מימושי בעלי עניין בבורסה בת"א ב-2014: כ-5.6 מיליארד ש'

זוהי רמת שיא של 5 שנים, וקדמה לה רמת השיא של שנת 2009 - 7.2 מיליארד שקל ■ במהלך 12 השנה האחרונות (2003-2014) מימשו בעלי עניין בשוק המקומי מניות תמורת סכום עתק וכמעט בלתי נתפס של 44 מיליארד שקל

שנת גאות נוספת בשוקי ההון הסתיימה אתמול בחצות, והוכחה נוספת לכך היא סך מימושי בעלי עניין, בעיקר זה של השוק המקומי. מדד ת"א 25, נזכיר, הוסיף במהלך השנה שחלפה 9% לערכו והוא כמעט נוגע ברמה של 1,500 נקודות. מדד ת"א 100, שנותן תמונה קצת יותר רחבה על ביצועי השוק, הוסיף לערכו 6%.

ביצועי הבורסה בת"א חיקו למעשה את ביצועי שוק ההון האמריקאי (ראו כתבה נפרדת על מימושי בעלי עניין בוול סטריט), וסך מימושי בעלי עניין בו היה נמוך קמעה מהנתון המקביל כשמדובר בחברות הישראליות שנסחרות בארה"ב. "גלובס", נזכיר, עוקב אחר תנועות בעלי עניין כבר למעלה מעשור, ומעקב זה מאפשר לנו לבחון האם יש התאמה עקבית בין רמות המחירים של כל שוק לבין מספר פקודות המכירה שניתנו על ידי בעלי עניין - דהיינו בעלי שליטה, מנהלים שכירים ודירקטורים.

וכמו בשנת 2013, התאמה זו באה לידי ביטוי בשנה שחלפה. מתחילת השנה מכרו בעלי עניין בחברות הנסחרות בבורסה המקומית מניות בשווי כולל של 5.6 מיליארד שקל (לפני מס ולפני מימון תוספת מימוש של אופציות למניות). זוהי רמת שיא של 5 שנים, וקדמה לה רמת השיא של שנת 2009 - 7.2 מיליארד שקל. במהלך 12 השנה האחרונות (2003-2014) מימשו בעלי עניין בשוק המקומי מניות תמורת סכום עתק וכמעט בלתי נתפס של 44 מיליארד שקל.

באופן פרדוקסלי, המימוש הכי גדול של שנת 2014 בוצע דווקא בחברה שמנייתה איבדה לא מעט במהלך חצי העשור האחרון. החברה לישראל של עידן עופר ניצלה את הנפקת מניות כי"ל בוול סטריט ומכרה מניות של האחרונה תמורת 2 מיליארד שקל. זאת, לאחר שמניית כי"ל, ההחזקה הכי מניבה של הקונצרן, איבדה כמעט מחצית משוויה בשיא מיוני 2008. במהלך 2014 עלתה המניה בשיעור מתון של 5%, ובבורסת ניו יורק היא נסחרת לפי מחיר של 7.19 דולר - 3% מעל המחיר לפיו מכרה ח"ל את מניותיה לציבור.

אחרי מכירה זו של ח"ל, מתמקמת לה מכירת מניות בנק לאומי על ידי שלמה אליהו - מכירה שנאלץ לעשות אותה בגלל שרכש את השליטה בענק פיננסי אחר, מגדל. אליהו נפרד אשתקד מיתר החזקותיו בבנק השני בגודלו במדינה תמורת 591 מיליון שקל, וזאת לאחר שבמהלך 2013 מכר מניות של הבנק תמורת קצת מעל מיליארד שקל.

אליהו לא לבד. מניות הבנקים תרמו אשתקד חלק ניכר מסך מימושי בעלי עניין. מבדיקת "גלובס" עולה כי בעלי עניין בבנקים מימשו מניות בשווי כולל של 1.9 מיליארד שקל, כשליש מהסך.

עוד עולה מבדיקת "גלובס" כי 12 המממשים הכי גדולים, אלו שכל אחד מכר מניות תמורת מעל 100 מיליון שקל, היו אחראים לחלק הארי של סך המימוש - 5.2 מיליארד שקל - נתון שממחיש עד כמה חברות מדד ת"א 25 הן אלו שיוצרות את המימושים הכבדים ביותר.

מי מה וכמה 1
 מי מה וכמה 1

כל המממשים בתל אביב
 כל המממשים בתל אביב