הממשלה "שוקלת" למכור דירות בגוש דן ב-650 אלף שקל

מנכ"ל משרד השיכון הציג את "תוכנית המגירה" היום בכנס של מרכז הבנייה, אם כי ראוי לציין שהתוכנית קיימת כבר זמן רב ולא קודמה

שלמה בן אליהו / צילום: תמר מצפי
שלמה בן אליהו / צילום: תמר מצפי

ריח עז של בחירות באוויר: מנכ"ל משרד הבינוי, שלמה בן אליהו, הציג היום (ד') בפני בכירי ענף הבנייה מה שמוגדר כ"תוכנית מגירה" של משרד הבינוי לממשלה הבאה, במסגרתה המדינה תבנה בבנייה תקציבית דירות בגוש דן במחיר של 650-700 אלף שקל. התוכנית הוצגה היום בכנס סיכום שנה שערך מרכז הבנייה הישראלי בכפר המכבייה.

בהודעה לתקשורת של מרכז הבנייה הישראלי נכתב כי "בן אליהו ציין כי במידה והממשלה הבאה לא תרחיב את תוכנית מחיר מטרה לפריפריה (לאזורים בהם מחיר הקרקע נמוך מ-60 אלף שקל ליח"ד), משרד הבינוי הציג השבוע למשרד ראש הממשלה תוכנית שבה המדינה עצמה תייצר במעגלים השני והשלישי סביב אזור המרכז דירות שמחיריהם ינועו סביב 650-700 אלף שקל".

בהודעה לתקשורת נכתב עוד כי "על פי התוכנית, באזורים בהם מחיר הקרקע והפיתוח עומד על כ-200 אלף שקל, המדינה תיקח הלוואות בערבות מדינה מהבנקים לרכישת הקרקע והבנייה, כאשר את הבנייה תבצענה חברות ממשלתיות באמצעות קבלני משנה. על פי חישוב של כ-4,000 שקל למ"ר עלות בנייה (במפרט סביר וללא חניה תת-קרקעית) עלות הבנייה לדירת 90 מ"ר תגיע לכ-360 אלף שקל כאשר המע"מ יהיה רק על רכיב הבנייה, וכך אם לוקחים בחשבון גם עלויות מימון ניתן יהיה למכור את הדירות במחיר סביב 650-700 אלף שקל".

בן אליהו אף הגדיל לעשות ואמר כי התוכנית תתבצע בהדרגה באזורים בהן המדינה כבר שיווקה קרקעות במחיר מלא לקבלנים על מנת שלא לפגוע בקבלנים.

מדובר, אם כן, בתוכנית לבנייה תקציבית שעלתה על הפרק כבר בעבר ועד כה לא יושמה. בן אליהו לא ציין היום מה ההיקף הכספי של התוכנית, כלומר כמה כסף יצטרך משרד האוצר להקצות מהתקציב כדי שהמדינה תבנה ותמכור דירות בזול.

כאן המקום לציין כי אותה מצגת על "תוכנית המגירה" מוכנה כבר חודשים רבים ומשום מה התוכנית לא התקדמה כלל עד כה, ודווקא כעת, בתקופת הבחירות, החליטו במשרד הבינוי להוציא אותה לאור ולהציג חלק ממנה לציבור.

יש לציין גם שאת ההצעה ליזום בנייה תקציבית העלה בממשלת נתניהו היוצאת השר לשעבר עמיר פרץ, שקרא לבנות 100 אלף דירות בבנייה תקציבית. הצעתו לא התקבלה ולאחרונה הוא גם עקץ את נתניהו על כך שאימץ את הצעתו להחיל מע"מ 0% על מוצרי מזון בסיסיים בפיקוח וקרא לו לאמץ גם את היוזמה לבנייה תקציבית. (לסיפור המלא)