ההסתדרות לביה"ד: לחייב את בעלי פרי גליל לפתוח את המפעל

מבקשת להורות לבעלי פרי גליל לחדש את הפעילות במפעל ■ ‏‎‎‏‎‎עובדי פרי גליל מתבצרים במפעל: "זה הבית שלנו" ■ בעלי המפעל: "נחליט הערב לגבי פיטורי העובדים‎"‎‏‏

כ-350 עובדי פרי גליל מתבצרים מאז סוף השבוע במתחם של המפעל לייצור שימורים בחצור הגלילית ודורשים מהבעלים לחדש את הפעילות בו. זאת, לאחר שהמפעל נסגר במפתיע ביום רביעי שעבר, ועובדיו הוצאו לחופשה כפויה על-ידי ההנהלה‏.

בינתיים, ההסתדרות פנתה היום (א') לבית הדין האזורי לעבודה בנצרת והגישה בקשה לצו מניעה קבוע, שיאסור על הנהלת פרי הגליל להמשיך ולהשבית את המפעל ויורה לה להחזיר את העובדים לעבודה סדירה.

למרות שהנהלת פרי גליל קיבלה במהלך סוף השבוע היתרי בטיחות זמניים מכיבוי האש ומהמשרד להגנת הסביבה המאפשרים לה לחדש את הפעילות במקום, העבודה במפעל לא חודשה.

"המפעל סגור, והודענו על כך גם לספקי הירקות שלנו", אמר אושיק אפריים, אחד מבעלי פרי גליל. "הנהלת החברה תתכנס הערב, ואז נחליט לגבי פיטורי עובדים. המדינה חייבת לנו כסף, והיא לא מוכנה לשלם לנו את מה שהתחייבה עליו", הוסיף.

‏גם היום נמשכה המחלוקת בין הנהלת פרי הגליל לבין ראשי מרכז ההשקעות ומשרד הכלכלה. לטענת אפריים, הוא הציג כבר בסוף חודש יולי האחרון את הדוחות הכספיים של החברה לנציגי מרכז ההשקעות, זאת על-פי דרישתם.

אלא שבמרכז ההשקעות טוענים כי ההחלטה לעכב כספי מענק בהיקף של כמיליון שקל לחברה התקבלה משום שהבעלים לא הציגו את הדוחות הכספיים המפרטים את תנאי השכר של בעלי תפקידים בכירים ודיבידנדים ששולמו לבעלים, וכי קיים חשד לאי-סדרים.

"הטענות האלה מוזרות", אומר בתגובה אפריים. "מצד אחד, המדינה טוענת שהיא לא קיבלה מאיתנו את הדוחות הכספיים, ומאידך, טוענת טענות המבוססות על נתונים סודיים של החברה ונשקפים רק מהדוחות הכספיים. הבעיה שבגינה סגרנו את המפעל היא הכסף שהמדינה הבטיחה ולא שילמה, ולא בעיות של היתרי בטיחות. כל מיני גורמים עלומי-שם במשרד הכלכלה טוענים כלפינו טענות על אי-סדרים שגובלות בהוצאת דיבה".

‏במהלך סוף השבוע נרתמה ההסתדרות הכללית למען מאות עובדי המפעל, שמנסים שוב להציל את מקום פרנסתם. זאת לאחר שלפני פחות משנתיים העובדים מצאו את עצמם במאבק דומה, שבו הבעלים דרשו מהמדינה סיוע והעמידו את עתידם התעסוקתי בסימן שאלה.

ההסתדרות סייעה לעובדים המתבצרים במפעל בהקמת מאהל, ויו"ר מרחב גליל עליון, יונה פרטוק, הנחה את הלשכה המשפטית של ההסתדרות לפנות לבית הדין לעבודה בניסיון להוציא צו שיחייב את הבעלים לפתוח את המפעל מחדש.

"אחרי קבלת היתרי הבטיחות, אין סיבה שהבעלים לא יחדשו את הפעילות במפעל, ואין להם שום עילה להשאיר אותו סגור. האם בפעם הבאה, כשאיזה בנק לא ירצה לתת לחברה הלוואה, גם אז יסגרו את המפעל? אם ההסתדרות הייתה משביתה באופן חד-צדדי פעילות כלשהי, היא הייתה מקבלת מבית המשפט צו שיורה לה לחזור מיידית לעבודה. שלא ישחקו יותר עם העובדים", אמר‎.‎‏

‏‏"נקלענו למצב מאוד קשה, פוגע ומעליב", אמר היום יו"ר ועד העובדים בפרי הגליל, מוטי חזיזה. "ההתנהלות של הבעלים כלפינו לא הוגנת. אני מכיר ומבין את הטענות שלהם לגבי הכסף שהמדינה לא מעבירה, ואני תומך בכך שכל מה שהובטח יועבר - אבל אסור לבעלים להביא את העובדים למצב כזה. זה ביזיון.

"הפכנו לכלי משחק של שני הצדדים - המדינה והבעלים. בהתחלה רצו שיהיו כאן אישורי בטיחות. הביאו אותם. עכשיו רוצים כסף. בינתיים אנחנו כאן, מתבצרים במפעל ולא זזים מפה, 24 שעות ביממה. מזג-האוויר סוער, קר, 6 מעלות. נמשיך להיות פה גם אם יירד שלג. זה הבית שלנו, ולאורך כל השנים אנחנו נותנים את הנשמה בשביל המקום הזה". ‏‎‎‏