רמי שביט מוכר את ניו-פארם ליאיר פיליפ ב-165 מיליון שקל

כפי שנחשף ב"גלובס", פיליפ עמד בראש הקבוצה שרכשה לאחרונה גם את רשת הסופרמרקטים קוסט 365 מידי המשביר שבבעלות רמי שביט ■ זוהי הפעם השישית שרשת ניו-פארם מחליפה ידיים מאז הקמתה

סניף ניו-פארם ניו פארם / צילום: סיון פרג'
סניף ניו-פארם ניו פארם / צילום: סיון פרג'

אחרי כמה חודשים במהלכם ניסה רמי שביט לעניין מספר משקיעים ברכישת רשת הדראגסטורים ניו-פארם, בה הוא מחזיק באמצעות המשביר לצרכן, עדכנה הבוקר (ד') קבוצת הקמעונאות שבשליטתו כי חתמה על הסכם למכירת הרשת תמורת כ-165 מיליון שקל. אם תושלם העסקה, מדובר בפעם השישית שבה מחליפה ניו-פארם ידיים.

הרוכש המיועד הוא איש העסקים יאיר פיליפ, שבאחרונה נחשף ב"גלובס" כי סיכם על רכישת רשת הסופרמרקטים הכושלת של המשביר - קוסט 365. ‏

את העסקה מבצע פיליפ באמצעות חברת "קראוד מי" יחד עם דב צימברג, שהיה גם הוא חלק מקבוצת הרוכשים של קוסט 365.

כמו בעסקה הקודמת, שהושלמה בחודש שעבר, גם את רכישתה של ניו-פארם מבצע פיליפ ללא בדיקת נאותות, ולפי ההודעה "על בסיס מצגים אשר ניתנו על-ידי המשביר במסגרת ההסכם".

פיליפ, ככל הידוע, הוא יזם בתחום הנפט ושותף עסקי לשעבר של משפחת גרמזיאן - משפחה יהודית-קנדית שהונה נאמד במיליארדי דולרים.

השלמת העסקה - הכפופה לכמה תנאים ובהם אישור הממונה על ההגבלים העסקיים, הבנקים המממנים ועוד - צפויה תוך חודשיים.

‏בסך-הכול במסגרת העסקה תקבל המשביר לידיה 72 מיליון שקל. יתרת התמורה בסך 93 מיליון שקל תשולם בדרך של העברת התחייבויות של המשביר בגין ניו-פארם לידי הרוכשים - מהן 28 מיליון שקל הלוואה מבנק מרכנתיל דיסקונט אותה נטלה המשביר בפברואר האחרון כדי לרכוש את מניות המיעוט בניו-פארם (32%) מכונס הנכסים של קבוצת ישאל שקרסה. ‏

‏כחלק מההסכם העביר פיליפ 16.5 מיליון שקל לחשבון נאמנות כבטוחה, ובמועד השלמת העסקה יעביר סכום של 72 מיליון שקל למשביר.

‏לפיליפ עומדת אופציה לדחות תשלום של עד 22 מיליון שקל מהתמורה למשביר, כך שבמועד השלמת העסקה יוכל לשלם לה 50 מיליון שקל, ואת היתרה ב-36 תשלומים חודשיים (של כ-611 אלף שקל כל אחד) שישולמו החל מיולי 2015, בריבית שנתית של 6.5%, צמוד למדד.

‏במשביר ציינו כי תנאי נוסף שנדרש להתקיים עד למועד השלמת העסקה הוא כי "הצדדים יחתמו על הסכם שיתוף-פעולה חדש בתחום מועדון הלקוחות", וכחלק ממנו תשתתף הרוכשת במשך לפחות 10 שנים בתכנית ‏Cash 365‎‏, המעניק הטבות לחברי מועדון 365 של המשביר.

‏המכירה הנוכחית שמקדמת המשביר מצטרפת לכמה מהלכים נוספים שבהם נוקט שביט בתקופה האחרונה במטרה לשפר את מצבה הפיננסי של קבוצת המשביר. הקבוצה מפעילה כיום את רשת בתי הכלבו הנושאת את שמה, את מועדון 365 ומציעה חבילות תיור ונופש באמצעות חברת קשרי תעופה. החברה נסחרת בבורסה בשווי של כ-440 מיליון שקל, אחרי ירידה שנתית של 12% שרשמה מנייתה.

‏בין היתר חתמה המשביר בשבוע שעבר על מזכר הבנות למכירת 50% מהחברה-הבת מועדון 365 פיננסים תמורת 12 מיליון שקל לרשת המזון יינות ביתן. ‏בחודש שעבר הושלמה העסקה למכירת רשת הסופרמרקטים קוסט 365 לקבוצת משקיעים בראשות יאיר פיליפ ומנכ"ל הרשת ניסים חסאן, שנתיים בלבד לאחר הקמתה ולאחר שגרמה למשביר הפסד מצטבר של כ-35 מיליון שקל.

מוקדם יותר השנה הקצתה המשביר כ-13% מהונה לחברת הכשרה ביטוח שבבעלות אלי אלעזרא תמורת הזרמה של כמה עשרות מיליוני שקלים, וב-2013 מכרה את חברת הארוחות העסקיות סיבוס בעסקה שסידרה לה רווח הון של עשרות מיליוני שקלים.

‏בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה הציגה המשביר הפסד של 19 מיליון שקל, לעומת רווח של 73 מיליון שקל ב-2013 כולה (שחלק ניכר ממנו מיוחס למכירת סיבוס). הכנסות המשביר לשלושת הרבעונים הראשונים של השנה ירדו ב-3.4% ל-1.8 מיליארד שקל. ‏

למשביר יש שתי סדרות אג"ח, בהיקף של כ-120 מיליון שקל, הנסחרות בתשואות של כ-9%.

במשביר הסבירו היום כי מכירת רשת ניו-פארם "מקדמת את החברה צעד נוסף באסטרטגיה החדשה שלה למיקוד עסקי בכל אחת מהחברות-הבנות והתמקדות ב-3 זרועות עיקריות". אלה כוללות פעילות קמעונאית בבתי הכלבו של המשביר, פעילות מועדון הלקוחות והעולם הפיננסי (365 פיננסים) ופעילות 365 טכנולוגיות בעולם ההסעדה וההטבות לעובדים בחו"ל.

‏עוד הוסיפו במשביר כי החל מ-2015 "תפעל החברה, בשיתוף עם החברות-הבנות, לביצוע התאמות בכוח-האדם, לרבות במטה ובהנהלה, על מנת להגשים את האסטרטגיה והמיקוד העסקי", וכן כדי "להוביל את החברה ואת החברות-הבנות לגמישות ניהולית ותפעולית, וכן תפעל למימוש החזקתה בחברת-הבת קשרי תעופה, כפי שכבר דווח בעבר".

במשביר מעריכים כי מימוש האסטרטגיה החדשה וכחלק ממנה השלמת מכירתה של ניו-פארם "תוביל להשאת ערך עתידי אמיתי לחברה ולבעלי מניותיה ותחזק את איתנותה הפיננסית".

מאז נוסדה עברה הבעלות בניו-פארם 6 פעמים ‏

‏‏1992: קונצרן כלל וזאב גורה‏

‏1997: חבס השקעות ‏

‏2000: קואופ צפון-היפרשוק

‏2001: משפחת בורוביץ'‏

‏2005: ישאל (רוני אלרואי‏)‏

‏2007: המשביר לצרכן ‏

‏2015: יאיר פיליפ ‏