ערוץ 10 במו"מ למכירה מראש של זמני פרסום

התמורה תאפשר לערוץ 10 לייצר תזרים כספי ■ למרות האישור המוגבל בזמן שקיבל הערוץ, המו"מ מול חברות המדיה הוא על עסקאות לתקופה של שנה

ערוץ 10 החל לנהל בימים האחרונים משא-ומתן עם מספר חברות מדיה על עסקאות אפ-פרונט (רכישה מוקדמת), שיאפשרו לערוץ תזרים כספי - כך נודע ל"גלובס". זאת, לאחר הארכת הזיכיון של הערוץ למשך חצי שנה נוספת.

למרות האישור המוגבל בזמן שקיבל ערוץ 10, המשא-ומתן הוא על עסקאות לפרק זמן של שנה. העסקאות הנדונות כרגע יאפשרו לחברות המדיה הנחות של כ-20% אל מול מחירי מחירון, כנגד רכישה מראש של זמן האוויר.

עוד נודע ל"גלובס" כי 36 מיליון השקל שאמורים היו לעבור לערוץ 10 מקבוצת מקאן כתנאי לאישור רישיון לשנתיים, לא יועברו אליו, מאחר שהאישור שניתן הוא למשך חצי שנה בלבד ורק עבור הארכת הזיכיון. יש להניח כי כעת יפעלו במקאן לסיכום עסקת רכישה מוקדמת אחרת - כפי שעשו בעבר.

מקאן הייתה הגורם הדומיננטי בחודשים האחרונים בתמיכה בערוץ 10, וההעברה של 12 מיליון שקל שביצעה לפני מספר חודשים איפשרה לערוץ אורך נשימה נוסף.

עסקאות אפ-פרונט בין ערוצי הטלוויזיה המסחריים לחלק מחברות המדיה הגדולות הן דבר מקובל בשנים האחרונות. באשר לערוץ 10, יש בדרך-כלל שני מסלולים עיקריים לעסקאות כאלה: אפ-פרונט פיננסי-מימוני, שבו חברת המדיה מקדימה תשלומים לערוץ ומקבלת תמורת התשלום הנחה. במקרה כזה מדובר באחוזים בודדים של הנחה הנעים בין 3%-5%.

בסוג השני של עסקאות אפ-פרונט חברות המדיה קונות מראש פרסום. זאת ניתן לעשות בדרכים שונות: רכישת רצועות וזמנים מראש, או רכישה מוקדמת של GRP (סך נקודות הרייטינג שצברו כלל הספוטים של הקמפיין בקרב כלל האוכלוסייה). התשלום מתבצע מראש, ואין עליו החזרים, והוא שייך לחברת המדיה ולא ללקוחות. תמורת זאת מקבלת חברת המדיה הנחה משמעותית על מחיר המחירון של הפרסום, שיכולה להגיע גם ליותר מ-20%.

מדובר בסוג של הימור של חברות המדיה, כי המשמעות היא שמצד אחד אם החברה עומדת ביעדים שלה, והצפי להיקפי הפרסום שהיא חישבה מדויק - היא יכולה להרוויח כסף גדול על זמן האוויר שהיא רכשה מראש, כי היא קונה אותו למעשה במחיר זול ויכולה למכור במחיר השוק בעת הפרסום; אבל מנגד, במצבים כמו בתקופת המבצע הצבאי "צוק איתן" למשל, שבהם חברות נמנעו מלפרסם, ואפילו במקרים פחות דרמטיים שבהם הרייטינג לא עונה על המצופה, או שמפרסם משמעותי כלשהו החליט לרדת בהיקפים - חברת המדיה עלולה לשלם מחיר יקר.

הכסף של חברות המדיה הוא דלק חשוב לזכייניות - בעיקר לערוץ 10. כזכור, רק לאחרונה נחלצה מקאן שוב לעזרת ערוץ 10, כאשר אילן שילוח, יו"ר מקאן, הוביל מהלך שבמסגרתו איפשר לערוץ 10 לקבל מקדמה של 36 מיליון שקל אם הערוץ יקבל רישיון מהמדינה. על-פי ההערכות בשוק, עסקת האפ-פרונט של מקאן הייתה משולבת: פיננסית-מימונית ושל רכישה מראש.

נראה כי חלק ניכר מחברות המדיה מגיע למשא-ומתן עם ערוץ 10 עם כוונות טובות. "אמנם השנה הסיכון בעסקאות אלה עם ערוץ 10 גדול מאשר בעבר", אומר אחד מהבכירים בתעשייה, "אבל פה חשוב שתשחק גם ההסתכלות הכללית לטווח ארוך - חייבים לחזק ולהחזיק את ערוץ 10 בשיניים, וזה לכשעצמו שיקול לגמרי כלכלי".

יצוין כי אתמול (ג') פורסם ב"גלובס" כי ערוץ 10 שילם את חובותיו לרשות השנייה ונתן "אור ירוק" להפקות, בהן של הסדרות "חברות", "פנים אמיתיות" ו"המתנחל".