מהלך מיחזור המשכנתאות לזכאים מהמדינה יוצא לדרך

מנכ"ל משרד הבינוי: "פראייר מי שלא ינצל את ההזדמנות וימחזר את המשכנתא. אין כאן עמלת פירעון מוקדם, והריבית היא בוודאות נמוכה יותר"

כסף-חסכון-השקעה-משכנתא-נדלן / צילום: שאטרסטוק
כסף-חסכון-השקעה-משכנתא-נדלן / צילום: שאטרסטוק

משרד הבינוי ובנק ישראל הודיעו היום (ג') על מהלך משותף שמטרתו לעודד מיחזור בבנקים של הלוואות משכנתה לזכאים שהתקבלו מהמדינה. המטרה במהלך היא להפחית את תשלומי הריבית לאותם לווים. הריבית בהלוואות אלה עומדת כיום על 4% צמוד למדד. במסגרת המהלך יקבלו הלווים מהבנקים ריבית בגובה ריבית המשכנתאות הממוצעת, העומדת על 2.2-2.9% (תלוי במשך ההלוואה). "פראייר מי שלא ינצל את ההזדמנות וימחזר את המשכנתא. אין כאן עמלת פירעון מוקדם, והריבית היא בוודאות נמוכה יותר", אמר מנכ"ל משרד הבינוי שלמה בן אליהו בשיחת שקיים במשותף עם המפקח על הבנקים דודו זקן.

הלוואות המשכנתה לזכאים הן הלוואות שהעמידה המדינה לרוכשי דירה ראשונה בעיקר לעשירונים הנמוכים יותר באוכלוסייה. סך ההלוואות עומד נכון לסוף יוני על כ-18 מיליארד שקל, שניתנו ל-126 אלף משפחות, קרי גודלה של כל הלוואה עומד בממוצע על 143 אלף שקל.

הלוואות אלו ניתנו בריבית קבועה של 4% צמודה למדד, אלא שבשנים האחרונות ירדה באופן משמעותי ריבית בנק ישראל עד לרמתה הנוכחית של 0.25%, מה שהביא גם לירידה בריבית הניתנת במשכנתאות. התוצאה הייתה שדווקא אוכלוסיות חלשות יחסית, שאמורות לקבל הלוואה בסיוע המדינה, מצאו עצמן עם הלוואות בריבית גבוהה יותר מריבית השוק. את העיוות הזה מנסים כעת בבנק ישראל ומשרד הבינוי לתקן באמצעות מהלך לעידוד מיחזור ההלוואות. בבנק ישראל מעריכים כי על אף שהמיחזור משתלם לכולם, רק כמחציתם יצטרפו אליו, והוא ישחרר מהמדינה כ-9 מיליארד שקל שייפרעו לה, ויילקחו כהלוואה בבנקים. "סך החיסכון ללווים צפוי להגיע ל-250 מיליון שקל, שהציבור רק צריך להושיט יד ולקחת אותו", אמר זקן.

לצורך ביצוע המהלך ניתנה הסכמתם של כל הבנקים למעט בנק ירושלים, שמסר היום בתגובה כי הבנק בוחן את הצטרפותו, ומשיקולים פנימיים שונים עדיין לא החליט.

מהלך מיחזור המשכנתאות לזכאים נעשה בשיתוף פעולה בין משרד הבינוי לבנק ישראל, וככל הנראה שיתוף הפעולה צפוי להתרחב לנושאים נוספים הקשורים לדיור. כך לדוגמה, מה שעוד בוחנים בבנק ישראל ובמשרד הבינוי הוא לקדם את השימוש במכשיר הנקרא משכנתה הפוכה, מכשיר בו למעשה בעל נכס (לרוב מבוגר) משעבד אותו ומקבל תמורתו תשלום חודשי.