עוד חוזר הניגון באפריקה ישראל

יש צורך בגיוון פעילות והזרמת כסף חדש, לא בפירוטכניקה פיננסית

לב לבייב / צילום: איל יצהר
לב לבייב / צילום: איל יצהר

איגרות החוב של אפריקה ישראל ספגו בשבועות האחרונים מפולת שערים של עשרות אחוזים בעקבות המשבר הפיננסי החמור ברוסיה, והמשקיעים חוששים כי קטסטרופה במדינה תדרדר את החברה להסדר חוב נוסף. רק באמצע ספטמבר גייסה אפריקה כ-646 מיליון שקל באג"ח מסדרה כ"ח, והמשקיעים שבאותם ימים התנפלו על ההנפקה מציעים למכור כעת את אותו חוב במחיר של כ-65 אגורות לאג"ח אל מול שער של 100 אגורות בהנפקה.

בעיצומו של הערפל הפיננסי ברוסיה, ובעוד מחירי הנפט מוסיפים לצנוח והרובל מתקשה להתייצב, החליט דירקטוריון חברת אפריקה השקעות לאשר בשבוע שעבר תוכנית רכישה עצמית של אג"ח בהיקף מצטבר של עד 400 מיליון שקל. הדירקטוריון סבור כי רכישה עצמית של אג"ח מהווה הזדמנות עסקית וכלכלית ראויה לחברה, ובהודעה לבורסה בה דווח על תוכנית הרכישה החוזרת טוענת החברה כי "למרות שביצוע התוכנית עשוי להקטין את יתרות המזומנים הנזילות שבידיה, היא מעריכה שלא יהיה בביצועה כדי לפגוע ביכולתה להמשיך ולפעול במתכונת הקיימת והצפויה, או ביכולתה לעמוד בהתחייבויותיה".

כאן צריך לציין כי תוכנית לרכישה חוזרת אינה מחייבת את החברה לבצע את הרכישה בפועל, כך שחלק לא מבוטל מתוכניות הרכישה החוזרת של חברות המצהירות על כוונתן לבצע זאת - ובהן אפריקה ישראל עצמה - נותרות פעמים רבות על הנייר בלבד.

אין זו הפעם הראשונה בה בוחר דירקטוריון אפריקה ישראל להתמודד עם חוסר אמון כלפי עתיד החברה, המתבטא בירידות חדות בשוק האג"ח, באמצעות תוכנית רכישה חוזרת. זו הנוכחית מגיעה בהמשך להצהרות קודמות על תוכנית רכישה של אג"ח מסדרה כ"ו של החברה, בהיקף של עד מיליארד ש"ח מדצמבר 2011; לתוכנית רכישה עצמית של אג"ח סדרות כ"ו ו-כ"ז של החברה בהיקף של עד 700 מיליון ש"ח מינואר 2013; ולתוכנית רכישה עצמית של אותן שתי סדרות בהיקף של עד 400 מיליון ש"ח מינואר 2014. בפועל מימשה החברה רק אחוזים בודדים מתוכניות הרכישה הענקיות הללו עליהן הצהירה.

רכישה עצמית היא לא הפתרון

הניסיון מלמד כי חברות רבות שהגיעו להסדר חוב - ובהן חברות מן השורה הראשונה כמו קבוצת אי.די.בי, אלביט הדמיה, קרדן NV ועוד - ביצעו רכישה עצמית של ניירות ערך בטרם קרסו מתוך רצון לשדר למשקיעים עסקים כרגיל, בשילוב עם אמונה שמדובר באסטרטגיה פיננסית נבונה. למי ששכח נזכיר כי לב לבייב עצמו, בעל השליטה באפריקה השקעות, רכש בשנת 2008 מניות אפריקה בהיקף של 780 מליון שקל, במחיר של 220 שקל למניה. סופה של ההשקעה הזו הייתה מחיקת ההשקעה העצומה, במה שהפך לעוד מקרה - שמצטרף לרבים אחרים - בו הוכח כי כושר החיזוי הכלכלי של בעלי השליטה בחברה שנקלעה למשבר הוא מוגבל, בלשון המעטה.

לשיטתנו, אין ברכישה עצמית של אג"ח להעיד על כושרה של החברה לשרת את חובותיה העתידיים. רכישה עצמית אגרסיבית בשוק הפתוח, בהינתן חוסר הוודאות העסקי העצום בו פועלת כיום אפריקה ישראל, עשויה לייצר בעתיד בעיית תזרים מזומנים עבור החברה, כך שדווקא בתקופות כאלה מוטב היה לחברה להצטייד במזומנים ולא להיפרד מהם.

על הדירקטוריון של אפריקה ישראל להציף ערך למשקיעים באמצעות גיוון פעילות גיאוגרפי, יזמות נדל"ן מוצלחת, ושיפור מבנה ההון באמצעות הזרמת כסף חדש לחברה. זו הדרך הנכונה לשם כך, ולא פירוטכניקה פיננסית שמבוצעת על גבם של רוכשי אג"ח חבוטים המוכנים להיפרד מניירות הערך שרכשו לא מזמן בנזיד עדשים, מתוך חשש להיקלע להסדר חוב נוסף באפריקה ישראל.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון