שולה זקן תשתחרר מהכלא בסוף החודש: מאסרה קוצר בשליש

ראש לשכתו לשעבר של אולמרט נדונה ל-11 חודשי מאסר בגין הרשעתה בקבלת שוחד והלבנת הון בפרשת הולילנד, במסגרת הסדר עדת מדינה

שולה זקן / צילום: עידו ארז
שולה זקן / צילום: עידו ארז

שולה זקן משתחררת מהכלא ויוצאת לחופשי בסוף החודש. זקן, מי שהייתה משך שנים מזכירתו ואשת אמונו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, נדונה ל-11 חודשי מאסר בגין הרשעתה בקבלת שוחד והלבנת הון בפרשת הולילנד, וזאת במסגרת הסכם עדת מדינה. היא החלה לרצות את מאסרה ב-15 ביולי אשתקד, ותשוחרר בתום 6.5 חודשי מאסר, לאחר שוועדת השחרורים של שב"ס החליטה היום (ב') לקצר שליש מתקופת מאסרה.

אם זקן לא הייתה חותמת על הסדר עדת מדינה בתיק הולילנד, היא הייתה צפויה לשבת בכלא שנים ארוכות. ואולם, רגע לפני שהורשעה בתיק, חתמה זקן על עסקת עדת מדינה מזהירה מבחינתה: בתמורה לכך שהביאה לפרקליטות קלטות של שיחות שניהלה עם אולמרט ולכאורה מפלילות אותו בשורת פרשות (בהן פרשת טלנסקי), היא קיבלה עונש מקל של 11 חודשי מאסר בלבד, פחות יום.

בעקבות הראיות החדשות שסיפקה זקן, נפתחה במארס האחרון חקירה חדשה נגד אולמרט, בחשד לשיבוש הליכי משפט, הדחה בחקירה בנסיבות מחמירות והטרדת עד; ובנוסף, הוחלט על פתיחתו מחדש של משפט טלנסקי, בו זוכה אולמרט לפני כשנתיים.

הרשעתה של זקן בתיק הולילנד הייתה הרשעתה השלישית, אחרי שהורשעה קודם לכן בפרשת ראשונטורס ובפרשת המינויים ברשות המסים.

זקן תוכל בסוף החדש לפתוח דף חדש, בעוד שפטרונה לשעבר, אולמרט, עדיין נאבק על גורלו בבית המשפט העליון, בערעור שהגיש על הרשעתו במשפט הולילנד, בו נדון ל-6 שנות מאסר; ובבית המשפט המחוזי בירושלים - במשפט טלנסקי המחודש.

צברה 3 הרשעות

זקן, שנולדה ב-2 במארס 1957, שירתה את אולמרט כמזכירתו וכראש לשכתו לאורך כל התפקידים ציבוריים שמילא, ובהם שר הבריאות, ראש העיר ירושלים, שר התמ"ת, שר האוצר וראש הממשלה.

בינואר 2007 הושעתה זקן מתפקידה כראש לשכת ראש הממשלה, בעקבות פתיחת חקירה פלילית נגדה בפרשת רשות המסים. בפברואר 2012 הורשעה זקן בפרשת רשות המסים בעבירות של מירמה והפרת אמונים ונדונה ל-4 חודשי עבודות שירות.

הפרשה, שנחשפה בתחילת 2007, עסקה בהתערבות גורמים חיצוניים בקביעת מינויים ברשות המסים. שמונה מהחשודים בפרשה, מהם 5 עובדי הרשות, הועמדו לדין והורשעו.

זקן הורשעה על שסייעה למקורבים להתמנות לתפקידים בכירים ברשות. לפי ההרשעה, זקן מנעה מפגש בין שר האוצר דאז, אולמרט, לראש רשות המסים דאז, ג'קי מצא, עד שהאחרון לא ייכנע לתכתיבים בנוגע למינויים ברשות מצד אחיה, יורם קארשי, שהורשע גם הוא בפרשה.

ביולי 2012 הורשעה זקן בפרשת ראשונטורס בקבלת דבר במירמה ובמירמה והפרת אמונים, לאחר ששמרה על זכות השתיקה. אולמרט, לעומתה, זוכה בפרשה זו, ככל הנראה גם הודות לשתיקתה.

משפט ראשונטורס החל באוגוסט 2009 עם הגשת כתב אישום נגד אולמרט וזקן, שעסק במספר פרשות: ראשונטורס, טלנסקי (מעטפות הכסף) ומרכז ההשקעות. בפרשת ראשונטורס הואשם אולמרט כי קיבל מגופים ציבוריים ומהמדינה מימון כפול ומשולש בסכום של כ-90 אלף דולר לנסיעותיו לחו"ל.

אולמרט, כאמור, זוכה בפרשה, אך זקן הורשעה במרבית סעיפי האישום נגדה (עבירה אחת כלפי הארגונים שמימנו את נסיעותיו של אולמרט, ועבירה שנייה כלפי חשבות משרד התמ"ת), וזוכתה רק מעבירה של רישום כוזב במסמכי תאגיד.

איכות השלטון מתנגדת לשחרור המוקדם

התנועה לאיכות השלטון פנתה היום לפרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, בקריאה להגיש ערר על החלטת ועדת השחרורים ולדרוש כי שולה זקן תרצה את מלוא העונש לו הסכימה בעסקת הטיעון.

לדברי התנועה, "דווקא משום שהפרקליטות היא זו אשר החליטה על עסקת הטיעון אשר ניכתה תקופת מאסר משמעותית מהעונש לו הייתה צפויה זקן באם הייתה מורשעת בבית המשפט על אותן העבירות - עליה לעמוד על כך שהעונש עליו הוסכם בעסקת הטיעון ירוצה עד תום".