דוד ברוך, אסתי פרידמן ויעקב סיסו גייסו 225 מ' ש' לקרן נדל"ן

משקיעי הקרן - גופים מוסדיים ■ הקרן תעניק הלוואות, השלמה להון עצמי ותנפיק פוליסת ערבות חוק מכר

מנכ``ל אקסלנס דוד ברוך / צלם: יונתן בלום
מנכ``ל אקסלנס דוד ברוך / צלם: יונתן בלום

דוד ברוך, מנכ"ל אקסלנס לשעבר, אסתי פרידמן, מנכ"לית כלל מימון לשעבר, ויעקב סיסו מ"מ מנכ"ל אזורים לשעבר, חברו להקמת קרן בתחום המימון לפרויקטים לבנייה למגורים. ל"גלובס" נודע כי השלושה השלימו באחרונה גיוס ממשקיעים מוסדיים בהיקף של 225 מיליון שקל, לקרן שתקרא "יסודות".

בין המוסדיים שהשתתפו בגיוס של הקרן נכללים אלטשולר שחם, קרנות הפנסיה הוותיקות עמיתים, קרן הפנסיה גלעד, ומנורה מבטחים. בגיוס השתתפו רק מוסדיים, ולא נכללו בו משקיעים פרטיים. את הקמת הקרן ליוו עורכי הדין יובל ארד וגיל רוה ממשרד רוה הבר ושות'.

דמי הניהול בקרן צפויים לעמוד בשנה הראשונה על 1.7%, בשנה השנייה הם יעלו ל-1.85%, והחל מהשנה השלישית הם יעמדו על 2%. הקרן צפויה לפעול במשך 6-8 שנים, במהלכן היא תממן פרויקטים הזמינים לבנייה בטווח של חודשים. הקרן תתרכז במימון פרויקטים מסוג תמ"א 38, פינוי ובינוי, עסקאות קומבינציה ומימון בנייה לבעלי קרקע. "יסודות" תעניק שלושה סוגי מימון: הסוג הראשון יכלול הלוואות במתכונת של חוב בכיר, כלומר הלוואות הדומות לאלה שמספקים הבנקים. הסוג השני יורכב ממימון שיהווה השלמה להון העצמי של הפרויקט, ויהיה נחות לחוב הבכיר. בנוסף, הקרן גם תנפיק פוליסות ערבות חוק מכר, וזאת לאחר שהיא תגיע להסכם לשיתוף פעולה עם אחת מחברות הביטוח - מה שצפוי לקרות בזמן הקרוב. הקרן ממתגת עצמה כ-one stop shop, כך שהיא תוכל להעניק ליזמים מספר רכיבי מימון בהסכם משפטי אחד.

בשנים האחרונות הוקמו לא מעט קרנות העוסקות בתחום המימון בבנייה למגורים, על רקע הגאות המתמשכת בשוק הדיור. הקרנות הוקמו גם על רקע המצב בו הבנקים הפכו לסלקטיביים למדי במתן מימון בתחומים אלה, בין היתר מכיוון שחלקם קרובים למגבלת האשראי שהם יכולים להעניק לסקטור זה, העומדת על 20% מתיק האשראי שלהם. בנוסף, המצב הרגיש של שוק הנדל"ן גורם לבנקים להיות זהירים בתחום זה, ולדרוש לא מעט הון עצמי מהיזמים, במיוחד כאשר מדובר ביזמים קטנים.

כאמור, מייסדי הקרן החדשה כיהנו בעבר בתפקידים בכירים בשוק ההון והנדל"ן, ויצאו בשנים האחרונות לדרך עצמאית. ברוך, לשעבר מנכ"ל אקסלנס, כיהן גם כמנכ"ל בנק ירושלים, ועבד בעבר גם באוצר, ונחשב למנהל מוערך המקובל בסקטור העסקי. מאז עזב את אקסלנס, הוא התמנה לדירקטור במספר חברות, ובעבר ייצג את המשקיעים הסינים שהתעניינו ברכישת כלל ביטוח, וכן היה חבר בוועדת לוקר לבחינת תקציב משרד הביטחון.

בפועל תנוהל הקרן בעיקר על ידי פרידמן וסיסו. פרידמן, מייסדת ומנכ"לית כלל מימון, כיהנה לפני כן בתפקידים בסיטי בנק ובבנק הבבינלאומי, והיא פעילה גם במיזמים פרטיים נוספים בתחום המימון. סיסו היה אף הוא בכיר בבנק ירושלים, וכיהן בו כמשנה למנכ"ל. בהמשך, הוא כיהן כיו"ר אלעד ישראל מגורים ומ"מ מנכ"ל אזורים.