מחיר מטרה: 14 יישובים בדרום ובצפון לא ייהנו מדירות מוזלות

התוכנית של משרד הבינוי קובעת כי ביישובים שבהם ערך קרקע ליחידת דיור נמוך מ-60 אלף שקל - לא יפורסמו המכרזים לדירות מוזלות

אורי אריאל / צילום: תמר מצפי
אורי אריאל / צילום: תמר מצפי

תוכנית מחיר מטרה של משרד הבינוי קובעת כי ביישובים שבהם ערך קרקע ליחידת דיור נמוך מ-60 אלף שקל - לא יפורסמו המכרזים לדירות מוזלות. תנאי זה גרר ועדיין גורר ביקורת שעיקרה פגיעה ביישובי הפריפריה שלא יעמדו בתנאי. לאור זאת, ירד הרף האמור מ-80 אלף שקל במקור ל-60 אלף שקל בתוכנית כפי שהיא היום, אולם כפי שמעידים הנתונים שלהלן, גם רף זה עדיין מותיר יישובים משמעותיים מחוץ לתוכנית.

ניתוח תוצאות מכרזי רמ"י ומשרד הבינוי בשנתיים האחרונות (2013-2014) מראה כיצד מחיר מטרה עשויה לפגוע בפריפריה. לפי הניתוח שנערך במחלקת המחקר של אתר מדלן, לפחות 14 יישובים בצפון הארץ ובדרומה לא צפויים להיכנס למפת פרסום מכרזי מחיר מטרה והתושבים המתגוררים בהם לא יוכלו לרכוש דירות מוזלות. מדובר ברשימה חלקית וזאת כי ביישובים רבים בפריפריה לא פורסמו מכרזים או שלא נרשמו זכיות בשנתיים האחרונות.

לפי מדלן, מדובר ביישובים מעלות תרשיחא, בית שאן, נצרת סכנין ונשר בצפון, ובירוחם, אשקלון, מצפה רמון, ערד נתיבות, אופקים, דימונה ושדרות בדרום. מקום נוסף שכולל מכרזים לבנייה רוויה שנסגרו בשנתיים האחרונות ואינו מגיע לרף התוכנית הוא עמנואל שמעבר לקו הירוק.

"העדפה של אזורים אלו במתן הטבה של מאות אלפי שקלים ברכישת דירה עלולה ליצור עיוות שיפגע בפריפריה", מסביר רוה איתן, סמנכ"ל מחקר ואסטרטגיה במדלן, "דירת 4 חדרים חדשה בראש העין נמכרת היום בממוצע ב-1.4 מיליון שקל לעומת כ-800 אלף שקל בדימונה או עפולה. מדובר בפער של כ-600 אלף שקל. יישום מחיר מטרה בראש העין צפוי להוזיל את הדירות בראש העין לכמיליון שקל, כך שהבדל המחירים בין אזורי הביקוש לפריפריה יצטמצם משמעותית, והאטרקטיביות של הפריפריה תיפגע". המשמעות היא שהמדינה מעודדת פעם נוספת הגירה מהפריפריה למרכז, והפעם ע"י דירות מוזלות.

במשרד הבינוי מודעים לבעיה ומנסים למצוא דרכים לאפשר את הפעלת התוכנית או תוכניות אחרות גם בפריפריה. אך גם שם יודעים שהפחתת המחיר המינימלי לרף נמוך מ-60 אלף לא תפתור את הבעיה בהכרח.

הסיבה היא שהתוכנית כולה בנויה על ההנחה המגולמת בהפחתת מחיר הקרקע לקבלנים או היזמים, הפחתה שכמעט אינה קיימת בפריפריה. "ביישובים רבים בפריפריה, שווי הקרקע עומד על עשרות אלפי שקלים בודדים", מסביר איתן, "ההנחה המרבית שהמדינה יכולה להעניק על הקרקע שקולה לשווי הקרקע.

"למשל, במקרה שבו הקבלן יזכה בקרקע באופקים או בנתיבות במחיר של 0 שקלים, שווי ההנחה מבחינתו עומד על כ-16 אלף שקל. שווי ההנחה עשוי להוביל לחוסר כדאיות כלכלית של הקבלנים להתמודד במכרז שבו הם נדרשים למכור את רוב הדירות בפרויקט בהנחה של כ-20% ממחירי השוק".

ממשרד הבינוי נמסר: "יש להרחיב את התוכנית יותר לצד פתרונות יצירתיים הנבחנים כיום ושהוצגו למשרד רה"מ".