המהות נמצאת בדולר

הפסקת ההרחבה האמריקאית היא מקור חוסר האיזון בדולר

כסף / צילום: רויטרס
כסף / צילום: רויטרס

שנת 2015 נפתחה בסערה גדולה. אם תסתכלו על מדדי המניות לא תוכלו להבחין בכך, אבל זירת המטבעות רוחשת וגועשת, ומבטאת את מה שאני מחשיב כציר הפיננסי של השנה, דהיינו התחזקותו של הדולר האמריקאי.

הפעם, האירו האירופי הוא כוכב הזירה המתדרדרת. אבל, אנו יכולים לומר שפתיחת השנה הזו היא המשך הגיוני של מה שראינו בשבועות, ואף בחודשים, האחרונים. מבט על הגרף השבועי של האירו יאשר זאת:

משה-שלום-אירו-05-01
 משה-שלום-אירו-05-01

ההבדל בין מה שקורה היום, למה שקרה עד עתה, היא בהירות הסיבתיות לנעשה בשוק.

כאשר האירו נגע ב-1.4, יצר שם פסגה כפולה, והפך כיוון, כולם חשבו שזהו תיקון קצר לקראת השיא של 1.5. ציטטו אז את העיקשות המוניטארית של הבונדסבנק, ואת ההצלחה הכלכלית הגרמנית כגורם מכריע לכך. כמו כן, היה מובן מאליו, אז, שמושג ההרחבה הכמותית הוא הס מלהזכיר ביבשת העתיקה.

סימני ההתאוששות, מרצפה מאוד נמוכה, אבל עדיין רצפה, של מדינות דרום כמו ספרד, נתנו לחשוב שה"הגיון" הגרמני, הדוגל במשמעת תקציבית וברפורמות מבניות יכול להוציא את היבשת מן המדמנה שכמעט סיכנה את האיחוד כולו והמטבע האחיד.

והנה, אותו היפוך סביב 1.4 (שיא נמוך מקודמו סביב 1.5) בישר למעשה על הטעות לגבי כל ההשערות האלו. חוזקה הכלכלי של גרמניה הלך ונמוג עקב בעיות שכנותיה, וההאטה הכללית של לקוחותיה בעולם המתפתח.

יחד עם זה ראינו שחיקה די גדולה באותה עקשנות תקציבית, כאשר גרמניה עצמה הואשמה בהזנחה פושעת של תשתיתה התחבורתית, והצורך בהשקעות מיידיות על חשבון העתיד. פתאום "הרחבה כמותית" לא הייתה מילה גסה כל כך בעיני הבנקאים המרכזיים באירופה, כולל הגדול מכולם, דהיינו מריו "הקוסם" דרגי.

להוכחה, קיבלנו מזה האחרון מעין הרחבה "לייט" בדמות רכישת אג"חים מגובי נכסים פרטיים (ABS), כאשר כל העת הוא נתן לנו רמזים לקנייה עתידית של האג"ח המדינתי. כולל בסוף שבוע האחרון.

ומה עם השגשוג המתחדש בדרום היבשת? איטליה, שוב, ממש "על הפנים", ספרד עומדת במקום אך לא מצליחה להקטין את אחוז האבטלה מתחת ל-20% (!), ויוון, אוי, יוון. יוון היא שוב הילד הרע של אירופה, כאשר הבחירות שם יכולות להביא את מפלגת סיריצה, מן השמאל הקיצוני, לשלטון, ואת יציאת יוון מן האירו והאיחוד כתוצאה מכך.

בקיצור, האירו, כמטבע העיקרי בנוסחה המחשבת את ערכו של הדולר-אינדקס, נראה עכשיו נוחת עם סיבות גדולות, וברורות. אבל למה הסטרלינג, הדולר האוסטרלי וגם השקל שלנו עושים זאת?

כי למרות כל הנאמר כאן, לדעתי, המהות נמצאת בדולר האמריקאי. הפסקת ההרחבה האמריקאית היא עכשיו מקור חוסר האיזון בנזילות של הדולר, וכל הסיבות בעולם פשוט מלוות את הצורך בגיוס דולרים בכל העולם.

אם נחזור לאירו, נוכל לציין דבר טכני מעניין והוא שהמטבע האירופי נמצא עכשיו באזורים שבהם הוא היה כאשר ראינו את המשברים שאיימו לפרקו. האם שם תמצא רצפה? אנליסטים רבים מדברים על 1.06 כנקודת איזון חדשה, אם וכאשר תתבצע הרחבה כמותית אירופית רשמית. לכן, זה הזמן לעקוב ולבחון אם הם יהיו צודקים. ההשלכות של תהליך חיזוק הדולר על הסחורות יהיה גם מעניין במיוחד. שנה אזרחית טובה ומשגשגת לכולם.

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב-FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.