דצמבר חלש בשוק האופנה: הרשתות מחכות לסערה

מכירות האופנה וההנעלה בחודש דצמבר ירדו בשיעור חד של 10%-11% ■ צביקה שוימר, מנכ"ל דלתא ישראל: "אין קסמים. כשאין גשם, המצב לא טוב"

מעיל סקי ברשת למטייל / צילום: אתר החברה
מעיל סקי ברשת למטייל / צילום: אתר החברה

מכירות האופנה וההנעלה בחודש דצמבר ירדו בשיעור חד של 10%-11% - כך עולה מנתוני ריס שהגיעו לידי "גלובס", המשקפים את המכירות ברשתות החברות במערכת ריס. נציין כי בדצמבר אשתקד הייתה סערה שתרמה להגברת המכירות.

הרשתות נושאות עיניהן כעת אל הסערה הצפויה בסוף השבוע, בתקווה לנסות ולהשלים את פער המכירות שנוצר בדצמבר.

"אנחנו מקווים שטקטיקת ההפחדה תעבוד. אומרים שצפויה סופה, ואנחנו מצפים שכולם ירוצו להצטייד", אומר ל"גלובס" מנכ"ל אחת הרשתות.

לדברי משה זילברשטיין, מנכ"ל ובעלי רשת קדס קידס, "בדצמבר הייתה לנו ירידה של 9% מול שנה שעברה. הרגשנו פחות כניסות לקניונים, וזו הייתה המהות הגדולה ביותר. בנובמבר התחיל החורף, ואנשים הצטיידו בסחורה חורפית. בחנוכה אנשים הוציאו את רוב הכסף על אוכל ועל בילוי עם הילדים ופחות על בגדים, וגם מזג-האוויר לא נתן השראה לקניות. אני צופה שעם הגשמים הצפויים והמכירות של סוף העונה נמקסם את המכירות".

צביקה שוימר, מנכ"ל דלתא ישראל, אומר כי חולשת השוק בדצמבר הושפעה ממזג-האוויר. לדבריו, "אין קסמים. כשאין גשם, המצב לא טוב. צריך לקחת בחשבון שדצמבר היה חודש לא קר ולא גשום, וזה השפיע על המכירות. חודש נובמבר היה גשום, וזה תרם למכירות. מערכות הגשם הופכות את העונה מבסדר למצוינת. כולם מעודדים מהסופה המתקרבת. אם ינואר יהיה גשום, אפשר יהיה להתחיל את השנה בראייה אופטימית".

- הסופה יכולה לפצות על דצמבר החלש?

"אם מסתכלים על כל עונת החורף, אז כן, למרות שדצמבר שייך ל-2014, וינואר כבר שייך ל-2015. מי שלא היו לו דוחות טובים בתשעת החודשים הראשונים של 2014, לא ימצא את המוצא ברבעון האחרון השנה. מי שהיו לו דוחות סבירים ועבד באופן טוב וסביר, ישמר את מצבו עד לסוף השנה".

למרות זאת, מיקי קלנדרוב, בעל רשת האופנה סבנטין, חושש מהשפעה הפוכה של הסערה על המכירות. "הסערה לא עושה לנו טוב. אנשים לא יוצאים מהבית מרוב שמפחידים אותם מהסערה. מפחידים בלי סוף", הוא אומר.

החלו מבצעי מכירה

כך או כך, רשתות האופנה לא המתינו לסערה, וכמעט כולן כבר מציעות מבצעי מכירה על המוצרים, אם כי המבצעים האגרסיביים של סוף העונה עדין לא התחילו. בשוק מעריכים כי לאור הסערה הצפויה, הרשתות לא יגבירו כעת את מבצעי המכירה וימתינו עד שהסערה תחלוף.

לדברי שוימר, "מסתכלים כבר על פסח שיחול בתחילת אפריל, וזה אומר שבתחילת מארס כולם חייבים להיות עם קולקציית קיץ בחנויות, כלומר נשאר לך ינואר ופברואר, ואם דצמבר היה חלש, זה מחייב את הרתשות להגדיל את מבצעי סוף העונה, לחזק אותם".

- הרשתות ימתינו עם הגברת המבצעים עד אחרי הסערה?

"ברור. המבצעים ישארו כעת במצבם הנוכחי".

זילברשטיין אומר כי "יש רשתות שהתחילו במבצעים כבר בחודש נובמבר. זה היה חודש הצטיידות, ולכן לדעתי זו הייתה טעות".