הישראלים הוציאו 25 מיליארד שקל על מכוניות חדשות ב-2014

השנה החולפת הייתה שנת שיא של כל הזמנים בשוק הרכב הישראלי - כ-240 אלף כלי רכב פרטיים חדשים עלו על הכבישים ■ יונדאי הגיעה למקום הראשון במסירות, טויוטה במקום השני עם שיא כל הזמנים במסירות בישראל

שנת המכירות 2014 הסתיימה בשוק הרכב הישראלי בטון מינורי עם מעט יותר מעשרת אלפים כלי רכב חדשים שנמכרו בחודש דצמבר. אולם גם בלי נתוני דצמבר, שנחשב באופן מסורתי חודש חלש בשל דחיית הרכישות של חברות הליסינג והלקוחות הפרטיים לתחילת 2015, השנה החולפת הייתה שנת שיא של כל הזמנים.

כ-240 אלף כלי רכב פרטיים חדשים עלו על כבישי הארץ ובתרגום למספרים - בתי האב, חברות הליסינג וגופי המימון השונים הוציאו השנה כ-23 עד 25 מיליארד שקל על רכישת רכב חדש בלבד.

הסיבות המרכזיות לזינוק ברורות: הריבית הנמוכה במשק אפשרה לרבים לרכוש רכב חדש עם מימון ארוך טווח וכמעט ללא הון עצמי; התחרות בשוק דחפה את המחירים כלפי מטה; וכניסתם של יותר דגמי פנאי ודגמי מיני במחירים נמוכים יחסית הורידה את "סף הכניסה" של רבים לשוק הרכב החדש.

בלי לקלקל את החגיגה נציין כי לא מדובר בצמיחה "אורגנית", שנובעת מעליה בעוצמתו של המשק וברווחה הכלכלית של משקי הבית, אלא בעיקר בהתנפחות של בועת מימון, שמעלה את הסיכון בשוק במקרה של קריסה בשוק המשומשות. מישהו יצטרך עוד לטפל בזה בהמשך.

הקוריאנים מובילים

בחלוקה למותגים, בולטת השליטה של המותגים הקוריאניים בשוק הרכב הישראלי. יונדאי מוטורס, שבבעלותה המותגים יונדאי (מקום ראשון במסירות השנה עם 31,376 כלי רכב) והחברה הבת קיה מוטורס (המקום השלישי עם 26,365 כלי רכב) תפסו במשותף כ-24% מהשוק - נתח כמעט חסר תקדים ליצרן רכב גלובלי בודד.

אם מוסיפים את נתח השוק של שברולט, שבמקום השמיני (עם כ-12,100 מסירות) מקבלים נתח דומיננטי של קרוב ל-30% מהשוק.

טויוטה, שנמצאת במקום השני, רשמה שיא של כל הזמנים בישראל עם כ-27,834 כלי רכב; מאזדה עשתה "קאמבק" מכובד למקום השלישי עם עלייה של 61%, אם כי היא עדיין רחוקה מהמכירות בשנות השיא שלה; סקודה הובילה את המכירות האירופיות כשהיא רוכבת על גל ביקושים גואה בחברות הליסינג; סוזוקי עשתה חיל בפלח המכוניות הקטנות ורכבי הפנאי עם עלייה של קרוב ל-30%; מיצובישי רשמה "קאמבק" מדהים בזכות המכוניות הקטנות החדשות כשמסרה השנה 13,141 כלי רכב, יותר מפי שניים מאשר בשנה שעברה; שברולט גם היא כמעט הכפילה את מכירותיה השנה; ואילו ניסן ורנו שמרו על יציבות יחסית.

קבוצות עסקיות: מכונת כסף

בחלוקה לקבוצות עסקיות, כלמוביל על שלל מותגיה המשיכה להוביל: היא מסרה 44,517 כלי רכב והשיגה נתח שוק של 18.6%. הקבוצה לא מפרסמת את נתוניה הכספיים, אבל אם מביאים בחשבון את הרווחיות הגבוהה של מותג היוקרה מרצדס ואת הרווחיות של יונדאי, שנגזרה ברוב 2014 משער השפל של הדולר, אפשר להניח שגם השנה צברה הקבוצה רווח נקי של מאות מיליוני שקלים - לא כולל כמובן את "הקופה הקטנה" מהאחזקות האסטרטגיות במובילאיי.

צ'מפיון, הקבוצה שמייצגת בישראל את מותגי קבוצת פולקסווגן, סיימה גם השנה במקום השני עם נתח של כ-12.8% מהשוק וייצרה גם השנה תשואה מרשימה לקרן הנאמנות מהאי ג'רזי, ששולטת בה. יבואן טויוטה, ג'ורג' חורש, סיים את 2014 בסיפוק עם נתח של 11.8% מהשוק ורווחי שיא. לראשונה נראה שטויוטה נטשה את המדיניות המסורתית של הגבלה מלאכותית של כמויות אספקת רכב ליבואן בישראל ו"פתחה את הברז". דלק מוטורס עשתה רווח יפה השנה, אפילו בניכוי הרווחים מהנפקת מובילאיי, אם כי נתח של 11.4% הוא פחות ממחצית מהנתח שבו החזיקה בעשור הקודם. ואילו טלקאר ליטשה את היהלום של קיה, שאותו מצאה בתוך העפר לפני פחות מעשר שנים, והפכה אותו למותג שחולש על 11.1% מהשוק.

מגמות: יותר רכבי יוקרה ופנאי

מותגי היוקרה חגגו ב-2014 כמעט ללא יוצא מהכלל, וזאת למרות "מס רכבי היוקרה" שהוטל בסוף 2013 על מכוניות יקרות ולמרות הלחץ "הפרו-חברתי" בכלי התקשורת. אאודי "הפגיזה" את השוק עם יותר מ-2,500 מסירות, מרצדס העלתה על הכביש 1985 כלי רכב חדשים, ב.מ.וו הוסיפה עוד 1,733 כלי רכב - כשליש מהם ג'יפים ורכבי פנאי, לקסוס הכפילה את מכירותיה עם כ-1,000 מסירות, וולבו רשמה השנה צמיחה נאה, המותג האמריקאי ג'יפ רשם עלייה של מאות אחוזים וקדילאק הכפילה גם היא את מכירותיה.

הלקוחות הישראלים לא רק רכשו יותר מכוניות אלא גם "שדרגו" לכלי רכב עם יותר נוכחות ופוזה. פלח הג'יפונים הקטנים, למשל, שהחל את דרכו מנקודת האפס לפני ארבע שנים עם מתחרה אחת (ניסן ג'וק) הפך השנה ללהיט סופר-תחרותי עם זינוק של 67% לעומת 2013. סוזוקי SX4 הובילה את הפלח הזה עם 8,100 יחידות, יותר מפי שלושה מהדגם הבא אחריה בתור. שוק רכבי הפנאי בגודל בינוני, שמחיריהם מתחילים באזור 150 אלף שקל, רשם גם הוא התחזקות מכובדת של כ-30% לעומת 2013. בצמרת עקפה מיצובישי אאוטלנדר את המובילה המסורתית מאזדה CX-5.

במשפחתיות הובילו הצמד קורולה ואוריס את טבלת המכירות עם כ-16,500 מסירות, אולם אם מצרפים את מכירות המשפחתיות של יונדאי וקיה מקבלים כמעט שוויון בצמרת בין יונדאי מוטורס לטויוטה.

רכבים נמכרים
 רכבים נמכרים

רכב נוסעים
 רכב נוסעים