שמואל פרנקל מנהל השקעות עבור הטוטו. ניגוד עניינים?

אפסילון ניהל ב-2014 תיק של 127 מיליון שקל עבור הטוטו; פרנקל, מבעלי החברה -הוא יו"ר מינהלת הליגה בכדורסל, שהטוטו הוא המממן הראשי שלה

שמואל פרנקל יו"ר מינהלת הליגה בכדורסל עם מתן נאור וגיא פניני / צלם: תמר מצפי

שמואל פרנקל מקפיד בכל ריאיון להזכיר שהוא ממלא את תפקידו כיו"ר מינהלת הליגה בכדורסל ב"התנדבות מלאה". מה שנכון, אגב. פרנקל לא לוקח משכורת. מה שפרנקל נמנע מלציין הוא שהקשר העסקי שלו עם הספורט הישראלי רחוק מלהיות התנדבותי - ומייצר לו בשנים האחרונות הכנסה נאה מאוד מתוקף היותו אחד מבעלי בית ההשקעות אפסילון (מחזיק ב-31% מהבעלות).

במקביל לפעילותו כיו"ר מינהלת הליגה (בהתנדבות, בהתנדבות) זוכה פרנקל לנהל באמצעות אפסילון עבור הטוטו מזה מספר שנים תיק השקעות שמן. הטוטו, למי ששכח, הוא הספונסר העיקרי של הליגה.

מאז נחת פרנקל לתפקיד יו"ר המינהלת, הגדיל הטוטו את התמיכה השיווקית בליגה, והיא עומדת כיום על הסכום הגבוה אי פעם - 14 מיליון שקל בעונה (כמחצית מהכנסות המינהלת).

הקשר העסקי של פרנקל עם הטוטו הוא לא חדש ונחשף לראשונה על-ידי העיתונאי רון קופמן ב"מעריב". אבל הוא ממשיך להתקיים, ופרנקל ממשיך ליהנות מדמי ניהול המשולמים לאפסילון ומוערכים בהיקף של מאות אלפי שקלים בשנה.

בטוטו מסרבים לחשוף את דמי הניהול ששולמו לאפסילון. גם פרנקל יעדיף לדבר על ההתנדבות במינהלת ולא על דמי הניהול שהוא גוזר בטוטו. בינתיים מתברר שתיק ההשקעות שהטוטו הפקיד בידיו של בעלי אפסילון ב-2014 עמד על 127 מיליון שקל מתוך היקף הון של 863 מיליון שקל שניהל הטוטו באמצעות בתי השקעות.

***

איך התגלגלו פרנקל ואפסילון לטוטו? האם, למרות חוות דעת משפטית של המינהלת שמאשרת את ההתקשרות, לא מדובר בניגוד עניינים לכאורה? ואם כבר מתקיים קשר כלכלי כזה הדוק בין המינהלת לבין הטוטו, האם ראוי שפרנקל ימשיך לכהן במצב כזה כיו"ר המינהלת, או לחילופין ימשיך לנהל עבור הטוטו תיק השקעות?

במקביל להגעתו של צחי פישביין לתפקיד יו"ר הטוטו בקיץ 2009 הוחלט במועצת ההימורים להרחיב את מערך ההשקעות של הטוטו ולצרף בתי השקעות נוספים שיתחרו על העוגה. הסיבה הייתה הגיונית ומתבקשת: לטוטו הצטברו סכומי כסף אדירים נזילים שניתן היה להשיג מהם רווחי הון יפים (כפי שפרסמנו ב"גלובס", בשנים 2012-2013 רווחי ההון שהשיג הטוטו עמדו על 109.4 מיליון שקל). אפסילון, למרות שלא נחשב לאחד מבתי ההשקעות הגדולים בשוק - הצליח להיכלל בתחילת 2010 בין בתי ההשקעות שהצטרפו למערך מנהלי התיקים המצומצם של הטוטו.

בסוף 2012 קיבל פרנקל הצעה לעמוד בראש מינהלת הליגה בכדורסל במקום אבנר קופל שעזב לאיגוד הכדורסל. למרות שהטוטו הוא הגורם הכלכלי המרכזי בפעילות של המינהלת באמצעות כספי השיווק, סוגיית ניגודי העניינים לכאורה שעולה כאן נבחנה אמנם במינהלת הליגה בכדורסל, על-ידי היועץ המשפטי של המינהלת עו"ד חגי אשלגי. אבל זה קרה רק באוגוסט 2013, כתשעה חודשים אחרי שפרנקל נבחר לעמוד בראש המינהלת. למה רק אז? שאלה טובה.

במהלך השנתיים שלו כיו"ר המינהלת זכה פרנקל לרוח גבית חזקה מאוד מכיוון הטוטו. הוא ישב עם אנשי הטוטו והצליח להרחיב את הסכמי השיווק, שכאמור המריאו לשיא כל הזמנים. גם בעת המחלוקת הקשה עם ארגון השחקנים שהביאה להשבתת הליגה באביב 2013, הטוטו היה זה שחילץ את פרנקל - אז יו"ר יחסית טרי - מאי נעימות גדולה כשהסכים להוסיף לכל קבוצה "מענק ישראליות" בגובה של 250 אלף שקל, והשביתה הסתיימה.

לאחרונה פעלו במשרד הספורט במלוא המרץ לטיפול בסוגיות של ניגודי עניינים בספורט. אפשר רק לדמיין האם קשר אחר דומה עם פרסונות אחרות היה עובר בשקט במשרד הספורט: למשל, האם הגיוני שאבי לוזון, בתפקידו כיו"ר ההתאחדות לכדורגל, היה נהנה מעסקים פרטיים עם הטוטו שהיו מניבים לו מאות אלפי שקלים מדי שנה?

כמה עסקני ספורט בישראל היו עולים על בריקדות במצב כזה?

***

ממינהלת הליגה נמסר בתגובה: "אין כל ספק בכך שאפסילון זכתה לאמון המקצועי של הטוטו שנים לפני מינויו של מר פרנקל לראשות מינהלת ליגת העל. גם אין כל ספק בכך שהטוטו התקשר עם מינהלת ליגת העל זמן רב לפני שמר פרנקל נבחר לתפקיד. אין כל קשר או ניגוד עניינים בין תפקידו של מר פרנקל במינהלת ליגת העל, לבין תפקידו באפסילון. השירותים שניתנים על-ידי אפסילון לטוטו, אינם קשורים לתפקידו במינהלת, ואינם יוצרים כל עניין פרטי או אישי העלול להזיק או לפגוע בתפקודו של מר פרנקל כיו"ר מינהלת ליגת העל. לאחר כניסתו של מר פרנקל לתפקידו, וזמן רב לפני פנייתכם, נבחן העניין על-ידי היועץ המשפטי למינהלת, עו"ד חגי אשלגי, אשר שלל, בחוות דעת מנומקת, כל טענת ניגוד עניינים. חשוב לציין שהדירקטורים במינהלת משבחים את תפקודו של מר פרנקל ומעולם לא נשמעה כל טענה לתפקודו, אלא להיפך. תפקודה של המינהלת זוכה להערכה רבה מצד כלל הגורמים המקצועיים העוסקים בתחום. לעניין בקשת פרטי ההתקשרות בין אפסילון לטוטו - חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות קובע כי מסירת פרטים בקשר עם לקוח או לקוח לכאורה אסורה בתכלית האיסור".

ממשרד הספורט נמסר: "הפרטים אינם מוכרים לנו, והם ייבחנו על-ידי היועצת המשפטית של משרד הספורט".

מהטוטו נמסר: "הטענה כאילו מדובר בניגוד עניינים היא מוטעית מיסודה. אפסילון היא אחת מתוך שבע חברות השקעה המנהלות עבור הטוטו את הכספים, בהתאם למדיניות השקעות מוגדרת מראש, הנוגעת להרכב התיק ורמת הסיכון. לפרנקל כבעלים של אפסילון אין שום השפעה על מדיניות ההשקעה של הטוטו ואופן חלוקת הכספים. אפסילון נבחרה לנהל את כספי הטוטו עוד בטרם שמואל פרנקל נבחר לתפקיד יו"ר מינהלת ליגת העל בכדורסל".