ביה"ד לעבודה הורה לטייסי אל-על לשוב לעבודה סדירה

אל-על מתמודדת לאחרונה עם מה שהיא מגדירה "אי-זמינות מכוונת של הטייסים" ■ הטייסים, מצידם, טוענים כי הם אינם נוקטים עיצומים מכוונים, אלא מדובר לדבריהם ב"מחסור חמור, אמיתי ומטריד בכוח-אדם"

בית הדין האזורי לעבודה האריך אמש (ב') את הצווים הארעיים שהוציא שלשום (א') נגד עיצומי הטייסים באל-על, והורה לטייסים לשוב לעבודה סדירה.

הנהלת אל-על מתמודדת בתקופה האחרונה עם מה שהיא מגדירה "אי-זמינות מכוונת של הטייסים". בהנהלת החברה טוענים כי חוסר הנכונות מצדם של הטייסים לאייש ולבצע טיסות מסוימות פוגע בחברה ובלקוחותיה.

בתחילת השבוע (א') זה קרה שוב: 4 טיסות שלא אוישו בשל "אי-זמינות מכוונת של הטייסים" לא יצאו לדרך במועדן אלא באיחור של מספר שעות.

בעקבות כך פנתה אל-על לבית הדין האזורי לעבודה כדי שיורה לטייסים לחדול משיבושי הטיסות ולשוב מיד לעבודה סדירה.

"מתוך דאגה ללקוחות החברה וללוח הזמנים הסדיר של החברה, מבקשת אל-על מבית הדין להורות להסתדרות ולנציגות העובדים לוודא קיום 'שקט תעשייתי' ולאסור שיבושי עבודה או עיצומים כלשהם", נמסר מאל-על.

למרות החלטת בית הדין לעבודה, שקרא לטייסים לחזור מיד לעבודה סדירה, אל-על לא הצליחה גם אתמול לאייש טיסה לניו-יורק.

כאמור, בית הדין האריך אמש את הצווים הארעיים שהוציא כנגד עיצומי הטייסים וקבע להמשיך ולדון בנושא בשבוע הבא. נכון לכתיבת שורות אלה, לא נרשמו היום (ג') שיבושים בלוח הטיסות של אל-על.

"עובדים כמו משוגעים"

יוזכר כי הטייסים, מצידם, טוענים כי הם אינם נוקטים עיצומים מכוונים, אלא מדובר - כך לטענת קברניט ניר צוק, יו"ר ועד טייסי אל-על - ב"מחסור חמור, אמיתי ומטריד של הטייסים ובעיקר של קצינים ראשונים כבר מספר חודשים".

עוד אמר היום צוק ל"לגלובס" כי "עם כל הכבוד לבית הדין, אנחנו עושים מעל ומעבר. אנחנו טסים 30% יותר בממוצע בהשוואה לשנה אחורה. אין עיצומים, אין 'התחלויות' של טייסים, ואין שום דבר. אנחנו עובדים כמו משוגעים וקורעים תחת הנטל, רק שיש לנו ציים מסוימים שבהם יש מחסור עצום בטייסים, ולכן יש טיסות שאל-על לא מצליחה לאייש".

"לצערי, הנהלת החברה מנסה לפתור את מצוקת האיוש דרך בתי הדין ובאיומים משמעתיים, במקום לטפל במחסור וביחסי העבודה המידרדרים. וכשמערכת יחסי העבודה בשפל", מוסיף צוק, "לטייסים אין דרייב לנחות בבוקר ולטוס עוד פעם בערב. העייפות היא לא רק פיזית אלא גם נפשית".

מאל-על נמסר בתגובה לדבריו של צוק: "אל-על דוחה מכל וכל את טענות הטייסים".

מנכ"ל אל-על: "מודע ללחצים"

בעקבות הדברים האמורים מנכ"ל אל-על, דוד מימון, שיגר היום איגרת לעובדי אל-על, ובה הוא כותב כך: "הנהלת החברה כבר הוכיחה בעבר כי לא תקל ראש בכל הפרעה לפעילותה של החברה ולא תתעלם מעיצומים או שיבושים בלתי חוקיים. התקופה הנוכחית דינמית ומאתגרת, ואני מודע ללחצים בהם נמצאים אנשי החברה והנהלתה ובכללם הטייסים. אני סומך עליכם ומאמין כי רק בדרך זו נצליח לקדם את החברה ולהביא אותה לכדי יציבות כלכלית מתמשכת.

"ברוח זו ותוך שמירה על כללי הבטיחות, אני קורא לכלל הטייסים בחברת אל-על לחזור לעבודה רציפה, לנהל דיאלוג עם הנהלת החברה על מנת ליישר את ההדורים ולמנוע פגיעה נוספת בלקוחותינו. שעון החול אוזל, המשך התנהלות חסרת רסן מובילה אותנו לדרך ללא מוצא העלולה להשפיע על אלפי בתי-אב, וחבל שכך.

"תקוותי היא כי האירועים של הימים האחרונים לא יישנו, וכי נדע לנהל את שגרת פעילותנו בחברה בנחישות, תוך אחדות המטרה, ונצא לדרך חדשה למען שגשוג והצלחת החברה, וטוב שנעשה זאת באופן מיידי".

אחרי מימון היה זה סמנכ"ל המבצעים באל-על, בני ליבנה, ששלח מכתב לטייסי החברה, ובו כתב דברים ברוח דומה וקרא לטייסים לבצע את הטיסות בהתאם ללוחות הזמנים ולפעול לפי הצווים של בית הדין לעבודה.