סדר חדש בשוק הטלוויזיה?

אסור להזדרז ולשפוט את המהלך של סלקום כבר עכשיו

מי שיזדרז לשפוט את המהלך של סלקום עם כניסתה לטלוויזיה, לטוב או לרע - יעשה טעות. הבנה של מהלך אסטרטגי חשוב ועמוק עבור חברת תקשורת מצריך פרספקטיבה וזמן. סלקום הלכה היום (ב') על מהלך אמיץ ומאתגר, והיא זוכה בצדק לקרדיט רב על כך. אך למרות הביקורות החיוביות, צריך לזכור כמה דברים בנוגע לטלוויזיה של סלקום.

ראשית, המחיר: 99 שקל עבור שירות טלוויזיה זו הצעה מאוד אטרקטיבית. למעשה, מדובר בספריית VOD בתוספת ערוצי עידן פלוס, שפתוחים ממילא לציבור באותו המחיר. כל ממיר נוסף עולה כסף, וברוב הבתים יש יותר משני ממירים, כך שבפועל המחיר יעמוד על 160 שקל לפחות (כל ממיר נוסף מעבר לממיר הראשון עולה 30 שקל).

לכך מתווספת שאלת מהירות החיבור לאינטרנט. סלקום מציינת כי הלקוח צריך מינימום של 10 מגה בייט. מה קורה עם ממירים נוספים? האם המהירות תצטרך לגדול בהתאם? אם כן, יש לכך עלות.

דבר נוסף בקשר למחיר: סביר להניח כי סלקום יכולה להציע את המחיר הנמוך שהיא מציעה היום בגלל שהיא פטורה מחובות רגולטוריות, כמו הפקות מקור, חובות רכש וכו'. ביום שהרגולציה תחייב אותה ולו בחלק מההשקעות, יש סיכוי סביר שהמחיר לא יישאר ברמתו הנוכחית.

שנית, שאלת התוכן: אין ספק כי סלקום התאמצה מאוד להראות שיש לה עושר ומגוון תכנים כמו להוט ול-yes. זה מאוד קריטי לסלקום, כי ברור שאין לה את אותו עושר תוכני, ולכן היא עשתה מאמץ עילאי להראות שהיא במשחק, ובצדק.

עם זאת, השאלה היא לא רק איזה תוכן החברה העלתה עכשיו - אלא מה היא תעלה בעתיד. תוכן בלעדי יוצא דופן אין לה, והשאלה היא האם סלקום תנסה להילחם עבור תוכן בלעדי, שכן יש לכך השלכות שעוברות דרך הוצאות מאוד גדולות.

החיבור עם הסלולר: סלקום הציבה יעד גבוה לעצמה ולשוק כולו. האם סלולר וטלוויזיה הם מוצרים משלימים? והאם נכונה התפיסה של סלקום, שלפיה ככל שתציע יותר מוצרים ללקוח, כך תצטמצם הנטישה?

צריך לזכור כי העסק המרכזי של סלקום הוא סלולר, ולא טלוויזיה, ולכן בחירה של החברה להמשיך ולהקיז דם בסלולר ולהשקיע את מירב המאמצים בטלוויזיה עלולה לגרום לאובדן מיקוד, וזה הכי מסוכן. שאלה מסקרנת נוספת היא האם יהיה ביקוש לחבילת טלוויזיה פלוס 3 קווי סלולר ב-198 שקל, כלומר לחבילה סלולרית ב-33 שקל?

העתיד ומבנה השוק: סלקום עושה מהלך גדול וחשוב של הפיכתה לחברת תקשורת כוללת. הטלוויזיה מאפשרת לה להגדיר את עצמה כקבוצת תקשורת. זה מעניק לה יתרון על פרטנר, שלא נתפסת כקבוצה וכרגע מעכבת את השקת הטלוויזיה שלה.

האם זה יתורגם להכנסות ולרווחיות? האם הטלוויזיה של סלקום תהיה שובר-שיוויון בשוק שנמצא במגמת ירידה? ימים יגידו.

שאלה לא פחות חשובה היא מה פוטנציאל הנזק להוט ול-yes. כלומר, גם אם סלקום לא תרוויח מהטלוויזיה, עצם הכניסה שלה לשוק מייצרת לחץ על הוט ו-yes להוריד מחירים, והשאלה האם סלקום תביא אותם לכך. אם כן, הוט ו-yes יהיו בבעיה, אבל מנגד, אנחנו הצרכנים - נרוויח.