לין: העלאת שכר המינימום בלי הקלות לעסקים - מהלך הרסני

נשיא איגוד לשכות המסחר: "עשרות אלפי עסקים ייסגרו כי לא יצליחו לשאת בעלויות השכר. אין להעלות את שכר המינימום בלי ליצור תנאים נלווים שיקלו עליהם"

אוריאל לין / צילום: איל יצהר
אוריאל לין / צילום: איל יצהר

נשיא איגוד לשכות המסחר בתל אביב, אוריאל לין, ביקר היום (ב') בחריפות את ההסכם שהושג אמש בין יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן לבין משרד האוצר להעלאת שכר המינימום ל-5,000 שקל גם לעובדי המגזר הציבורי.

לדברי לין, ההסכם עלול להוביל לסגירה של עשרות אלפי עסקים ברחבי הארץ מאחר שבעלי עסקים קטנים לא יצליחו לשאת בעלויות השכר לעובדים. "אם לא ייעשו מהלכים משמעותיים שיקלו על בעלי העסקים האלה - הם לא ישרדו. יש להוזיל משמעותית את מחירי החשמל, להקפיא את העלאות הארנונה ולהנהיג גמישות במדידת שעות עבודה נוספות של עובדים. במהלך הזה יש התנהגות פזיזה וחפוזה באמצעות חקיקת בזק שתגרום להרס של עשרות אלפי בתי עסק בישראל", אמר לין.

במכתב ששיגרו לין ויו"ר ועדת העבודה באיגוד לשכות המסחר, האלוף (במיל') אורן שחור, לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשר הכלכלה, נפתלי בנט, ליו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג ולראשי משרד האוצר, הזהירו כי "אנחנו נמצאים במגמה של היחלשות העסקים. אנו תומכים בהעלאת שכר המינימום בצורה מדורגת ומתונה, והיינו ארגון המעסיקים הראשון שתמך בכך פומבית. אולם, אין להעלות את שכר המינימום בלי ליצור תנאים נלווים שיאפשרו למגזר העסקי לספוג את העלות הכרוכה בכך".

במסגרת ההסכם שהושג אמש בין יו"ר ההסתדרות למנכ"לית משרד האוצר, יעל אנדורן, הממונה על התקציבים, אמיר לוי והממונה על השכר, קובי אמסלם, מצטרפת המדינה להסכם שנחתם לפני כחודש בין ההסתדרות לבין הארגונים העסקיים. ההסכם נחתם יממה לאחר שראש הממשלה פיטר מתפקידו את שר האוצר יאיר לפיד ובכך נעצר המו"מ שקיימו ראשי האוצר עם ההסתדרות ויו"ר נשיאות הארגונים העסקיים, צביקה אורן.

במסגרת ההסכם, שנחתם בלי המדינה, שכר המינימום יעלה עד חודש ינואר 2017 ל-5,000 שקל בשלוש פעימות. הפעימה הראשונה תהיה בחודש אפריל הקרוב. במסגרת ההסכם בין ההסתדרות לבין האוצר, כ-100 אלף עובדים במגזר הציבורי שמשתכרים שכר מינימום, אך בפועל שכרם גבוה יותר לאחר קבלת תוספות, הוחרגו ממנו. על פי הערכות, העלות של ההסכם למשלם המסים היא כ-1.3 מיליארד שקל. במשרד האוצר סירבו להיעתר לדרישה לשינוי המנגנון האוטומטי לקביעת שכר המינימום ל-52% מהשכר הממוצע במשק עד לשנת 2018, וחרף ההסכמה להעלאתו עד ינואר 2017 בשלוש פעימות - הוא ימשיך לעמוד על 47.5% מהשכר הממוצע.

ההסכמות שהושגו אמש יועברו לאישור היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין, ועל פי הערכות, עם אישורו, ההסכם יועבר לוועדת הסכמות של הכנסת, שם הוא צפוי לעבור בתמיכת כל הסיעות - זאת בעיצומה של תקופת בחירות.

יו"ר ההסתדרות ניסנקורן בירך אמש על ההסכם עם ראשי משרד האוצר ואמר כי "ההסכם מהווה בשורה חשובה ל-700 אלף משפחות בישראל. ההסתדרות תמשיך ותפעל לצמצום הפערים בחברה הישראלית".