מה צופנת בחובה 2015?

אל תקשיבו לרואי השחורות. גם השנה הקרובה תהיה ירוקה

וול סטריט    / צלם: בלומברג
וול סטריט / צלם: בלומברג

למרות כל התחזיות האפוקליפטיות שבר השנה שוק המניות האמריקאי שיאים חדשים וכפי שרבים הימרו הניב תשואה עודפת משמעותית של פני שווקי גוש האירו, יפן ואפילו ישראל. הדולר ביסס את מעמדו כמטבע החזק בעולם. שער הדולר אינדקס זינק בשנה החולפת ב 12.5%. גם לעומת השקל זינק הדולר ב 13% ומי שהגדיל חשיפה למטבע על חשבון השקעות שקליות וכמובן צמודות למדד, נהנה מעודף תשואה משמעותי.

לעניות דעתי בשנה הבאה לא תהיה התמונה שונה באופן דרמטי. גם לפני שנה צפו רואי השחורות התמוטטות של שוק המניות ברגע שהאמריקאים יאותתו על סיום תכנית ההקלה הכמותית. השנה צופים רואי השחורות התמוטטות לקראת העלאת הריבית בארה"ב. הסבירות שזה יקרה אינה גבוהה במיוחד וכנראה ששוק המניות האמריקאי ימשיך להפגין ביצועים סבירים גם בשנה הבאה, אם כי בדרך יהיו מימושים.

כמו שהעולם לא הפנים את השלכות המהלך המשמעותי מאחורי תכניות ההקלה הכמותית בארה"ב שהיה החזרת הייצור הביתה, מהלך שאת תוצאותיו כולנו רואים כעת בנתוני הצמיחה המדהימים שפורסמו שם בשבוע שעבר, כך אנחנו עוד לא מפנימים את השינויים הדרמטיים שיתחוללו בכלכלה העולמית בעקבות קריסת מחירי הנפט. כמות הכסף שיופנה לאפיקים אחרים היא עצומה (אנחנו מדברים על טריליון עד טריליון וחצי דולרים שייחסכו בעקבות ירידת מחירי הנפט, הפחם וכל מה שמסביבם) ותיתן זריקת עידוד משמעותית לכלכלות העולם, אפילו לכלכלה המדממת של גוש האירו. האיום היחיד לתרחיש זה הינו פוטין. צריך לפזול כל העת לכיוון רוסיה כי כשפוטין נלחץ לפינה אף אחד אינו יודע כיצד יגיב.

הדולר ימשיך ככל הנראה להתחזק מול סל המטבעות ובוודאי למול האירו. הן מבחינה כלכלית פונדמנטלית והן מבחינת הריבית יש מקום להמשך התחזקות הדולר מול מטבעות רבים בעולם. ארצות הברית תתחיל בהעלאת הריבית הרבה לפני גוש האירו ובעולם של ריבית אפסית תהיה לכך משמעות רבה.

תהליך זה יביא קרוב לוודאי גם להמשך התחזקות הדולר לעומת השקל ופריצת רמת 4 שקלים לדולר במהלך השנה. יחד עם זאת אינני סבור כי הפיחות יהיה דרמטי כמו זה שחווינו במחצית השנייה של 2014. כבר עתה אנו רואים מספיק גופים, בעיקר מוסדיים שמוכנים להמר לטובת השקל. כפי שציינתי כאן בשבוע שעבר אני סבור שהם טועים, אולם בקרב עמי אני חי וכבר היינו בסרט כזה יותר מפעם אחת. קצת הירדמות בשמירה של בנק ישראל והאוצר, עוד כמה מוסדיים ובנקים זרים שיצטרפו לחגיגה והנה לכם מתכון בדוק להתחזקות השקל.

במהלך השבועיים האחרונים ראינו רמזים עבים לכך. שוק המט"ח המקומי נראה כמו שולחן פינג פונג. מספר גופים פועלים לחיזוק הדולר בהתאם למגמה בעולם, הוא עולה לשער 3.94 ומיד מגיעים הגופים שדואגים להחלישו. היינו עדים לכך ממש ברמה יומית-בבוקר הדולר התחזק ובערב נחלש, כמעט מדי יום. בנק ישראל טרם נראה בשוק למרות שנטען כי הוא מחויב לרכוש עוד 500 מיליון דולר עד סוף השנה וגם חברות הדלק צריכות לרכוש כך שמעניין יהיה לראות כיצד יתפתח השבוע האחרון של השנה.

כאמור, אינני רואה תרחיש של התחזקות השקל בשנה הבאה בהסתברות גבוהה, הן משום שהדולר ימשיך להתחזק בעולם וזה יקשה על מהמרי השקל והן משום שבנק ישראל יגן לדעתי באופן נחרץ יותר ולא ייתן להישגי מדיניותו בתחום שער החליפין להתנדף.

לסיכום, אם לא יהיו הפתעות דרמטיות מצדם של פוטין, דאע"ש או נגיפים אחרים שיצוצו לפתע, שנת 2015 תהיה ירוקה - אם כי פחות מקודמתה.

יוסי פרנק, יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים. yf@energyfinance.co.il www.energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עמי.

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.