דירוג "גלובס": זהו הקניון החזק ביותר בישראל ב-2014

הרשתות הקמעונאיות מדרגות, בפער ניכר, את קניון מלחה בירושלים בראש דירוג הקניונים של "גלובס" ■ הקריון במקום השני יחד עם קניון עזריאלי ת"א ■ מליסרון מכניסה 5 קניונים לדירוג, קבוצת עזריאלי מסתפקת בשלושה

קניון מלחה  / צלם: איל יצהר
קניון מלחה / צלם: איל יצהר

זו הפעם הרביעית ברציפות שקניון מלחה של קבוצת עזריאלי כובש את המקום הראשון בדירוג הקניונים של "גלובס". הדירוג הפעם ממחיש אף יותר מדירוגים קודמים את מעמדו החזק של הקניון, תחת שרביט ניהולו של גדעון אברמי, כשהפער שהוא פותח מול הקניונים המתחרים והבאים אחריו - הולך וגדל. מבחינת הרשתות הקמעונאיות, מעמדו של קניון מלחה בלתי מעורער, והוא זוכה לניקוד גבוה מחלק גדול של הרשתות שהשתתפו בדירוג.

ההפתעה של הדירוג היא הקריון של קבוצת מליסרון בקריית ביאליק, שכובש את המקום השני-שלישי בדירוג, עם ניקוד זהה לזה של קניון עזריאלי תל-אביב. קניון רמת-אביב נדחק אמנם למקום הרביעי בדירוג, אך בפער קטן במיוחד מולם.

מגמה נוספת בולטת היא התחזקותו של הקניון הגדול בפתח-תקווה שסוגר את החמישייה הראשונה בדירוג, תוך שהוא דוחק את קניון הזהב בראשון-לציון למקום השישי, ואף פותח מולו פער משמעותי מאוד.

קניון הזהב ירד אמנם רק שלב אחד בדירוג, אבל הפער שלו מקניון רחובות והגרנד קניון בחיפה המדורגים אחריו קטן יחסית.

בעוד שאשתקד חתמו את הדירוג קניון ביג פאשן בנצרת ודיזנגוף סנטר שדורגו במקומות 12-13, השנה הצליח דיזנגוף סנטר בתל-אביב לפתוח פער מול ביג פאשן נצרת ודחק אותו החוצה מהדירוג.

קבוצת עזריאלי, בניהול ארנון תורן, הכניסה לדירוג 3 קניונים: מלחה, עזריאלי תל-אביב וקניון איילון. קבוצת מליסרון, תחת ניהולו של משה רוזנבלום, הכניסה לדירוג 5 קניונים: הקריון, קניון רמת-אביב, הקניון הגדול, קניון רחובות וגרנד קניון חיפה.

דירוג הקניונים מתבצע הפעם על רקע התחזקותן של קבוצות האופנה הגדולות והיחלשותן של רשתות קמעונאיות קטנות, שחלקן הולכות ונעלמות מהנוף המסחרי.

לתהליך הזה עשויה להיות השפעה בשנים הקרובות גם על הקניונים עצמם.

1. קניון מלחה בירושלים: "הקניון כמעט לא הושפע מהמצב הביטחוני"

קניון מלחה, תחת שרביט ניהולו של המנכ"ל גדעון אברמי, מוסיף לחזק את מעמדו וכובש את המקום הראשון בדירוג הקניונים של ישראל, זו השנה הרביעית ברציפות.

בשנה החולפת נפתחה בקניון חנות של פוראבר 21, שיחד עם המותגים המובילים האחרים בקניון, מסייעת לבידולו מול מרכזי המסחר האחרים בבירה.

בתחילת 2015 תיפתח חנות דגל של מנגו, שתשתרע על שטח של 1,000 מ"ר ותציע את הקונספט החדש והרחב של המותג, בדומה לאירופה. בסמוך תיפתח גם חנות של נייקי, שתשתרע על שטח של 450 מ"ר.

במחצית הראשונה של 2015 מתוכנן להתבצע שיפוץ כללי של השטחים הציבוריים בקניון, בעלות הנאמדת בעשרות מיליוני שקלים.

קניון מלחה, כמו יתר העסקים בבירה, מתמודד בחודשים האחרונים עם ההדרדרות במצב הביטחוני. לדברי אברמי, "הקניון כמעט לא הושפע מהמצב הביטחוני, והירידה במבקרים הייתה באחוזים בודדים בלבד. מאידך, ביום הפיגוע בבית הכנסת שבשכונת הר נוף בעיר, נרשמה האטה משמעותית". עוד אומר אברמי, כי "בחודשים האחרונים ובהתאם לנסיבות, ביצענו התאמות של אמצעי הביטחון בקניון, בתיאום מלא עם משטרת ישראל, תוך מתן מענה לצורכי ביטחון קהל המבקרים".

דירוג ב-2013: 1

בעלים: קבוצת עזריאלי

מנכ"ל: גדעון אברמי

מספר עסקים: 237

שטח מסחרי: 37,682 מ"ר

עוגנים: זארה, פוראבר 21, H&M, המשביר, הום סנטר

דמי שכירות לעוגנים: 150 שקל למ"ר

דמי שכירות: 250-500 שקל למ"ר

דמי ניהול: 65.8 שקל למ"ר

פדיון שנתי של חנויות הקניון: כמיליארד שקל

2-3. הקריון: "אנחנו כמעט לא מושפעים מהמתחרים"

הקריון של חברת מליסרון בניהולו של דודו שגיא, הוא ההפתעה הגדולה של הדירוג. הקריון, שדורג אשתקד במקום הרביעי, הצליח לעבור את קניון רמת-אביב ולהגיע לניקוד זהה לקניון עזריאלי תל-אביב, שהציב אותו יחד איתו במקומות 2-3.

לפני שנה נפתחה בקניון חנות של פוראבר 21, שלדברי שגיא "תרמה לחיזוק הקשר בין הקניון לבין קהל הצעירות בקריות ובחיפה, במיוחד מפני שזו החנות היחידה של המותג באזור".

בשנה החולפת בוצע גם שיפוץ במרכז הקניון ובשדרת בתי הקולנוע, בהשקעה של 7.5 מיליון שקל. העסקים החדשים בקניון כוללים את רשת שעוני היוקרה אמבוס, פפאיה, פנדורה, מאפה נאמן, קרטר'ס ובנא משקאות. בקרוב תוצב במה במרכז הקניון, שתועמד ללא תשלום לטובת פעילויות חברתיות בתיאום עם הרשויות המקומיות, כמו מופעים של חבורות זמר ותערוכת אמנים.

- יש לא מעט קניונים באזור חיפה והקריות. איך אתם מושפעים מהם?

שגיא: "אני לא רוצה להישמע שחצן אבל אנחנו כמעט לא מושפעים. ההוכחה היא כמות המבקרים ופדיונות העסקים שעולים".

דירוג ב-2013: 4

בעלים: מליסרון

מנכ"ל: דודו שגיא

מספר עסקים: 290

שטח מסחרי: 46 אלף מ"ר

עוגנים: זארה, פוראבר 21, H&M, גלובוס מקס, המשביר לצרכן

דמי שכירות לעוגנים: 170-300 שקל למ"ר

דמי שכירות חנויות: 300-500 שקל מ"ר

דמי ניהול: 84 שקל למ"ר

פדיון שנתי של העסקים בקניון: 1.1 מיליארד שקל

2-3. עזריאלי תל-אביב: ההרחבה תסייע לו מול התחרות החדשה

קניון עזריאלי בתל-אביב, בניהולו של אופיר אורן, שומר על מעמדו, אם כי הקריון נושף בעורפו ולראשונה חולק איתו את מקומות 2-3 בדירוג.

בשנה החולפת רוענן תמהיל המותגים בקניון. כך נפתחה חנות דגל למותג סנסונייט, נכנסו חנויות התכשיטים פנדורה ו-TOUS, מותג ההלבשה התחתונה Aerie ועוד. בהמשך תיפתח גם חנות אמריקן איגל ותורחב חנות פול אנד בר.

על רקע התחרות המתגברת במרכזים המסחריים בתל-אביב, כדוגמת מתחם שרונה וקניון האופנה של גינדי שעתיד להיפתח, בקניון עזריאלי מתכננים דווקא להתרחב. בתוך כשנה וחצי יחלו עבודות הרחבת מרכז עזריאלי על השטח הצמוד של "ידיעות אחרונות", כך שבסופן יתווסף לקניון שטח מסחרי של 11 אלף מ"ר, בחלוקה ל-4 מפלסים. בקניון מקווים שתוספת השטח תאפשר להם להכניס מותגים חדשים שלא פועלים כיום בקניון, ולסייע לקניון בתחרות המתגברת.

- עד כמה הקניון עלול להיפגע מפתיחת המרכזים המסחריים הרבים בתל-אביב?

אורן: "צריך שהוא לא ייפגע. חסרים שטחי מסחר בעיר והרחבת הקניון תאפשר לנו להכניס אליו מותגים חדשים ולהגדיל שטח למותגים קיימים".

דירוג ב-2013: 3

בעלים: קבוצת עזריאלי

מנכ"ל: אופיר אורן

מספר עסקים: 200

שטח מסחרי: 32 אלף מ"ר

עוגנים: זארה, FOREVER 21 ,H&M, מנגו, סופר-פארם, שופרסל

דמי שכירות לעוגנים: כ-250 שקל למ"ר

דמי שכירות חנויות ודוכנים: 400-700 למ"ר

דמי ניהול: 78 שקל למ"ר

פדיון שנתי של חנויות הקניון: 920 מיליון שקל

4. קניון רמת-אביב: נדחק מתוך השלישייה

היהלום שבכתר בעלת השליטה במליסרון, ליאורה עופר, מאבד מעט מזוהרו אצל הקמעונאים, שדירגו את קניון רמת-אביב במקום הרביעי ודחקו אותו מהמקום השני בדירוג אשתקד.

מליסרון שוקדת כל העת לבדל את קניון רמת-אביב ולהכניס אליו מותגי יוקרה. המגמה הזאת לא מתאימה לכולם, וחלק מהרשתות הפועלות בקניון, ודווקא בעלות הפריסה הארצית הרחבה יותר, נשחקות במיוחד לאור דמי השכירות הגבוהים בקניון.

בשנה החולפת נכנסו לקניון המותג נייקי ובית קפה "גרנד קפה".

חברת מליסרון תרחיב בקרוב את החניה בקניון ב-300 מקומות נוספים, וזאת עם בניית מבנה חניה חדש שישתרע על 5 קומות. בחברה בוחנים גם אפשרות להוספת שטחי מסחר בקומת הגג של הקניון.

- כיצד הקניון יושפע לדעתך מהרחבת שטחי המסחר בתל-אביב, כדוגמת מתחם שרונה וקניון האופנה של גינדי?

מנכ"ל הקניון, דוד בן-משה: "מאחר שבתל-אביב יש לדעתי חוסר בשטחי מסחר, שטחי המסחר החדשים יתנו מענה לחוסר זה. קניון רמת-אביב מבודל מקניונים אחרים בתמהיל, בקהל ובתכנים שבתוך הקניון, לכן תהיה לכך השפעה, אבל אני מעריך שההשפעה לא תהיה גדולה".

דירוג ב-2013: 2

בעלים: מליסרון

מנכ"ל: דוד בן-משה

מספר עסקים: 140

שטח מסחרי: 17,800 מ"ר

עוגנים: לואי ויטון, זארה, נספרסו, ה.שטרן, קפה אלברט

דמי שכירות לעוגנים: 370-520 שקל למ"ר

דמי שכירות חנויות ודוכנים: 750-1,200 שקל למ"ר

דמי ניהול: 84 שקל

פדיון שנתי של העסקים בקניון: 1.2 מיליארד שקל

5. הקניון הגדול בפתח-תקווה: נכנס לחמישייה המובילה

הקניון הגדול בפתח-תקווה, בניהולו של ניר ברקן, מתחזק וסוגר את החמישייה הראשונה של הדירוג.

לא רק רק שהקניון הגדול הצליח לדחוק את קניון הזהב בראשון-לציון מהמקום החמישי, אלא שהפער שהוא פתח מולו בדירוג מאוד משמעותי, ונכון לעכשיו קשה לראות כיצד קניון הזהב יצליח לסגור בחזרה את הפער.

מעמדו החזק של הקניון בא לידי ביטוי גם בהערכת השווי שלו, שהגיעה בסוף 2013 ל-1.171 מיליארד שקל, ושיקפה זינוק של 12% בשווי בתוך שנתיים.

הקניון התחדש בשנה החולפת במספר עסקים, הכוללים בין היתר סניפים של The Children's Place ואיל מקיאג', ובקרוב ייחנכו מחדש אולמות הקולנוע של גלובוס מקס שעברו שיפוץ מסיבי.

בשנה החולפת יצאו מהקניון בנק דיסקונט, מיק מק, מיכל נגרין, סיגל דקל ומדינה מילאנו. בקרוב ייכנסו לקניון רולדין ורשת הנעליים צ'ארלס אנד קיט של קבוצת פוקס.

- מה האתגר הכי גדול של הקניון?

ברקן: "להמשיך ולחזק את מעמדו של הקניון הגדול כקניון מוביל בפתח-תקווה וסביבתה".

דירוג ב-2013: 6

בעלים: מליסרון

מנכ"ל: ניר ברקן

מספר עסקים: 197

שטח מסחרי: 31 אלף מ"ר

עוגנים: H&M, זארה, המשביר, גלובוס מקס, קסטרו

דמי שכירות לעוגנים: 120-150 שקל

דמי שכירות לחנויות: 200-600 שקל

דמי ניהול: 85 שקל למ"ר

פדיון שנתי בקניון: 760 מיליון שקל

6. קניון הזהב בראשון-לציון: משקיעים 50 מיליון שקל בשדרוג המתחם הישן בקניון

קניון הזהב, בניהולו של גיל גזית, לא מצליח לשמור על המעמד שהשיג בדירוג אשתקד לאחר שהוצב אז במקום החמישי בדירוג הקניונים המובילים.

קניון הזהב נדחק השנה למקום השישי ונאלץ להביט מלמטה על הקניון הגדול בפתח-תקווה, התופס את מקומו בחמישייה הראשונה ואף פותח מולו פער משמעותי במיוחד.

בשנה החולפת נבנתה בקניון קומת חניה שבה 450 מקומות לכלי רכב, עם גישה ישירה לקומה השנייה של הקניון. כמו כן, הקניון החל בשנה החולפת במהלך שדרוג ושיפוץ המתחם הישן, בהשקעה של 50 מיליון שקל, כשהשיפוץ צפוי להסתיים בעוד כשנה.

אלא שנכון לעכשיו השיפוץ הזה לא מסייע לאכלוס החלק הישן של הקניון, שבו שפע של חנויות ריקות, כאשר חלקן עומדות כך כבר תקופה ארוכה. בחלק מהמקרים מדובר בחנויות הנמצאות בבעלות פרטית.

גזית מעדיף לעצום את העיניים וטוען כי "אין חנויות ריקות. כולן מושכרות".

- אז למה הן לא מאוישות?

"בסוף השיפוץ, כל החנויות יהיו מאוישות. יש חוזים, או שהן במשא-ומתן. יהיו גם כמה חנויות עוגן".

דירוג ב-2013: 5

בעלים: מגדל, משה ויגאל גינדי ופרטיים

מנכ"ל: גיל גזית

מספר העסקים: 450

שטח מסחרי: 58 אלף מ"ר

עוגנים: זארה, אמריקן איגל, המשביר, אורנג'

דמי שכירות: לעוגנים - 195 שקל למ"ר; לחנויות - 220-650 שקל למ"ר; לדוכנים - 1,200-2,200 שקל למ"ר

דמי ניהול: 94 שקל למ"ר

פדיון שנתי של העסקים בקניון: 750 מיליון שקל (לא כולל חנויות פרטיות)

7-8. גרנד קניון חיפה: "ההחלטה להכניס את בתי הקולנוע היא שינוי בתפיסה"

הגרנד קניון בחיפה, בניהולו של ישראל סביון, חולק את המקום ה-7-8 בדירוג עם קניון רחובות, ומוכיח כי הוא הקניון החזק בעיר חיפה. שווי הקניון עמד בסוף שנת 2013 על 1.3 מיליארד שקל, וזאת אחרי קפיצה של 10% בשווי בתוך שנתיים.

בשנה החולפת התחדש הקניון במספר מותגים ובהם The Children's Place, Aerie (הלבשה תחתונה), Carter's, בובי בראון, איל מקיאג' ועוד.

לפני כעשור הוציא הקניון את בתי הקולנוע מתחומו וכעת הוא נערך לבנייה מחדש של בתי הקולנוע על-ידי חברת גלובוס מקס, ואלה יכללו 22 אולמות. בתי הקולנוע יחליפו את פארק השעשועים הגדול "לונה גרנד".

לדברי סביון, ה"לונה גרנד' הפך עם השנים לפחות אטרקטיבי. ההחלטה להכניס את בתי הקולנוע היא שינוי בתפיסה. לדעתי, הכנסת בתי הקולנוע תביא עוד טראפיק לקניון, ותקדם אותו לחמישיית הקניונים המובילים בישראל".

דירוג ב-2013: 7

בעלים: מליסרון

מנכ"ל: ישראל סביון

מספר עסקים: 227

שטח מסחרי: 54,275 מ"ר

עוגנים: אמריקן איגל, המשביר, זארה, H&M, גולף, קסטרו

דמי שכירות לעוגנים: 101 שקל למ"ר

דמי שכירות חנויות: כ-225 שקל למ"ר

דמי ניהול: 78 שקל

פדיון שנתי של העסקים בקניון: 940 מיליון שקל

7-8. קניון רחובות: צפוי לעבור שיפוץ והרחבה

קניון רחובות, בניהולו של יהודה אורן, חולק את המקום השביעי-שמיני בדירוג יחד עם הגרנד קניון חיפה.

בשנה האחרונה התחדש הקניון במספר מותגים נוספים כמו קסטרו קידס כחנות נפרדת, ג'ק קובה, VANS, Sweetgirlshop ועוד.

לדברי אורן, בשנה הקרובה, הקניון ישדרג וישפץ את הרחבה החיצונית, כך שתוכל לאכלס פאב שיהיה פעיל עד שעות הלילה שאליו תהיה לכניסה חיצונית מהקניון. בנוסף, חברת תיאטראות ישראל צפויה לסיים את פעילותה בקניון באמצע 2015 ובמקומה תיכנס חברת גלובוס, שתערוך שיפוץ והרחבה של בתי הקולנוע. מתחם נוסף שיזכה לשיפוץ ושדרוג הוא מתחם המזון המהיר.

לדברי אורן, "אנחנו מתעסקים כל הזמן בתמהיל הקניון, כי צריך תמיד להיות מעודכנים במותגים ובעסקים טרנדיים. בשנה הקרובה תיפתח חנות פרטית תחת המותג 'פוראבר יאנג' שפעיל כיום רק בקניון הגדול בפתח-תקווה ועובד מצוין. הפאב שיפתח ייתן עוד אופציה, במיוחד למבקרים בבתי הקולנוע ובכלל, לבילוי מעבר לשעות הפעילות".

דירוג ב-2013: 8

בעלים: מליסרון

מנכ"ל: יהודה אורן

מספר עסקים: 200

שטח מסחרי: 33 אלף מ"ר

עוגנים: זארה, קסטרו, גולף, פוקס, H&M

דמי שכירות לעוגנים: 100-150 שקל למ"ר

דמי שכירות לחנויות ודוכנים: 250-590 שקל למ"ר

דמי ניהול: 82 שקל למ"ר

פדיון שנתי של העסקים בקניון: כ-700 מיליון שקל

9. קניון שבעת הכוכבים בהרצליה: "הקניון ממותג עבור משפחות וילדים"

אחרי ההיחלשות שרשם בדירוגים קודמים, קניון שבעת הכוכבים מייצב את מעמדו במקום התשיעי בדירוג, שאותו חלק אשתקד עם קניון מול הים.

שווי הקניון, בניהולו של איתי קפלן, עלה בשנתיים האחרונות ב-20% לשווי של 915 מיליון שקל, גם הודות להרחבה שהסתיימה בקניון ב-2012.

בשנה החולפת נכנסו מספר עסקים חדשים לקניון, ובעיקר מותגי ילדים כמו דה צ'ילדרנס פלייס, Carter's, נעלי פבלוסקי ואופנת הילדים מיננה.

לדברי קפלן, "פדיונות העסקים שמרו על יציבות. הקניון ממשיך לפעול בצורה טובה וממותג כקניון של משפחות וילדים".

דירוג ב-2013: 9-10

בעלים: הכשרת היישוב

מנכ"ל: איתי קפלן

מספר עסקים: 151

שטח מסחרי: 21,550 מ"ר

עוגנים: H&M, אמריקן איגל והום סנטר

דמי שכירות לעוגנים: 140 שקל למ"ר

דמי שכירות לחנויות: 300-600 שקל למ"ר

דמי ניהול: 88 שקל

פדיון העסקים בקניון: 700 מיליון שקל

10. קניון מול הים באילת: "עודף שטחי המסחר בעיר ייצור בעתיד בעיות"

קניון מול הים באילת, בניהולו של ישראל בטיטו, חותם את העשירייה הראשונה בדירוג.הקניון, שנהנה בעבר מסוג של בלעדיות, מתמודד בשנים האחרונות עם ריבוי שטחי המסחר בעיר. לדברי מנכ"ל הקניון, ישראל בטיטו, "יש תחרות באילת כמו שיש בכל מקום בארץ. עודף שטחי המסחר, כפי שכולם מבינים, ייצור בעתיד בעיות לא קטנות, הן למרכזי הקניות החדשים ולמרכזים הקיימים, והן לרשתות שפותחות סניפים מעבר למה שצריך ברמת כוח הקנייה שנמצא בכל אזור. אנחנו מקווים שהמגמה הזאת תיפסק כדי שכולם יוכלו להמשיך לייצר את מה שהם מייצרים היום".

מבצע "צוק איתן" בקיץ האחרון השפיע על כל המסחר בעיר אילת וכעת מושפעת העיר גם מהמשבר הכלכלי ברוסיה. לדברי בטיטו, "העיר הושפעה מגל הביטולים של תיירי החוץ לאור 'צוק איתן', וכעת גם מהמצב הביטחוני הכללי ומהמשבר ברוסיה, שהתיירים ממנה מהווים אחוז נכבד מתיירות החוץ המגיעה לאילת. אנחנו עדים לנתונים על הירידה במספר התיירים הנכנסים לישראל. זה ישפיע על החודשים ינואר-פברואר בעיר. עיריית אילת ומספר גורמים עסקיים פועלים כדי להעלות קמפיין לחורף הקרוב לעידוד התיירות בקרב הקהל הישראלי. לשמחתנו, הצלחנו לעשות זאת בארבעת החודשים האחרונים. אנחנו מקווים שאחרי שתורכב ממשלה ומשרד התיירות יקצה תקציבים לשיווק העיר, נתחיל לראות בעיר תיירים מכל העולם".

דירוג ב-2013: 9-10

בעלים: אופק רכסים (50%), חברת פנטאו והפניקס (50%)

מנכ"ל: ישראל בטיטו

מספר עסקים: 110

שטח מסחרי: 11 אלף מ"ר

עוגנים: זארה, מנגו

דמי שכירות: 60-120 דולר

דמי ניהול: 90 שקל למ"ר

פדיון שנתי של העסקים בקניון: 560 מיליון שקל (לפני מע"מ)

11. קניון איילון ברמת-גן: חונך בעוד כחודשיים קומה שנייה

קניון איילון, בניהולה של רינה טל, שומר על מקומו ה-11 בדירוג. בחודש מארס הקרוב עתיד הקניון לחנוך את הקומה השנייה החדשה, שתוסיף לו 8,500 מ"ר ותביא אותו לשטח מסחרי כולל של 30 אלף מ"ר.

חנוכת הקומה השנייה תאפשר הן כניסה של מותגים נוספים לקניון והן את הרחבת רצפת המכירה של מותגים קיימים. כך ייכנסו לקניון זארה, H&M, Forever21, אמריקן איגל, אלדו, אדידס, דה צ'ילדרנס פלייס, צ'ארלס אנד קיט, ברשקה וכן מותג האופנה הספרדי דזיגוואל, שיחנוך בקניון חנות ראשונה בישראל. המותגים רנואר, קסטרו, פוקס, פוקס הום וקדס קידס יעברו לפעול בקומה העליונה ויגדילו את רצפת המכירה שלהם.

מעבר זה תתאפשר גם כניסה של מותגים חדשים לקומה הראשונה, ובהם מותג ההלבשה התחתונה הצרפתי Etam.

לדברי טל, "הייחוד של הקומה השנייה היא בוויטרינות שיינשאו לגובה של 7 מטרים, דבר שלא קיים היום בישראל. השילוב המנצח יהיה השילוב של התמהיל בקניון. עם חנוכת הקומה השנייה, הקניון יוכל להציע כמעט את כל המותגים הפועלים בישראל".

דירוג ב-2013: 11

בעלים: קבוצת עזריאלי

מנכ"ל: רינה טל

מספר עסקים: 144

שטח מסחרי: 23 אלף מ"ר

דמי שכירות לעוגנים: 110-320 שקל למ"ר

דמי שכירות לחנויות ודוכנים: 420-650 למ"ר

דמי ניהול: 67 שקל למ"ר

פדיון שנתי של העסקים בקניון: 630 מיליון שקל

12. קניון דיזנגוף סנטר בתל-אביב: שנה של שינוי בעלות והנהלה

אחרי שאשתקד חלק דיזנגוף סנטר את המקום ה-12 בדירוג עם קניון ביג פאשן נצרת, השנה הוא מצליח לחזק מעט את מעמדו וחותם את הדירוג.

השנה החולפת עמדה בסימן שינוי הבעלות בקניון. חברת אדרי-אל, שהחזיקה ב-30% מהשטח המסחרי בקניון, מכרה את אחזקתה לקבוצת פאפו (משפחת ריקי כהן והאחים נקש) תמורת 304 מיליון שקל. גם בניהול הקניון נערכו שינויים, כשרונן סלטון סיים את תפקידו כמנכ"ל ובמקומו נכנס לתפקיד חיים רפטוב. לדברי רפטוב, "מבצע 'צוק איתן' השפיע על הקניון כמו שהשפיע על כל המשק. מנגד, יש התייצבות בשכירות וביקושים לשטחים בקניון שאנחנו מתקשים לספק. אנחנו מפנים משאבים להגברת פעילות האוכל בקניון ופתחנו שוק איכרים הפועל בסופי שבוע, ונשקיע מיליון שקל בשדרוג 'שוק האוכל'".

- כיצד הקניון יושפע מהרחבת שטחי המסחר בתל-אביב?

רפטוב: "ההשפעה לא תהיה מיידית. שרונה פונה יותר לפלח השוק המשפחתי ולתחום האוכל ולא פונה לתל-אביבים, שהם קהל היעד שלנו. אנחנו נצטרך להתארגן לקראת פתיחת קניון האופנה של גינדי, אם כי אנחנו מבודלים, ואני מניח שהוא ייתן פייט יותר גדול לעזריאלי".

דירוג ב-2013: 12

בעלים: אלון ודן פילץ, פלאטו שרון, קבוצת המשקיעים פאפו ופרטיים

מנכ"ל: חיים רפטוב

מספר עסקים: כ-350

שטח מסחרי: 40 אלף מ"ר

עוגנים: זארה, קסטרו, איי דיגיטל

דמי שכירות לעוגנים: 100-200 שקל למ"ר

דמי שכירות לחנויות ודוכנים: 80-700 שקל למ"ר

דמי ניהול: 63 שקל למ"ר

פדיון שנתי של העסקים בקניון: לא ידוע

כך בוצע הדירוג

דירוג הקניונים של "גלובס" מתבסס על משאל שנערך בקרב 40 קמעונאים, המייצגים יחד מספר כפול כמעט של רשתות קמעונאיות מתחומים שונים הפועלות בקניונים בישראל. אין מדובר בדירוג המתבסס רק על פדיונות הקניונים.

הנשאלים נתבקשו לדרג את עשרת הקניונים המובילים בישראל, בהתייחס לפרמטרים כמו פדיון למ"ר, דמי שכירות, תנועת אנשים בקניון, ניהול וכן פרמטרים נוספים המגדירים לדעתם קניון מוביל.

לאחר קבלת הנתונים ניתן לכל קניון משקל המשקף את מקומו בדירוג."גלובס" שיקלל את הנתונים, שיצרו את רשימת 12 הקניונים המובילים בישראל לשנת 2014.

בדירוג השתתפו קבוצות הרשתות והרשתות הקמעונאיות הבאות: קבוצת פוקס (פוקס, ללין, אמריקן איגל, פוקס הום, Aerie, סאקס, בילבונג, The Children's Place); קסטרו; קבוצת גולף (גולף, גולף אנד קו, בלו בירד, פולגת, אינטימה, מקס מורטי); קבוצת המשביר (המשביר לצרכן, ניו-פארם); קרייזי ליין; קבוצת רנואר (רנואר, TWENTY FOR SEVEN); קבוצת הוניגמן (הוניגמן, TNT); בריל (גלי, סולוג, לי קופר, ניין ווסט, איזי ספיריט ואן קליין); מנגו; אפרודיטה; ZIP; גולברי; קבוצת הודיס (הודיס, טופ טן, קרולינה למקה); S.WEAR; סליו; עונות; קדס קידס; דפנה לוינסון; סבנטין; קרוקס; אלדו וספרינג; סבון של פעם; ג.ר.א.ס; רויאלטי; מגנוליה; אופטיקנה; דלתא; קרביץ; אדידס; צומת ספרים; סופר-פארם; מקדונלד'ס; ארומה ישראל; קפה קפה; קפה גרג; קפה ג'ו; ו-BAR:RE.

דירוג הקניונים
 דירוג הקניונים