המעסיקים וההסתדרות סיכמו: הקלות על שעות עבודה בלילה

יו"ר נשיאות הארגונים העסקיים, צביקה אורן, ויו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, סיכמו על הקלות בהעסקת עובדים בשעות הלילה ובשעות נוספות

צביקה אורן / צילום: איל יצהר
צביקה אורן / צילום: איל יצהר

יו"ר נשיאות הארגונים העסקיים, צביקה אורן, ויו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, סיכמו הערב (ג') על הקלות בהעסקת עובדים בשעות הלילה ובשעות נוספות. על-פי הסיכום, מעסיקים יוכלו להעסיק עובדים בשעות הלילה בהיקף של שבוע אחד מתוך שבועיים. כיום מותר למעסיקים להעסיק עובדים בשעות הלילה רק שבוע אחד מתוך שלושה.

אורן וניסנקורן סיכמו גם על הקלות בשעות העבודה הנוספות בשבוע: מעסיקים יוכלו להעסיק עובדים 18 שעות נוספות שבועיות, במקום 15 שעות נוספות שבועיות כיום. זאת, במגבלה של עד 60 שעות עבודה נוספות בחודש.

ההקלות סוכמו במסגרת עבודה של צוות משותף להסתדרות ולארגונים העסקיים שבחן מהלכים שבכוחם לשפר את הסביבה העסקית ולאפשר את העלאת פריון העבודה. לדברי אורן, סיכום זה מבטא את שיתוף הפעולה בין המעסיקים להסתדרות למען העלאת פריון העבודה וגם מתוך ראיית טובת ורווחת העובדים.

באחרונה חתמו אורן וניסנקורן על הסכם להעלאת שכר המינימום ל 5,000 שקל במגזר הפרטי, וזאת ב-3 פעימות עד חודש ינואר 2017. הפעימה הראשונה, צפויה לחודש אפריל 2015. בימים האחרונים הצטרף גם משרד האוצר להסכם זה, והוא יחיל את העלאת שכר המינימום ל 5,000 שקל על-פי אותן פעימות - גם במגזר הציבורי למעט בקרב עובדים שבשל עיוותים, נחשבים למקבלי שכר מינימום. מדובר בכ-100 אלף עובדים. שכר המינימום עומד כיום על כ-4,300 שקל.

אורן, המכהן גם כנשיא התאחדות התעשיינים היה חשוף בשבועות האחרונים לביקורת חריפה מצד תעשיינים ובכירים בארגונים העסקיים על רקע ההסכם עם ההסתדרות. הביקורת נגדו התמקדה בכך שאורן נעתר לתביעות ההסתדרות והסכים להעלאת שכר המינימום- מבלי שהשיג עבור התעשיינים הישגים משמעותיים המקלים את הסביבה העסקית שבהם הם פועלים.

לדברי אורן "מדובר בהחלטות ביניים, שיקלו על בעיקר על תעשיינים להעסיק עובדים בעיקר בימי שישי ויש בהן גם כדי להקל על מגזר גדול מאד של עובדים שרוצים לעבוד ולהרוויח יותר- אך מחמת החוק הדבר נאסר שכן חוק שעות עבודה ומנוחה חושף את העובר עליו לדין פלילי". עם זאת, אורן התקשה להעריך הערב כיצד ניתן יהיה להחיל את ההסכם- באמצעות תיקון חקיקה או באמצעות הסכם קיבוצי: "הנושא עדיין בבחינה. עד עכשיו לא היה טעם לפשוט את עורו של הדב- טרם צדנו אותו".