בבחירות, ואף אחד לא יודע למה. הוא הבין לאן הוא הולך ורצה להקים קואליציה חלופית. אפשר היה לעשות את זה, לקחת את החרדים, את מופז, את התנועה כבר ראינו מתפצלת, ואז הלכו 25 והכנסת 25 במקומם".

- אבל זה לא קרה.

"כי פתאום הגיע אביגדור ליברמן והציב וטו, שהוא לא מוכן לקואליציה עם החרדים. ליברמן הוא זה שדחף לבחירות והשאלה היא מה נפל על ליברמן. הרי הוא רץ עם אריה דרעי בירושלים, הוא לא אנטי חרדי והוא היה הקשר מול החרדים".

- אז מה נפל על ליברמן?

"ההסבר היחיד שאני יכול לתת, ונדמה לי שזה ההסבר הנכון, הוא שליברמן הבין שהציבור מחפש אדם חזק. הוא ראה שכולם אנטי ביבי - שבקואליציה ובאופוזיציה יש אנטי ביבי גדול. הוא עשה חשבון שיהיו בחירות, ושבסוף צריך יהיה למצוא אלטרנטיבה לנתניהו. בוז'י (הרצוג) לא נראה אלטרנטיבה, כחלון נכנס רק עכשיו, לפיד כבר ברור שלא - אז מי נשאר? ליברמן אומר לעצמו שכנראה יפנו אליו. הוא המבוגר. הוא איש חזק, פוטין כזה. יפנו אליו, והוא יהיה בסיבוב הבא ראש ממשלה, גם אם הוא יקבל בסה"כ 9 מנדטים. ההנחה שלו היא שאנשים אוהבים אדם חזק".

"אני לא מתבייש בזה שאני מעביר כספים ליו"ש"

לא פעם, כולל בשבוע האחרון, נטען כלפי סלומינסקי כי הוא משתמש בוועדת הכספים כצינור להעברת כספים להתנחלויות ביו"ש. סלומינסקי, בעצמו תושב התנחלות (אלקנה), לא לגמרי מכחיש.

"אני לא מתבייש בזה שאני מעביר כספים ליהודה ושומרון, כדי שהם יקבלו מה שאזרח בתל אביב או ברמת גן מקבל. בפועל הם מקבלים פחות. כל אגורה שעוברת לשם זו מלחמת עולם. אני יכול לאשר העברת 2 מיליארד שקל לדרום ברגע, אבל אם אני מאשר 30 מיליון שקל ליו"ש כאילו התפוצץ העולם. כאילו מיליארדי שקלים עברו ליו"ש. הלוואי והיה דבר כזה.

"קצת סטטיסטיקה מהלמ"ס. באלקנה, מקום מושבו של יו"ר ועדת הכספים, מקצים 6,700 שקל לכל מתיישב בממוצע. בדקתי את זה מול שני מקומות מקבילים בגודל - ראש פינה ומצפה רמון. בראש פינה המדינה מוציאה 13.5 אלף שקל לנפש, ובמצפה רמון 13 אלף שקל. בבית אל, היישוב המושמץ, מוציאה המדינה 9,800 שקל לתושב. בדקתי גם מועצות אזוריות. בהר הנגב, לפי הלמ"ס, ההוצאות שהמדינה מוציאה נפש הן 22.8 אלף שקל לנפש ובמועצת אשכול 18 אלף שקל. בשומרון מדובר על 10,000 שקל לנפש, ובבנימין 8,300 שקל, זאת אומרת שכל ההו-הא הוא פוליטי".

- ובכל זאת, יותר מדי דיונים הוקדשו ליו"ש.

"אחרי רצח שלושת הנערים, המדינה החליטה לתת 40 מיליון שקל למועצות ביו"ש כדי שישקיעו בתאורה של הטרמפיאדות. לפיד עיכב את זה, אז הנושא הזה עלה 10 פעמים בוועדה. כל פעם דיברו על זה מחדש, כאילו מעבירים ליש"ע כספים פעם ועוד פעם. עמדתי נדהם.

"אני אומר באחריות שיו"ש מופלית ממש. הפכנו את מגזר המתנחלים לשק חבטות, ואני מנסה לתקן עיוותים ועושה זאת בגאווה. הכל גלוי על השולחן".